Daniboy89 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hei. noen som kan forklare meg denne oppgaven: "Sannsyneligheten for at en gutt er rødgrønn fargeblind er 8 %. I en klasse går det 12 gutter. Ingen av dem er slekninger. a) Hva er sannsyneligheten for at ingen av dem er rødgrønn fargeblind? b)Hva er sannsynligheten for at minst en av guttene er rødgrønn fargeblind?" Øver til prøve og sliter med denne Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 For hver enkelt av dem er det to alternativer: Enten har han fargeblindhet eller ikke. Sannsynlighet skal summeres til 1, så sannsynligheten for at en gutt i klassen ikke er fargeblind er 0,92. I og med at ingen av dem er slektninger kan vi anta uavhengighet og bare gange sammen hendelsene. Sannsynligheten for at ingen er det blir da 0,9212. I oppgave b: Det er to alternativer: Enten er det ingen fargeblinde eller så er det minst en. De to skal summeres til 1. Altså tar du 1 - svaret i a). Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 takk for fyldig svar:) men kan du forklare litt mer hvorfor du ganger 0,92^12 isteden for 0,8^12? for meg er det logisk at man ganger sannsyneligheten for en person får den(som er 8 %) med antallet personer. Lenke til kommentar
redsox Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 8% er 0.08... men hvis du hadde tatt 0.08^12, hadde du funnet hva sannsynligheten for at alle var fargeblinde. 0.92^12 blir da sannsynligheten for at ingen er det. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 stemmer, nå skjønner jeg. Har lest feil på spm! hehe. takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå