Gå til innhold

Vet noen hvilket dyr dette er?


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde her en dag at det kom et forrholdsvis stort (ca 2 cm) dyr flyvende inn i stuen vår. Det opplevdes ikke som skremmende, men det er klart at 4 barn i alderen 3 - 7 år reagerer... hehe.

Etter denne dagen så har det kommet et slikt dyr inn i huset hver dag uten at jeg har funnet ut hvordan eller hvilket dyr det er?!? I dag har jeg faktisk funnet 3 slike som jeg har måttet fjerne pga barnas redsel.

Kan noen fortelle meg hvilket dyr dette er, om det er skadelig på noen måte for hus/mennesker og evt. hvordan de kommer seg inn(hvor de bor eller hva de liker å oppholde seg i). Gjerne noen råd om hvordan disse dyrene kan unngås inne i huset i fremtiden... begynner og bli plagsomt å måtte fjerne slike dyr hver dag...

 

mvh Stefan

post-214146-1272576307,9774_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å se ut fra bildet ditt, men jeg har to mulige forslag:

-liten seljeglassvinge. Da er du i så fall heldig for den er det ikke så mange som får se.

-steinflue (mer sannsynlig).

 

Begge er selvfølgelig helt ufarlige og bare en hyggelig påminnelse om at sommeren er på vei!

 

Sjekk bilder og info på nettet om disse to insektene så kan du kanskje få artsbestemt gjesten. Det syns sikkert unga er moro å være med på også.

Lenke til kommentar

jeg har sjekket wikipedia på denne arten men det er 2 feil fra steinflue og den jeg har hjemme i stua...

vingene på den som jeg har nærkontakt med legges inn under et skall når den ikke flyr og den mangler haletrådene som er karakteristiske for steinfluer ...

 

finnes det andre forslag der ute?

 

stefan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...