Gå til innhold

Hva slags firew.kort skal jeg kjøpe, hvor raske hardisker.

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe redigeringskort av god kvalitet, lurer på hva jeg trenger. Ønsker å lage ferdigredigerte filmer av god kvalitet uten hakking eller andre feil. Kommer til å kjøpe meg ett semiprofft kamera med tre ccd chiper, men vil trene med det enklere kameraet jeg har i dag, som har dv ut og inn. Maskinen min utstyrt med en amd eks.p 1600. 256 ram. en 100gb 7200 100 ata hd. som bare skal brukes til video, og en 60gb 7200 100 ata, som skal brukes til operativsystem og andre ting. Lurer på:

1.Hvor mye ram trenger jeg, maskinen kan ta 1gb.

2.Trenger jeg raid i maskinen, eller holder det med de diskene jeg har.

3.Hvilket operativsystem bør jeg bruke, har forstått det slik at windows 2000 er anbefalt, men er det nye eks.p ett like bra alternativ. Hvorfor er 2000 eventuelt det andre best?

4.Jeg har sett ett kort hos komplett data, som har både firewire og usb.2, bør jeg kjøpe dette og adobe premiere i tillegg, eller bør jeg kjøpe pinnacle dv 200 eller dv 500 som inneholder både kort og adobe premiere og sikkert mere nyttige ting

5.Dv 200 fra pinnacle har bare digitale inn og utganger, men trenger jeg egentlig de analoge mulighetene i dv 500, eller er det flere gode grunner til (hvis det er anbefalt) å velge dv 500.

Ser egentlig ikke behovet for de analoge mulighetene ettersom jeg ikke har noe behov for å få filmene ut på vanlig video, eller bruke analog video som kilde for det jeg skal lage. Finnes det allikevel gode grunner for å velge dv 500.

6.Abit har kommet med ett hovedkort som både har raid og 133 ata på raid. Har sett at det har begynt å komme hardisker med 133 ata, er dette nødvendig for å lage digital video av god kvalitet, eller er det utstyret jeg har bra nok?

Sier på forhånd tusen takk for alle gode råd. Vennlig hilsen Petter Uren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker å kjøpe redigeringskort av god kvalitet, lurer på hva jeg trenger. Ønsker å lage ferdigredigerte filmer av god kvalitet uten hakking eller andre feil. Kommer til å kjøpe meg ett semiprofft kamera med tre ccd chiper, men vil trene med det enklere kameraet jeg har i dag, som har dv ut og inn. Maskinen min utstyrt med en amd eks.p 1600. 256 ram. en 100gb 7200 100 ata hd. som bare skal brukes til video, og en 60gb 7200 100 ata, som skal brukes til operativsystem og andre ting. Lurer på:

1.Hvor mye ram trenger jeg, maskinen kan ta 1gb.

- Det hadde vært ok med 512, men det går med 256.

2.Trenger jeg raid i maskinen, eller holder det med de diskene jeg har.

- Du trenger ikke RAID. Kjekt om du har penger å bruk til RAID0 slik at overføringen av de store mengdene data kan går raskere. (korter ned vente tiden noe)

3.Hvilket operativsystem bør jeg bruke, har forstått det slik at windows 2000 er anbefalt, men er det nye eks.p ett like bra alternativ. Hvorfor er 2000 eventuelt det andre best?

- Windows 2000/XP er langt bedre en f eks. Win98/Win98se pga stabiliteten. Det er ikke spesielt morsomt om Windows krasjer når du er nesten ferdig med å dekode eller lage en film/video snutt. Noen programmer er raskere med Windows2000/XP.

4.Jeg har sett ett kort hos komplett data, som har både firewire og usb.2, bør jeg kjøpe dette og adobe premiere i tillegg, eller bør jeg kjøpe pinnacle dv 200 eller dv 500 som inneholder både kort og adobe premiere og sikkert mere nyttige ting.

- Her blir det fort noen 1000,- kr om du ikke passer på. Til privat bruk skal Pinnacle DV200 holde mål. Pinnacle egen programvare er ok. Adobe Premiere koster ganske mye og er beregnet for ganske avanserte oppgaver som ofte hjemme VIDEO redigering trenger. Pinnacle tilbyr oppgraderings pakker til noen av det rimligeste grunnpakkene.

Jeg hadde også vurdert Pinnacle Studio DVplus/Studio 7. Dette kortet gir gode muligheter og koster ikke alverden.

5.Dv 200 fra pinnacle har bare digitale inn og utganger, men trenger jeg egentlig de analoge mulighetene i dv 500, eller er det flere gode grunner til (hvis det er anbefalt) å velge dv 500.

Ser egentlig ikke behovet for de analoge mulighetene ettersom jeg ikke har noe behov for å få filmene ut på vanlig video, eller bruke analog video som kilde for det jeg skal lage. Finnes det allikevel gode grunner for å velge dv 500.

- Her kommer det litt an på hva du skal overføre fra og hvilke kontakter som er på evt. kameraet. Den beste grunne til å velge DV500 er programmvaren.

6.Abit har kommet med ett hovedkort som både har raid og 133 ata på raid. Har sett at det har begynt å komme hardisker med 133 ata, er dette nødvendig for å lage digital video av god kvalitet, eller er det utstyret jeg har bra nok?

Nei, Du trenger ikke noe bedre en ATA100. ATA133 var/er en nødvendighet for å kunne lage harddisker større en 120GB. Dette er gjort pga overgang fra 32bit-40bit buss. Av den grunn kommer f eks. Maxtors harddisker som er over 120GB med en seperat PCI konroller som støtter ATA133.

Jeg anbefaler sterkt å se på Pinnacle Studio DVplus/Studio 7. Dette er en langt rimeligere løsning ne DV200/DV500.

Pål Kallevåg

EpoxAMDTaiSolPapstCrucialApacerIbm

MaxtorWesterndigitalIntergraph

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-01-29 19:42 ]

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Tror jeg kommer til å gå for win.eks.p, bruke den hardwaren jeg har, og så må jeg finne ut litt mer om redigeringsprogramvaren. Hvis pinnacle dv 7 gir god kvalitet uten hakking, så holder dette kanskje, og så kan jeg heller kjøpe dv 500 sammen med det neste kameraet. Kanskje like godt å lere å bruke utstyret uten å blakke seg helt. Det neste kameraet skal brukes profesjonelt, men så lenge kvaliteten er bra på den ferdigredigerte filmen, så er det definitivt innholdet på filmen som er viktig for meg, ikke alle mulige tekniske effekter, men helst at det gir bra kvalitet, og at det fungerer nogenlunde hurtig. Takk for rådene. Vennlig hilsen Petter Uren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...