Gå til innhold

HP dumper Windows 7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv tror jeg tablets har en stor fremtid men ikke helt på den måten som de er idag.

Om det skal bli stort tror jeg det trengs en standard dokkingstasjon. Nok med kraft for og bruke denne som fullverdig pc. Da har du din pc med deg, kan bruke den på farta og sette den i dokkingstasjonen og bruke den på kontoret som en vanlig pc også.

Mulighetene for disse er utrolig store om en greier og tenke noe lenger også. Bruk i bil og med styring av dit elektroniske hjem.

Lenke til kommentar

Du kan trykke på dem?

Hva om når jeg går på flash-side som krever 'mouseover'?

Går på en annen Flash-side? Det må jo uansett være bedre enn at ingenting blir vist...

Blir litt vanskelig om jeg må ha tilgang til informasjon på denne siden som har vært designet med 'mouseover'.

Lenke til kommentar

Så vi kan konkludere med at flash ikke er laget med tanke på touch? Forøvrig er så og si alle flashbaserte spill laget for bruk med mus og tastatur, så det utelukker vel alt det også?

Den eneste fordelen er at man vil ha tilgang til det meste av video, men som vi har sett i den siste perioden vil mer og mer webinnhold bli konvertert til HTML5, på sikt.

Lol, koble til mus... Hva skal man med en tablet om man må drasse med seg en mus overalt?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Så vi kan konkludere med at flash ikke er laget med tanke på touch? Forøvrig er så og si alle flashbaserte spill laget for bruk med mus og tastatur, så det utelukker vel alt det også?

Er vel ikke Flash i seg selv som er problemet, men de som har laget det eventuelle programmet/nettsiden/spillet i Flash?

Det er jo bare å designe et program/nettside/spill som ikke bruker mouseover. Problem solved. :)

Lenke til kommentar

Er vel ikke Flash i seg selv som er problemet, men de som har laget det eventuelle programmet/nettsiden/spillet i Flash?

Det er jo bare å designe et program/nettside/spill som ikke bruker mouseover. Problem solved. :)

Så for å få den siden til å fungere så må jeg spørre webmaster om han kan redesigne den? Jeg snakker om hvordan ting er akkurat nå, ikke om hver eneste flashside/spill i verden blir tilpasset touch - noe som aldri kommer til å skje uansett.

Ta å fiks overskrifta.. ingen som vil ha en "table"-pc (bord-pc), vel ?

Det er ingen som tvinger deg til å lese nyheter? Om jeg ikke er interessert i en nyhet så klikker jeg ikke.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Veldig enig med ahpadt her. Selv om jeg aldri har testa verken iPad eller andre tablets for den saks skyld, så hadde jeg aldri kjøpt noe med desktopOS (les: win7). Kunne ikke falle meg inn å bla meg gjennom menyer på samme måten som med musepekeren. Ting må skreddersys, og heldigvis er det noen som har sjønt nettopp dette.

Ellers så er det jo bare å hente frem laptopen ?

Lenke til kommentar
Og du nevner i fleng:

Først og fremst enhver tablet med Windows 7. :)

Men så kommer det en haug:

Dell Streak

Archos 9Tablet

Acer Tablet

ASUS EeePad

Freescale Tablet

MSI Tablet

JooJoo

Lenovo IdeaPad

Haleron iLet

Entourage Edge

ICD Vega

Viewsonic VTable

Pegatron Tablet

Dell Streak er ikke sluppet enda, og man kan følgelig ikke diskutere hvordan den fungerer eller ikke.

Archos 9Tablet er anmeldt her. En liten quote fra ingressen:

This slow and touch-unfriendly tablet doesn’t hold a candle to the iPad.

Ikke akkurat et sjokk for noen som allerede har prøvd Windows 7 på en maskin med Atom Z series CPU...

Acer Tablet er bare en helt vanlig PC med Windows 7 og touchskjerm. Den har en vesentlig bedre CPU, men oppleves allikevel treg og svært lite trykkvennlig.

ASUS EeePad kommer i juli, kommenterer ikke "jeg tror at den kommer til å bli bedre"-påstander.

Freescale Tablet har du en omtale av her. Jeg siterer:

But the UI? No good. Freescale basically took a Linux build and shoved a couple apps—browser, doc viewer, gallery, media player—on top. They didn't optimize the interface for a tablet, which is evidenced by the fact that you kind of have to use a stylus to navigate. It's not like an iPhone or an Android where you can use your finger to swipe around a webpage, you actually have to use the scrollbars like on a normal computer.

MSI Tablet er i likhet med Dell og ASUS sin ikke sluppet enda. Kommenterer ikke.

JooJoo har kommet, men at den fyller kriteriene jeg gav synes jeg ikke. Se videoreview her.

Lenovo IdeaPad; Her er det bare S10-3t som er ute. Les kommentar under Acer Tablet.

Haleron iLet vet jeg ikke helt hva jeg skal si om. Finner mye vaporware rundt den, men bildet på produsentens egen side er bare en kjip photoshop av iPad sitt GUI.

Entourage Edge ser bra ut på papiret, men jeg har enda til gode å lese en skikkelig positiv omtale av den. De fleste jeg har lest klager på fingervennligheten, som f.eks. Engadget.

ICD Vega er en kommende enhet. Kan ikke kommenteres.

Viewsonic VTable er papirlansert, men har enda ikke dukket opp i det fri ser det ut til. Kommenteres ikke.

Pegatron Tablet er basert på Windows 7. Som denne omtalen påpeker:

Windows still has a long way to go until people can easily use such a device. Vendors will likely build interfaces on top of Windows to take advantage of touch.

Dette er som jeg sa tidligere bare en måte å omgå systemets svakhet på. Resultatet er et GUI som er halvveis (for dem som har prøvd HTC sine Windows Mobile 6.1 telefoner så vet dere hva jeg snakker om...), og som tvinger deg til å bruke andre kontrollmetoder innimellom.

Så med mindre du har spesielle behov som gjør at du velger å se mellom fingrene med en av de andre svakhetene som disse enhetene har, så skjønner jeg godt at man velger iPad. Apple har tross alt videreforedlet et allerede fingervennlig og gjennomtenkt system i tre år, noe ingen av de andre kan vise til.

-KJ

Lenke til kommentar

Pegatron Tablet er basert på Windows 7. Som denne omtalen påpeker:

Windows still has a long way to go until people can easily use such a device. Vendors will likely build interfaces on top of Windows to take advantage of touch.

Dette er som jeg sa tidligere bare en måte å omgå systemets svakhet på. Resultatet er et GUI som er halvveis (for dem som har prøvd HTC sine Windows Mobile 6.1 telefoner så vet dere hva jeg snakker om...), og som tvinger deg til å bruke andre kontrollmetoder innimellom.

Så med mindre du har spesielle behov som gjør at du velger å se mellom fingrene med en av de andre svakhetene som disse enhetene har, så skjønner jeg godt at man velger iPad. Apple har tross alt videreforedlet et allerede fingervennlig og gjennomtenkt system i tre år, noe ingen av de andre kan vise til.

-KJ

Skal si du går grundig til verks. :thumbup:

Jeg kan slenge på en grunn til for at windows7 er en dårlig ide på en tavle-pc. Selv om du får tunet OSet til å ha akseptabel ytelse på en så begrenset platform så har du hundretusener av applikasjoner som også må tunes og det kommer bare ikke til å skje.

En desktop-OS på en så svak enhet er en garanti for en i beste fall middelmådig brukeropplevelse.

Apple gjorde en genistrek da de valgte iphone-OS til ipad. Skal andre lykkes må de gjøre likedan, velge et OS laget for svake enheter. Android, WinCE, Palm-OS, tilogmed symbian er bedre enn windows, linux eller et hvilket som helst annet desktop-OS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal si du går grundig til verks. :thumbup:

Jo, men så er jeg også grundig lei av folk som kritiserer iPad og som trekker frem ting som ikke har blitt sluppet enda / som er åpenbart røtent i forhold og som påstår at det er et bedre alternativ.

Har man noe mot produsenten Apple, så kan man ha baller nok til å kalle et eple for et eple. Ta for eksempel biler; jeg skal være den første til å innrømme at BMW og Audi er gode biler å kjøre og som ser godt ut. Det er imidlertid imaget som eier av en slik bil jeg ikke liker, og jeg kjøper derfor ikke deres produkter.

Du ser imidlertid ikke meg påstå at en Skoda er en bedre bil enn en BMW hands down, selv om jeg mye heller kjøper en Skoda.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hehe, takk Simen, som faktisk forsto hva jeg skrev i motsetning til ahpadt som overhodet ikke forsto poenget. :roll:

At overskriften er feil skrevet viser tydelig liten vilje til rettskrivning fra skribenten, og bør jo selvfølgelig fikses når det blir påvist.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Hehe, takk Simen, som faktisk forsto hva jeg skrev i motsetning til ahpadt som overhodet ikke forsto poenget. :roll:

Nei vel, så gjorde jeg vel ikke det, men greit å holde seg litt on-topic. Forøvrig er 'surface-bord' noe som ligger så langt fremover i tid at det ikke er vits å tenke på det en gang.

Lenke til kommentar

He-he om dette stemmer er jeg vel kanskje ikke bare første(?), men også eneste nordmann som har fått teste HP Slate. Jeg er helt enig at ikke Windows 7 ikke passer på slike enheter. Å si at W7 det er for dårlig blir kanskje litt feil. Ville vel heller si at det ikke passer dette bruksområdet.

Jeg testet denne på "New Product Introduction" hos HP utenfor Amsterdam, jeg var eneste person fra Norden der :) Det er en ting at W7 er lagd for å støtte touch, men W7 er fortsatt ikke ment for å brukes kun med touch. Det er fortsatt ment at man skal ha mus og keyboard mens touch kan være en fancy ekstra feature. Jeg opplevde flere ganger å "bomme" på det jeg forsøkte å trykke på på Slaten i W7 både fordi det jeg forsøkte å trykke på var for smått til å treffe på første forsøk + at av området jeg trykket på var det et alt for lite område som registrerte det. Om man sier at størrelsen på området fingeren treffer på skjermen er 1x1cm så var området der det ble registrert 1x1mm. Det er klart man kan legge til en custom user interface som er mere touch-brukervennlig, (som på HP touchsmart) men man faller stadig tilbake på at W7 krever mere maskinvare enn hva andre mer touch vennlige OS gjør.

Kan jo nevne noen av specsa på den jeg fikk teste:

- Medfølgende dockingstasjon med HDMI og ekstra usb porter.

- CPU: Atom z540/z550 1.86/2.00Ghz

- 1/2GB ram

- 32/64GB SSD MLC

- Onboard Broadcom HD video decoder med 64MB ram.

- 2 kamera 1 x vga og 1 x 3MP

- 200 nits

- Ambvient light sensor

- SDHC support

- Weight 780g

- Multitouch med 4 touchpoints støttet i software, opp til 10 touchpoints støttet i HW.

- Ingen NIC. (om dette trengs finnes usb adapter for dette)

- Bluetooth/GPS. Jeg er litt usikker om jeg husker dette rett, men jeg mener at på forskjllige modeller skulle kunne velge BT eller GPS.

Den uthevede skriften viser hvilke hw som var i den jeg testet.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...