Tommy Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Mottok følgende melding 28.04.10 kl. 17.10: Vi har ny side på Jukeboxn på Web, last til mobil i 14.dager(29,-) på musictones.net/no bruker:[mitt tlf] / passord: XXXXX, avmld.stopp til 2477. Support 80017020 Flere som har fått denne? Har aldri brukt telefonnummeret til å melde på noen tjeneste, kjøpt ringetoner etc. så er veldig nysgjerrig på hvordan de har fått tak i telefonnummeret mitt. Er også ganske sikker på at formuleringen på denne meldingen bryter med CPA-foreskriftene, bør jeg melde fra om dette noe sted? Evt. til hvem? ---------------------------------- OPPDATERING 13.07.2010 Gode nyheter! Mottat mail fra forbrukerombudet om at det er lagt ned påstand om et overtredelsesgebyr til selskapet som står bak, Hamelia AS, og Hans Petter Stenbak som vistnok er ansvarlig for selskapets virksomhet. Utdrag fra brev til Hamelia AS, Majorstueveien 17, Postboks 1151 Majorstua, 0367 OSLO Med hensyn til omfang og virkning legger Forbrukerombudet til grunn at svært mange forbrukere har blitt rammet av den ulovlige markedsføringen. Dere har selv opplyst at det er sendt ut overtaksert SMS til 11 370 mobiltelefonnumre. Forbrukerombudet har mottatt ca 50 klager på forholdet, et antall som regnes som høyt. Alle klagerne har blitt belastet for kr 29 for den overtakserte meldingen. Overtredelsen må etter Forbrukerombudets vurdering karakteriseres som grov. ... Dette utgjør en inntekt på over 330 000 kr, minus de utgifter Hamelia As har betalt Ericsson IPX/operatørene for kortnummer mv. ... Forbrukerombudet vil nå forelegge saken for Markedsrådet jf., mfl. § 38. På bakgrunn av informasjonen som foreligger vil Forbrukerombudet legge ned påstand om at det må fattes et vedtak om overtredelsesgebyr på kr 150.000,/ jf. mfl § 43. Utdrag fra brev til Hans Petter Stenbak, Bygdøynesveien 8A, 0286 OSLO Bakgrunnen for at vi varsler deg personlig i tillegg til Hamelia AS, er at du selv oppgir at du er ansvarlig for selskapets virksomhet. Som vi vil komme tilbake til nedenfor vurderer vi deg som ansvarlig for medvirkning til Hamelia AS sin overtredelse av mfl. §§ 11 og 15, jf. § 39. ... Forbrukerombudet vil nå forelegge saken for Markedsrådet jf., mfl § 38. På bakgrunn av informasjonen som foreligger vil Forbrukerombudet legge ned påstand om at det må fattes et vedtak om overtredelsesgebyr ovenfor Hans Petter Stenbak på kr 50.000,/ jf. mfl § 43. Dersom noen skulle være interessert i å lese brevene som er på 7 sider hver, send meg en PM. Endret 13. juli 2010 av Tommy Lenke til kommentar
affair Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hei, jeg har også fått. Heller ikke meldt meg inn noen plasser. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 No fekk eg den også. Møkka-selskap som sende ut sånt dritt. Blir rett og slett forbanna. 1 Lenke til kommentar
runerunner Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Mottok følgende melding 28.04.10 kl. 17.10: Vi har ny side på Jukeboxn på Web, last til mobil i 14.dager(29,-) på musictones.net/no bruker:[mitt tlf] / passord: XXXXX, avmld.stopp til 2477. Support 80017020 Flere som har fått denne? Har aldri brukt telefonnummeret til å melde på noen tjeneste, kjøpt ringetoner etc. så er veldig nysgjerrig på hvordan de har fått tak i telefonnummeret mitt. Er også ganske sikker på at formuleringen på denne meldingen bryter med CPA-foreskriftene, bør jeg melde fra om dette noe sted? Evt. til hvem? Fikk ann tidligere idag. Jeg bruker kontantkort pågrunn av lite bruk. Plutselig tomt på kortet. Mottaket av den Sms dere og jeg fikk, kostet 29,- Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Da fikk min samboer og inn den SMSen Anbefaler ALLE å rapprotere dette til forbrukerrådet ASAP så slike spam***** stoppes! Anbefaler og å rapportere dette til andre, f.eks de som hoster nettsiden ([email protected]), da vil forh.vis tullet stoppe. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Først og fremst: Send STOPP til 2477. Så er det et par andre ting dere kan gjøre. For negativt salg over sms er det forbrukerombudet som er korrekt klageinstans: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11037573&subid=0 - velg "Ønsker du å klage på ulovlig markedsføring, telefonsalg, uadressert reklame, negativt salg eller urimelige avtalevilkår i forbrukerkontrakter?" - Det registreres da en formell klage, og ikke bare et tips. Dersom det kommer inn bare 3-4 klager åpner de som regel sak på det. Kontakt samtidig selskapet, om de svarer, og krev utlevert informasjon om hvor de har nummeret fra samt det juridiske grunnlaget de har for å sende deg en sms. Her bør dere be om mest mulig informasjon; om de hevder at du er registrert på en konkurranse eller lignende, kan du også be om å få utlevert informasjon om reklamekampanjen, for å kontrollere at det står klart opplyst her at tjenesten koster penger, osv... Dere kan også kontakte teleoperatøren deres, for å informere om saken og underrette de om at det er registrert en klage hos forbrukerombudet. Kortnummer 2477 eies av firmaet IPX Ericsson (http://www.ericsson.com/solutions/ipx/) - Jeg vet dog ikke hvor enkelt det er å kontakte de, men det er i bunn og grunn de som har ansvaret for trafikken, rent juridisk. Håper det fikser seg for dere. - mvh Manfred Guru (iflg Ueland i alle fall) Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Takk Manfred, da har hvertfall jeg fylt ut det skjema og sendt en mail til IPX Ericsson. Jeg sendte en mail til [email protected] tidigere i dag. De ringte opp fra skjult nummer og påsto at nummeret mitt var registrert på nettsiden. Jeg sa at jeg vill ha resten av personalia som var registrert og IP-adressen, men dette ville de selvsagt kke oppgi. Jeg var litt opptatt da de ringte, så jeg tenkte ikke på å stille flere spørsmål. Bør jeg melde fra til Telenor/Netcom? Fant ingen kontaktinfo som passet til min henvendelse på siden til Telenor. Ikke det at jeg bryr meg så mye om de 29 kronene, men bare hater selskaper som driver på sånn, og vil gjøre det jeg kan for at de får litt smekk på pungen for det... Lenke til kommentar
Unreal143 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Fikk denne meldingen selv i dag. I går fikk jeg også en melding fra 2402: "Årets sportsmagasin på nett www.spiortsworldillustrated.com tlf 21035022 kl 10-14 eller send sportstopp til 2402 for å ikke motta flere nyhetsbrev Endret 30. april 2010 av Unreal143 Lenke til kommentar
n0stra Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Har sendt klage til forbrukerråd, host samt deres supportmail, i tillegg til truet med at firmaets (de sendte til jobbmobilen min) advokat vil ta kontakt for videre rettslige steg om noe som helst skjer med tanke på trekk og at en fravær av oppmøte i forliksrådet vil føre til automatisk dom i vår favør. På toppen av det ga jeg et krav på 30 minutters arbeid på 750 kroner basert på jobbens timesatser og begrunnet dette med tapt arbeidstid og at jeg krever å få detaljer til faktura, og hvis ikke vil dette bli en del av advokatmaten. Blir interessant å se hva de sier. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Har sendt inn saka til forbrukerombudet, sagt i frå til operatøren, og ventar no på svar. Håper forbrukerombudet tar rotta på dei. Lenke til kommentar
affair Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Første jeg gjorde var også å sende mail til telenor. Klager dette også inn til fobrukerområdet, for jeg har ABSOLUTT ikke meldt meg med opp i noe slikt som dette her. Lenke til kommentar
affair Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Men er det smart å sende stopp? Hva om det er også noe de tar skyhøyt betalt for? Lenke til kommentar
runerunner Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Men er det smart å sende stopp? Hva om det er også noe de tar skyhøyt betalt for? Har sjekka det. Di tar ikkje betalt ! Har også sendt mail til [email protected] til en som heter Thomas Larsen, fikk svada svar, men kjører på. Anbefaler ALLE å klage til så mangen instanser som mulig, så vi får knekt jævelen skikkelig Lenke til kommentar
alexasc Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Har også fått samme sms, og har blitt belastet 29 kr. Utrolig irriterende Tenker jeg begynner med en klage til Forbrukerombudet først. De tok det veldig seriøst forrige gang noe sånt skjedde, selv om det tok ganske lang tid. Noen som har fått noe vettugt ut av avsender eller nummereieren? Lenke til kommentar
odh Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Har også fått samme sms, og har blitt belastet 29 kr. Utrolig irriterende Tenker jeg begynner med en klage til Forbrukerombudet først. De tok det veldig seriøst forrige gang noe sånt skjedde, selv om det tok ganske lang tid. Noen som har fått noe vettugt ut av avsender eller nummereieren? Musictonez har svart på e-post og sagt at de har strøket nummet mitt. Men svarte ikke på øvrige spørsmål. De forsøkte å ringe meg før i deg, men jeg kunne ikke snakke da og ba de ringe opp igjen en halvtime senere. Har ikke hørt noe mer. Nummereieren har sagt de skal sende en klage fra sin side. Lenke til kommentar
alexasc Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Har også fått samme sms, og har blitt belastet 29 kr. Utrolig irriterende Tenker jeg begynner med en klage til Forbrukerombudet først. De tok det veldig seriøst forrige gang noe sånt skjedde, selv om det tok ganske lang tid. Noen som har fått noe vettugt ut av avsender eller nummereieren? Musictonez har svart på e-post og sagt at de har strøket nummet mitt. Men svarte ikke på øvrige spørsmål. De forsøkte å ringe meg før i deg, men jeg kunne ikke snakke da og ba de ringe opp igjen en halvtime senere. Har ikke hørt noe mer. Nummereieren har sagt de skal sende en klage fra sin side. Jeg sendte også en skarp mail til Musictonez, og en time etterpå ringte en smånervøs daglig leder. Han kom med noen halvdårlige unnskyldninger og fortalte at det hadde vært ganske varmt på telefonen i dag. Men han beklaget, jeg var slettet fra alle lister og skulle få tilbake pengene. Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Anbefaler at dere også tar kontakt med [email protected] som eier kortnummeret musictonez bruker for å opplyse dem om at en av kundene deres misbruker tjenesten... Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg oppdaget også at jeg var blitt belastet for dette når jeg fikk telefon regningen idag. Ringte til Ludo, men de kunne vist ikke gjøre så mye med saken. Sendte så en mail til firmaet musictonez sin support adresse og spurte om hva dette var for noe d ajeg aldri har bestilt noe som helst fra de eller andre innholdsleverandører. Ca ti min etter mailen var sendt, kom det telefon fra firmaet, hvor de beklaget og ønsket kontonummeret mitt for å refundere beløpet. Spørsmålet da er om det er lurt å gi kontonummeret til noen som allerede har forsøkt å lure meg en gang ved å sende ting jeg ikke har bestilt? Noen tanker på det? Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 Tror ikke det er mye skade de kan gjøre med kontonummeret, men jeg velger å ikke gi det til dem, da det bare er snakk om 29,- Syns uansett du bør melde fra til forbrukerombudet (se link over) og IPX Ericsson, så de kan få stoppet svindelen fra musictonez ... Lenke til kommentar
VanOrton Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Tror ikke det er mye skade de kan gjøre med kontonummeret, men jeg velger å ikke gi det til dem, da det bare er snakk om 29,- Syns uansett du bør melde fra til forbrukerombudet (se link over) og IPX Ericsson, så de kan få stoppet svindelen fra musictonez ... Har meldt fra til begge to :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå