Frank James Lampard jr. Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Programmer vi bruker: QueryBroswer Dreamweaver Wamp såklart og kanskje phpmyadmin. Vi holder på utvikle en webbutikk som er modellert i mySQL Workbench, men vi har et par problemer. Vi registrerer en bruker, men hvordan skal den ut ifra brukeren vite at det er den personen som bestiller? Brukeren får en kundeid etter at han/hun har registrert seg, men hvordan i helvete skal vi få fremvist etter bestillingsprosessen slik at brukeren kan se hva hun/han har bestilt? En del av oppgaven lyder slik; · Lag også en webside som på forespørsel fra kunden viser hvilke bestillinger han/hun har bestilt. WOOT? Har noen er forklaring på dette? Trenger svar så fort som mulig. Læreren vår er inkompetent og klarer ikke selv å løse en oppgave som er blitt gitt til elevene. Vi har lyst til å løse denne oppgaven, så vennligst hjelp oss med det over nevte. Her er HELE oppgaven: Du skal hjelpe XXXXX as med å utvikle en databaseapplikasjon der de kan registrere opplysninger om kundene og deres bestillinger. Systemet må ha funksjoner som gjør det mulig for kundene å skrive bestillingene fra nettsidene med nødvendig kunde og bestillingsinformasjon. En webside skal også inneholde gjestebok. Denne gjesteboken skal være en del av databasen. Vennligst svar så fort som mulig! Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Give me teh codez please! Dette er ikke et forum hvor vi gjør leksene deres. Hvis du har spesifikke spøsmål angående SQL eller PHP så skal vi hjelpe, men vi gjør absolutt IKKE hjemmeleksene deres. Selve oppgaven høres veldig enkel ut, så hvis dere ikke klarer å skjønne hva den ber dere gjøre så har dere kanskje valgt feil fag? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Som sagt over, det høres ganske enkelt ut. Brukeren må logge inn, så knytter man alle bestillinger til den. Da er det ikke noe problem å se hvem som har bestilt hva. Pseudo kode for bestilling: INSERT INTO bestillinger (VARER, KUNDEID) Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Give me teh codez please! Dette er ikke et forum hvor vi gjør leksene deres. Hvis du har spesifikke spøsmål angående SQL eller PHP så skal vi hjelpe, men vi gjør absolutt IKKE hjemmeleksene deres. Selve oppgaven høres veldig enkel ut, så hvis dere ikke klarer å skjønne hva den ber dere gjøre så har dere kanskje valgt feil fag? Hva tror du er grunnen til at jeg spør? Fordi vi ikke vet det! Spørsmålet var ganske straight forward som du selv sa, så da burde svaret også være ganske straight forward, men du kan det tydeligvis ikke sel skjønner jeg... <_< Óg hvis ikke læreren kan det selv, og vi ikke har mulighet til å få noe form for veiledning som jeg sa klart og tydelig i første innlegg, gir det et enda bredere grunnlag for at du ikke trengte å poste en slik kommentar med såpass sterke setninger; "Selve oppgaven høres veldig enkel ut, så hvis dere ikke klarer å skjønne hva den ber dere gjøre så har dere kanskje valgt feil fag?". Så mitt forslag til deg er at du enten hjelper oss, ellers så kan du holde kjeft. Takk til DCG som faktisk hadde noe fornuftig å si med tanke på en liten kode snippet. Men siden vi er såpass nye til faget, så kanskje noen ville ha likt å forklart enda nærmere? For vi har enda ikke helt fått peiling på hvordan vi skal gjøre det. Takker og bukker! Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) det her er ihvertfall koden for å koble databaser sammen; [font=monospace][size=2]<?php[/size][/font][font=Verdana, Helvetica, sans-serif][size=2]function db_connect(){ global $db_data; if($db_data[[color=red]"general"[/color]][[color=red]"persistent"[/color]]){ $myid = mysql_pconnect($db_data[[color=red]"host"[/color]], $db_data[[color=red]"username"[/color]], $db_data[[color=red]"password"[/color]]); } else{ $myid = [color=black]mysql_connect[/color]($db_data[[color=red]"host"[/color]], $db_data[[color=red]"username"[/color]], $db_data[[color=red]"password"[/color]]); } mysql_select_db($db_data[[color=red]"db_name"[/color]], $myid); return($myid);} [/size][/font] [font=monospace][size=2]?>[/size][/font] Så vi burde bare lage en enkel log-in page slik at databasen vet hvilken spørring som blir gjort? Eller er det noen andre metoder? edit: ignorer formateringa Endret 30. april 2010 av Frank James Lampard jr. Lenke til kommentar
Psy Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Om du ikke kan knytte ordre mot bruker så er det vel en feil i datamodellen din. Hver ordre må inneholde en referanse så du vet hvilken bruker som har bestilt ordren, f.eks kundenr. osv. Da vil det være ganske trivielt å hente frem ordrer basert på kunde. Tviler på at du trenger å bry deg med login osv, bare ha et felt hvor bruker manuelt skriver inn kundenummeret ved bestilling så kan du evt. legge til login funksjoner senere. Vanskelig å si noe mer spesifikt uten noe konkret spørsmål. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 En del av oppgaven lyder slik; · Lag også en webside som på forespørsel fra kunden viser hvilke bestillinger han/hun har bestilt. SELECT * FROM tabell WHERE kundenr = x Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hva tror du er grunnen til at jeg spør? Fordi vi ikke vet det!Spørsmålet var ganske straight forward som du selv sa, så da burde svaret også være ganske straight forward, men du kan det tydeligvis ikke sel skjønner jeg... <_< Óg hvis ikke læreren kan det selv, og vi ikke har mulighet til å få noe form for veiledning som jeg sa klart og tydelig i første innlegg, gir det et enda bredere grunnlag for at du ikke trengte å poste en slik kommentar med såpass sterke setninger; "Selve oppgaven høres veldig enkel ut, så hvis dere ikke klarer å skjønne hva den ber dere gjøre så har dere kanskje valgt feil fag?". Så mitt forslag til deg er at du enten hjelper oss, ellers så kan du holde kjeft. Takk til DCG som faktisk hadde noe fornuftig å si med tanke på en liten kode snippet. Men siden vi er såpass nye til faget, så kanskje noen ville ha likt å forklart enda nærmere? For vi har enda ikke helt fått peiling på hvordan vi skal gjøre det. Takker og bukker! Du har ikke kommet med et eneste konkret spørsmål. Det eneste du har sagt er at "jeg skjønner ingenting". Når jeg sa at det var enkelt så mente jeg ikke at det ikke krever en del arbeid. Det jeg mente var at det ikke krever noen form for avanserte algoritmer eller databasemodeller. Dere må designe en database, programmere websiden, designe layout osv. Hvis du forventer at noen her inne skal gjøre det så tar du helt feil. Hvis du ikke tåler å høre det så får det være ditt problem. Du har ikke stilt et ENESTE konkret spørsmål om verket databaseutvikling eller programmering, og allikevel forventer du hjelp. Du har et aldri så lite probleme; du kan tydeligvis ikke programmere, da hadde du i det minste klart å gjøre noe og ville kunne stille oss konkrete spørsmål relatert til f.eks. database. Å påsta at jeg bruker sterke ord når jeg hinter om at du kanskje har valgt feil fag kan jeg ikke si meg enig i. Når du ikke en gang vet hvor du skal begyunne på oppgaven så burde det kanskje ha gått opp et lys for deg. La meg si det på en måte som ikke sårer din sarte sjel: Snakk med skolens rådgiver, forklar problemet, og be om hans mening om du kanskje har valgt feil. At DCG var så høflig at han postet et SQL statement hjelper deg SVÆRT lite. Han ga deg en promille av det du trenger for å løse oppgaven. Forventer du at han skal gjøre resten for deg også. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 (endret) ok, jeg beklager, jeg var for kjapp der. Under har dere en modell jeg har laget, men etter å ha lagd såkalte "recordset" i dreamweaver for å fremstille tabellene, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. Det jeg tenkte var å ha en side der de registrerte navn, telefon, adresse osv. og etter å ha sendt inn det kommer han til bestillingskjemaen. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for at den bestillingen vet at det er den personen som nettopp har registrert seg som bestiller. Og ut fra bestillingen får du bestillingsid som du kan taste inn senere for se hva du har bestilit. Hjalp det litt? Så langt har jeg kommet, men skjønner ikke lengre enn det, håper forklaringen over hjalp litt mer. Endret 30. april 2010 av Frank James Lampard jr. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Når en registrerer kunde blir data satt inn i user og logget inn på brukern? Tips: start en session som inneholder userid Vis så skjema for bestilling. Når man bestiller sender data til tabellen order, i raden userid i tabellen order setter du til session'n som inneholder userid når du setter inn (mottar) bestillingen. Lag en ny side da som henter ut alle produkter der userid = session'n. Jeg har ikke lest oppgaven din men kom med forslag til ditt siste svar. Om du skjønte noe av det? Endret 30. april 2010 av Thomas. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg kjenner dessverre ikke Dreamweaver, men jeg kan komme med et forslag til forbedring av modellen din. En ordre (bestilling) må kunne inneholde flere produkter. Du må derfor ha en mange til mange relasjon mellom ordre og produkt. En ordre kan inneholde mange produkter og et produkt kan være på mange ordrer. Dette løser du ved å ha en ny tabell "ordrelinjer" som minimum består av kolonnene OrdreID, ProduktId og Antall. Primærnøkkel er OrdreId+ProduktId. Opprett også en "en-til-mange" relasjon mellom ordre og ordrelinje, og en "en-til-mange" relasjon mellom Produkt og Ordrelinje. Om Dreamweaver har en eller annen OR-M funksjonalitet eller om du må skrive spørringene selv må nesten andre svare på. Forhåpentligvis har dere noen lærebøker som kan vise eksempler på hvordan du kan lese/skrive data fra en database og bruke dette i Dreamweaver. No hard feelings Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Når en registrerer kunde blir data satt inn i user og logget inn på brukern? Tips: start en session som inneholder userid Vis så skjema for bestilling. Når man bestiller sender data til tabellen order, i raden userid i tabellen order setter du til session'n som inneholder userid når du setter inn (mottar) bestillingen. Lag en ny side da som henter ut alle produkter der userid = session'n. Jeg har ikke lest oppgaven din men kom med forslag til ditt siste svar. Om du skjønte noe av det? Takk for svar, har tenkt på det se, men session vil bare fungere så lenge nettleseren ikke er blitt lukket, altså en session, og hvis vi skal bruke session, er det jo egentlig ikke vits i med database med brukere, for man vil dermed ikke ha muligheten til å se en gammel ordre på den brukeren, har jeg forstått det riktig? Det er fint det du sier forresten, at man blir assignet en brukerid for hver session, og ordren blir knyttet til din session, men jeg er usikker på om det vil fungere i sammenheng med databasen. Takk for svar, gjorde så jeg lærte meg session Vi har fått beskjed om at brukeren kun kan kjøpe 1 pakke, og man kan ikke velge hvilke "innhold" den package-en skal ha, men takk for idéen om en ny tabell som heter ordrelinje! Men jeg føler ikke at jeg har fått svar på noe som helst, annet enn å bli litt klokere på det her pga dere, det er jo positivt, men vet fortsatt ikke hvordan jeg skal løse oppgaven xD Takker for svar dere, betyr veldig mye. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 som sagt var jo problemet hvordan databasen kunne vite at det er den personen som nettopp registrerte seg som bestiller, men hadde det funket å bruke "session" ? At databaser vet at det er denne sesjonen som registrerer istedet for kundeid, bare at databasen knytter den opp mot session istedet for kundeid? Noen som vet om det kan funke? Men vil det fortsatt gå å sjekke i ettertid ved å logge inn, hva man har kjøpt tidligere? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 som sagt var jo problemet hvordan databasen kunne vite at det er den personen som nettopp registrerte seg som bestiller, men hadde det funket å bruke "session" ? At databaser vet at det er denne sesjonen som registrerer istedet for kundeid, bare at databasen knytter den opp mot session istedet for kundeid? Noen som vet om det kan funke? Men vil det fortsatt gå å sjekke i ettertid ved å logge inn, hva man har kjøpt tidligere? Ja. Hvis du har laget et brukersystem noengang er det vanlig å starte en session eller en cookie som inneholder ID'en til brukeren når man logger inn. Slik at man kan utføre handlinger tilnkyttet brukern som er logget inn via den session'en/cookien. Anbefaler å bruke session, fordi den kan ikke endres (lagres på servern). Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Noen som vet om noen bra tutorials? Har sett gjennom en god del, men de passer ikke helt til det jeg skal utføre. Dreamweaver har en funksjon som heter "log in authentication" greier, og der kan jeg velge fra hvilken field i min database som skal være tilknyttet hva, men jeg får det ikke til å funke :S Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei, kan jeg spørre om noe urelevant. Hvilken sammenheng er denne oppgaven til? Går du på universitet/ videregående 2/3-Klasse? Bakgrunnen til at jeg spør er at jeg selv går i 2-klasse videregående med faget Informasjonsteknologi 1 og neste år blir det Informasjonsteknologi 2. Slik det nå er jeg blant de flinkeste i klassen (5-6)og vi har lært diverse enkle dreamweaver- oppgaver litt omg MY SQL og en wamp-server som driver i bakgrunnen. Jeg vil si at IT-nivået er lavt generelt i klassen/læreren- han kan ingenting om ting som å lage et forum/ eller en bestillingsnettside som komplett.no Jeg prøver å komme et skritt videre fordi jeg vil lære meg å lage et slik forum med brukere og/ eller et komplett.no system. Oppgaven du har blitt gitt er noe jeg selv vil lære. vi har gjennom dette året alltid brukt 1 Database connection jeg har brukt recordset på mange måter, Count antall osv, it-kode som henter ut diverse informasjon ved hjelp av Where = koder...order by ++ og mer generelt stuff som endre kode i DWT fil for å oprette stil.css // få til tid i SQL og slikt. håper på noen tips, - settes pris på! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Noen som vet om noen bra tutorials? Tips til deg nå - etter at du har roa deg litt - post det du lurer på om php/web i php-gruppa, her kan vi mest om databaser ... Blir veldig spennende å se om lærer'n faktisk er så inkompetent at han gir oppgaver han ikke klarer å rette selv, eller om han bare rett og slett syns dere skal gjøre leksene deres sjæl. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 håper på noen tips, - settes pris på! Hvis du lurer på hvordan en nettbutikk ser ut "inni", kan du jo laste ned f.eks. ZenCart. Som mye annen php-kode er det vel spaghetti i lange baner, men noe nyttig er det sikkert mulig å plukke opp ... :-) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Takk for svar, har tenkt på det se, men session vil bare fungere så lenge nettleseren ikke er blitt lukket, altså en session, og hvis vi skal bruke session, er det jo egentlig ikke vits i med database med brukere, for man vil dermed ikke ha muligheten til å se en gammel ordre på den brukeren, har jeg forstått det riktig? session er nyttig for å holde på informasjon mens brukeren shopper rundt. når session er utgått må det være registrert/generert et ordrenummer, og brukeren må oppgi dette for å få se ordren sin neste gang han går inn i nettbutikken. evt. kan han oppgi f.eks. email og få se alle ordrene som er registrert på den emailen. alternativt kan du lagre informasjon som skal overleve session i en cookie. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 3. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2010 Har funni ut av det folkens, kommer til å poste en dokumentasjon her på forumet samt linker til hele dokumentasjonen på over 5k ord om et par uker, fristen er uke 20 ellerno, husker ikke, men så fort vi blir helt ferdige med dette prosjektet, så poster jeg det her slik at andre også vil forstå Har forresten funni ut svaret selv, og det var faktisk veldig enkelt ^^ *stolt* Keep this thread alive! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå