Betroz Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hei Finnes det et enkelt å bruke alternativ til Acronis TrueImage Home 2010 for Ubuntu? Jeg har brukt Acronis til å ta backup av Win7 og det funker raskt og enkelt. Nå kjører jeg Ubuntu 10.04 og kunne trenge noe sånt her også. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 linux har innebygd backup kommandoer, men vet ikke hva de heter Lenke til kommentar
Noble Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 dd eller rsync er godt egnet til slikt formål. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Helst et program med GUI dere... Og som lager en stor image fil av hele OS partisjonen. Så ikke bare kataloger og enkelt filer. Ingen som vet om et slikt program? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hvorfor skal du bruge et GUI-program til dette når du kan skrive det så enkelt i terminalen? dd if=/dev/sdxy of=/sti/til/kopi/kopi_av_partisjon.img sdxy er altså partisjonen din, somregel begynner den på sda1 og går oppover. sda2 er partisjon nr 2 på disken, på neste disk havner du på sdb1, sdb2 og deretter sdc1,sdc2,sdc3 osv. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Noble : Fordi jeg er en Linux noob Lenke til kommentar
Noble Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Alikevel mener jeg at dd-kommandoen er lettere å bruke for en "Linux noob" enn et GUI for kopiering. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Noble : Kunne du forklart litt mer rundt den kommandoen eller er det best jeg bruker Google til å finne ut mer? Sikkert ikke vanskelig når man først kan det. F.eks hvordan legger man inn den image fila etter man har kjørt HDDErase (som jeg gjør siden jeg har en SSD). Lenke til kommentar
Noble Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 For backup av en hel disk kjører du dd if=/dev/sdx of=backup.img Når du skal kopiere tilbake backupen kjører du dd if=backup.img of=/dev/sdx For å kjøre tilbakekopien starter du linux fra en minnepenn. sdx referer til disken din, om du bare har en disk er det 99% sansynlighet for at det er sda Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Å anbefale dd til "nybegynnere" er vell ikke spesielt smart? Man kan veldig fort gjøre veldig mye skade ved hjelp av dd... sbackup er vell GUI-backup-løsningen som anbefales til Ubuntu. (Den ligger i pakkebrønnen) Har ikke brukt den selv, men ut fra skjermskuddene jeg har sett så er den veldig kraftig og fleksibel, samtidig som den burde være enkel å bruke. Endret 30. april 2010 av cyclo Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Satt inne med et lignende spørsmål angående backup av NAS-et mitt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå