LarsOl Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 De siste to par dagene har toalettet begynt å lekke vann ved gulvet og jeg lurer på om jeg skal se på det selv eller ringe rørlegger. Gulvet har fliser, men selve toalettet står på en "plattform" av tre (kryssfiner) som er omtrent 1,5 cm høy og stikker ut ca. 0,5 cm utenfor toalettets kant ved gulvet. Dette treverket har nå blitt fuktig og det danner seg en dam rundt toalettet. Selve skåla er festet med 4 umbrakoskruer og disse ser ut til å være strammet godt. Toalettet står også støtt (det vipper ikke om jeg prøver å dytte det). Jeg synes det er rart å bruke tre som materiale på et sånt sted og jeg ser ikke for meg at toalettet tettes bare ved å skrues mot en slik plattform. Jeg antar derfor at det innenfor er en pakkning mellom skåla og avløpet i gulvet og at denne kanskje er hovedproblemet. Er det dumt å stenge av krana, trekke ut vannet av toalettet, løfte det av og se på pakning og prøve å få tak i ny eller er det mye stress å finne den rette? Tror noen at treplattformen er selve problemet og at denne MÅ byttes? Den er ikke pil råtten, men vil nok bli det om lekkasjen fortsetter over tid. Eller er det tryggest å ringe rørlegger, betale hva det koster? Er bare skeptisk til kombinasjonen rørlegger, bad og økonomi:) Håper på synspunkt fra folk som har vært borti en toalettlekkasje eller to Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Det er flere mulige lekkasjepunkter, enn avløpet. Du skriver ikke hvilket type toalett du har, så dette blir generelt. Etter min erfaring, så er de to vanligste lekkasjepunktene overgangen mellom cisterna og skålen, og cisternepakningen på innløpsrøret. Det er ikke alltid det er like lett å se hvor vannet kommer fra, så å bruke hånden til å føle hvor på porselenet det er vått, og følge dette oppover, er den beste måten å lokalisere problemet. Står toalettet ditt og renner, så kan det du beskriver også skyldes kondens. Anbefaler dog rørlegger, da du ikke høres ut som en som har vært bort i slikt før. Vannskader blir fort dyrere enn det du nå beskriver. "Ikke rørlegger" Edit: Om du ikke vet hvilken type toalett du har, så sier ett bilde eller to mye. Endret 30. april 2010 av sofTest Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Du burde sjekke litt mere hvor vannet kommer fra. Det er ikke sikkert at det er lekkasje. Hjemme hos oss blir det også litt vann på gulvet rundt doen av og til når vi har overnattingsgjester i leiligheten vår. Da blir det gjerne mye mere dusjing og do-bruk enn normalt, noe som fører til høyere luftfuktighet flere ganger om dagen og kaldere toalett pga av mere sirkulasjon av kaldtvann der. Man kan se mye kondens på tanken fra bunnen av og opp til der vannivået ligger. Men jeg må si at det var veldig rart å bruke tre som oppbygging under et toalett. Lenke til kommentar
LarsOl Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Beklager at jeg ikke forklarte det mer detaljert. Vi tørket vekk alt vannet når badet var tørt og uten kondens for å observere hvor lekkasjen kommer fra. etter en stund var alle flater på toalettet helt tørre (altså ingen tegn på kondens eller lekkasje lenger oppe), men det var vått på gulvet rundt "roten" (avløpet) av toalettet ved der treplatformen er. Derfor vil jeg tro at det er en pakning der som kan byttes. Spørsmålet er om dette er mye stress å gjøre selv og om det er så vanskelig å få tak i helt riktig pakning at det er bedre å høre med rørlegger først som sist. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Uten å se toalettet, eller få oppgitt en modell, ikke engang en rørlegger kan svare deg. Lenke til kommentar
stwa Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Høres ut som du må bytte klosettstusen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå