Yumekui Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Jeg leser i kapitlet om bindinger igjen nå, men forstår ikke helt hva som menes med "De stiplede linjene illustrerer hydrogenbindinger mellom et H atom i et vannmolekyl og det ledige elektronparet på et O-atom i et annet vannmolekyl"; er det ikke slik at Oksygen er grunstoff #8 med 6 elektoner i sitt ytterste skall, hvis oksygenet allerede tilfredsstiller to hydrogenatomer i en kovalent binding, hvordan kan det da ha ledige elektronpar? Endret 29. april 2010 av Nyah Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Jeg leser i kapitlet om bindinger igjen nå, men forstår ikke helt hva som menes med "De stiplede linjene illustrerer hydrogenbindinger mellom et H atom i et vannmolekyl og det ledige elektronparet på et O-atom i et annet vannmolekyl"; er det ikke slik at Oksygen er grunstoff #8 med 6 elektoner i sitt ytterste skall, hvis oksygenet allerede tilfredsstiller to hydrogenatomer i en kovalent binding, hvordan kan det da ha ledige elektronpar? Det er en stund siden jeg lærte om dette, men jeg skal forsøke å svare likevel. Selv om oksygen som du sier er "mettet" med elektroner med to kovalente bindinger, har det fortsatt "ledige" elektroner som ikke deltar i kovalente bindinger, og disse vil kunne danne hydrogenbindinger med hydrogen (med ledig, menes vel bare et elektron som ikke foretar seg noe spesielt). Disse hydrogenbindingene fører ikke til en deling av elektroner som i en kovalent binding, men rett og slett bare en svak tiltrekning mellom et av oksygenets "ledige" elektroner, og det positivt ladede hydrogenet i et annet vannmolekyl. Endret 30. april 2010 av Xomg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå