mikk- Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Har nettopp bygget meg ny data: - HK: MSI K7N2 Delta - Grafikkort: ASUS V9900/td FX5800 - CPU-vifte: Glacial Socket A 19dB (Airflow 16.1 CFM) Kjøpte 80mm-kabinettvifter, mens plassene på kabinettet er 93mm (eller hva det er). Derfor kjører jeg uten kabinettvifte, men med sidedøren åpen. CPU-tempen er relativt høy, 53 grader "hviletemp". Grafikkortet har ca 47 grader når jeg ikke spiller eller gjør noe annet tungt. Over til problemet: Når jeg setter igang noe "3D-applikasjoner" som spill, 3dmark eller liknende, går det rundt 2-3 minutter, og så klikker det. Fryser. Bildet er helt låst. Lyden fortsetter i enkelte spill. Noen ganger restarter pcen etter noen sekunder, andre ganger bare henger den. Jeg har prøvd både med Detonator-drivere (v43.45) og driverene som fulgte med kortet. Når jeg ikke har noe kabinettvifte blir det nok heller dårlig med gjennomstrømning, tenker jeg, men temperaturen mellom grafikkort og CPU ligger som regel rundt 35 grader, og jeg kan ikke se at det skal være noe problem. Er det noen som har hatt det samme problemet? Kan årsaken være manglende kabinettvifte? Noen som har noen annen idé til hva som kan være galt? Har lagt inn DX9 og SP1 (XP). Lenke til kommentar
XP_man Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Vet du hva!? prøv og fjern SP1, mener å huske at det var problemet hos meg... (tenker på 3dmark2001se). Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Problemet var det samme før jeg la inn SP1. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Fant ut at strømforsyninga er på 300w, noe som kanskje ikke er så mye i dagens samfunn. Har prøvd å trekke ut dvd, brenner og viftestyring, men det samme skjer også da. Nå er det ikke sikkert at disse tingene trekker så mye strøm, så jeg har ikke helt utelukket den muligheten enda. Kan det være årsaken? Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Øh.. Jeg bare lurer - hvilken CPU har du ? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Har AMD Athlon XP 2600 "Thoroughbred". Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Dette kan være litt søkt, men plugg ut alt av styrte vifter fra hovedkortet, og hiv dem rett på PSU. Jeg har hatt litt smerte på grunn av det selv. Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Setter fingeren på varme jeg. Har du festet kjøleren riktig på cpu? Riktig mengde kjølepasta også? Har du ei eller anna varmevifte hjemme, sett den så den blåser inn i kabinettet med døren oppe. Seff da på kaldluft! Se om det hjelper det. Hadde også vært greit om du la ut maxload temp også. Bruk feks Prime95 til dette. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Sjekka temperaturene rett etter den klikka: - CPU: 61 grader - Grafikkort: 50 grader (vel og merke etter den hadde kommet seg inn i windows igjen (1 min)) Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 På min 2600+ ligger jeg på 45 grader under vanlig surfing og IRC (målt med ASUSprobe) Kjølern jeg har er SilentTwin... Litt for varmt, kanskje.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 temperaturene ser greie ut, ta av kabinettdøra og se om det hjelper deg, gjør det det kjøp noen kabinettvifter Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 temperaturene ser greie ut, ta av kabinettdøra og se om det hjelper deg, gjør det det kjøp noen kabinettvifterKjører allerede med døra åpen og en vifteovn som ser ut som den kommer fra 70-tallet (og muligens er det) på full guffe rett mot grafikkortet (seff ikke noe varme). EDIT: Og det funker ikke nå heller. EDIT 2: Tror temperaturen kan utelukkes, da jeg har prøvd med åpent kabinett og ca 25cm vifte uten at det ikke hjalp litt engang. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Ok. Har bomma litt. La en skikkelig stor vifte, sånn hvit halvmetershøy bordvifte, slik at den blåste rett inn i maskina. Fyrte opp 3dmark 2001 se og den gikk igjennom hele testen uten problem. Så slo jeg av vifta og prøvde igjen. Denne gangen krasjet det. Kan derfor med stor sannsynelighet si at det er temperaturen på grafikkortet. Et annet indisie (er det det det heter?) er at skjermen plutselig skrudde seg av midt i et slag UT03. Skal til Trondheim i morgen, så jeg kan stikke innom komplett og kjøpe noe vifter. Lenke til kommentar
SckNdrsn Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hadde samme problem for et par måneder siden... fikk fiksa d ved å installere en gammel via 4-in-1 driver og så legge den nye inn på nytt.... Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Sjekka temperaturene rett etter den klikka:- CPU: 61 grader - Grafikkort: 50 grader (vel og merke etter den hadde kommet seg inn i windows igjen (1 min)) ok.. den blir for varm. under spilling bruker den mere "kraft" og blir da enda varmere.. da rebooter den.. eller bare låser seg.. skal bedre kjølere de der var jævla varmt :o Lenke til kommentar
Corn Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Finner det mest sannsynlig at det er din CPU som blir for varm, da grafikkkort generelt tåler mere varme.. Med mindre du ser fargede firkanter i grafikken før det kræsjer? En siste sjekk på at et er CPU'en kan være å kjøre prime95 i en time eller noe og se om det kræsjer (mitt kræsjet etter 7!) Brukte du kjølepasta når du monterte cpu-kjøleren? Sikker på at du monterte kjøleren riktig? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Har prøvd å kjøre Prime95 i ca 15 minutter. Da gadd jeg ikke mer. :smile: Det var kjølepasta på CPU-vifta fra før. Har nettopp kjøpt to vifter fra komplett. Skal prøve 3dmark2001se nå. EDIT: Uff og uff! Det funker ikke nå heller. Skal la pcen stå på nå i natt. Har nemlig hørt at kjølepastaen må "kjøre seg inn"... Med begge kabinettviftene på max er normaltemen nå redusert til nedi 42 grader på grafikkortet og ca 51-53 på cpu. En kamerat av meg kom med et forslag om at kanskje cpu-temperaturmåleren på hovedkortet kanskje ikke var riktig plassert og at viften kanskje derfor ikke gikk like fort. Koblet den derfor på viftestyringa, og den går nå på 2300 rpm mot maksen som er på 2000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå