Gå til innhold

Sony saksøkes for fjerning av funksjoner (PS3)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke overrasket over søksmålet, men det er sikkert ikke Sony heller...

Vil få påpeke at fyren trolig har misforstått hva "sikkerhet" betyr i dette tilfellet. Det er her snakk om konsollens integritetsvern (ja, det inkluderer kopisperrer/anti-piracy/DRM), ikke brukernes sikkerhet.

Lenke til kommentar

Vil få påpeke at fyren trolig har misforstått hva "sikkerhet" betyr i dette tilfellet. Det er her snakk om konsollens integritetsvern (ja, det inkluderer kopisperrer/anti-piracy/DRM), ikke brukernes sikkerhet.

Han vet nok inderlig godt nøyaktig hva Sony mener. Det er absolutt sannsynlig at de vil vinkle det på måten du gjør her, men om det er tilfelle, snakker man om en rimelig voldsom utvanning av begrepet sikkerhet. Det de kort og greit gjør, er å selge en ulempe for kunden som en fordel. Bedrifter gjør dette hele tiden ("til glede for alle våre kunder legger vi ned deres lokale kontor, da det vi har i sentrum er mye bedre"), og det er igrunnen på høy tid noen gir dem litt tyn for det.

Håper uansett fyren har prinsipper nok til å ta det hele veien, men ville ikke blitt overrasket om det ble inngått forlik lenge før noen dommer tok noen avgjørelse.

Lenke til kommentar

Håper uansett fyren har prinsipper nok til å ta det hele veien, men ville ikke blitt overrasket om det ble inngått forlik lenge før noen dommer tok noen avgjørelse.

Tror nok ikke Sony vil inngå forlik. Da er det jo potensielt millioner av Phat eiere som kan gå til søksmål.

Husk også at den amerikanske retten er "kjøpt" av de største media-konsernene i USA.

Edit: Jeg lurer på hvorfor han valgte et så stort beløp. Det er da ikke særlig realistisk med tanke på at en Phat kosta på det meste ikke mer enn ca $1500.

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Han vet nok inderlig godt nøyaktig hva Sony mener. Det er absolutt sannsynlig at de vil vinkle det på måten du gjør her, men om det er tilfelle, snakker man om en rimelig voldsom utvanning av begrepet sikkerhet. Det de kort og greit gjør, er å selge en ulempe for kunden som en fordel. Bedrifter gjør dette hele tiden ("til glede for alle våre kunder legger vi ned deres lokale kontor, da det vi har i sentrum er mye bedre"), og det er igrunnen på høy tid noen gir dem litt tyn for det.

Jeg har da aldri sagt jeg støtter Sony i avgjørelsen om å fjerne OtherOS, jeg bare bemerket at det er veldig flytende hva de selv skriver om oppdateringen for å "legitimt" snike den inn hos flest mulig. Mange godtar alt som påstås å "bedre sikkerheten" til konsollen (noe oppdateringen til Sony gjør, den sikrer mot et spesifikt angrep mot Hypervisoren gjennom OtherOS/Linux) uten å tenke seg om.

Som sagt: "sikkerheten" det er snakk om i dette tilfellet er Sonys sikring av konsollene mot tidligere nevnte angrep, og har fint lite med sikkerheten til den enkelte hjemmebruker å gjøre.

Jeg støtter fullt og helt alle som forsøker å åpne spillkonsoller helt for homebrew, uten å nødvendigvis legge til rette for piratkopiering med én gang. Wii-scenen og Team Twiizers er et godt eksempel på hva jeg mener: de gjorde konsollen 100% tilgjengelig for homebrew uten å samtidig gi noen umiddelbare snarveier for piratene.

Nintendo har kommet med flere oppdateringer spesielt rettet mot homebrew, men såvidt jeg vet har de ennå ikke fjernet noen annonserte funksjoner i konsollene slik Sony har gjort med OtherOS.

Fy Sony! Dessverre tror jeg ikke fyren kommer veldig langt med søksmålet, men det er lov å håpe! :)

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke noe, så har egentlig Sony allerede tapt kampen nå mot Custom Firmware, siden Geohot allerede har gitt ut en Firmware som både gjør det mulig å fortsatt benytte seg av OtherOs og kunne spille nye spill og bruke PSN.

http://geohotps3.blogspot.com/

Sikkerhetsmessig må nå spillutgivere sørge for at man legger inn Anti-juksing i online spillene for jeg tviler ikke på at det kommer juksefanter som vil utnytte dette for alt det er verdt. Ordner man med dette og sørger for at slike juksefanter blir bannet på livstid så vil problemet bli mindre.

Lenke til kommentar

Men er det ikke en fare for at sony vil ha mulighet til å kjenne igjen hvem som har denne firmwaren og banne de?

Forresten en helt tullete sammenligningen mellom to veldig forskjellige ting. Men hvis du fikk beskjed om at forandringer kunne skje med bilen når du kjøpte den så ser jeg ikke helt problmet der heller.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men er det mange som bruker den muligheten her? og hva bruker dere den til? Jeg ser liksom ikke helt greia med muligheten til å legge inn flere os på en spill konsoll... Men det kan kanskje være fordi jeg er rar... Hvor for de la den til er vel en helt annen grunn enn at den ble... Mest sansyligvis ble den lagt inn som en debug software loader den gangen den ble inkludert. Men hvorfor de ikke har fjernet den før er meg helt uforstårlig. Må innrømme at jeg personlig har aldri sett helt vitsen med den der. Kan noen komme med en saklig forklaring som ikke inneholder brudd på kopisperrer/anti-piracy/DRM????

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men er det mange som bruker den muligheten her? og hva bruker dere den til? Jeg ser liksom ikke helt greia med muligheten til å legge inn flere os på en spill konsoll... Men det kan kanskje være fordi jeg er rar... Hvor for de la den til er vel en helt annen grunn enn at den ble... Mest sansyligvis ble den lagt inn som en debug software loader den gangen den ble inkludert. Men hvorfor de ikke har fjernet den før er meg helt uforstårlig. Må innrømme at jeg personlig har aldri sett helt vitsen med den der. Kan noen komme med en saklig forklaring som ikke inneholder brudd på kopisperrer/anti-piracy/DRM????

La inn linux som jeg hadde NES/SNES emulator på, + driver til PS3 kontroller =)

Ellers var den bedre som medieavspiller, støtter flere formater etc. Problemet var at man ikke fikk bruke Sonys superraske RAM på 3ghz, og man satt dermed med 256MB RAM.

Det er litt teit å klage på at de fjerner de. Man har i dag ikke bruk for det, da det nesten ikke eksisterer noen PPC-linuxversjoner igjen.

Lenke til kommentar

PS3en bruker en CELL prosessor. Denne er ganske spessiell, da den bruker en PPU og 8 SPEer. PPUen er "hovedprosessoren", men den er ikke like kraftig som prosessorene i din og min datamaskin, derimot kan den avlastes ved å flytte arbeid over på SPEene. Dette resulterer i at en får en utrolig speedup på en del problemer hvor det er mulig å sende mesteparten av arbeidet til SPEene.

I OtherOS har en enkel tilgang til dette systemet, det vil si 6 av SPEene og PPUen. Derfor bruker mange OtherOS for å programmere på CELL prosessoren, da spessielt i forskningsøyemed men også fordi det er en utrolig spennende og morsom arkitektur å programmere på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...