Kikyet Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Min utenlandske kone går for tiden på Norsk kurs for fremedspråklige ved voksenoplæringen. Hun er også gravid. Hun forteller ganske rystende historier fra skolen hvor det går relativt mange unge menn fra land som Afghanistan, Somalia etc... De av kvinnen som ikke deler disse mennenes religøst påvirkede kultur opplever nesten daglig trakasering fra disse mennene, inkludert trakasering av seksuell art. Særlig går dette ut over kvinner fra andre U-land som ikke er Muslimer, og som derfor stort sett oppfører seg og går kledd som vestlige kvinner her i riket. Senest i dag kom kona hjem fra skolen og kunne fortelle at en muslimsk mann hadde lugget henne i håret, og kjeftet på henne fordi hun ikke dekket dette til (min kone har langt mørkeblondt hår som hun normalt sett har i en flette når hun går ut). Min kone kan også være en smule hissig så hun klappet like godt til denne neanderthaleren, og forklarte han i klare ordelag hvor David kjøpte ølet. Men ønsker ikke å ta dette videre fordi akkurat det ville vvære i strid med hennes kultur. Jeg for min del ønsker å anmelde idioten. Men får nok da desverre med min kone å gjøre. Og man vil jo ikke lage for mye bølger i heimen heller pga av denne muslimske neanderthaleren. Noen som har gode råd om hvordan jeg kan overtale henne til å gå videre med saken. Både for sin egen del, og hennes skoleveninners del som daglig må tåle verre ting enn min kones opllveleser i dag. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Stygg sak dette her. Det første som slo meg var at det er en overveiende sannsynlighet for at din kone og kanskje også hennes ufødte barn risikerer å bli skadet om dette fortsetter, noe som ville vært forferdelig. Om du ikke får din kone til å gå til sak(dette har jeg ingen tips om hvordan du skal få til, beklager) er mitt beste tips å få henne til å slutte på hele skolen eller fortsette et annet sted. Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Stygg sak dette her. Det første som slo meg var at det er en overveiende sannsynlighet for at din kone og kanskje også hennes ufødte barn risikerer å bli skadet om dette fortsetter, noe som ville vært forferdelig. Om du ikke får din kone til å gå til sak(dette har jeg ingen tips om hvordan du skal få til, beklager) er mitt beste tips å få henne til å slutte på hele skolen eller fortsette et annet sted. Heldigvis er det bare noen uker til eksamen, så går hun ut i fødselspermisjon...men vo bor i en liten by. Vi har diskutert dette litt nå, og kommet fram til at vi i første omgang skriver et brev til skolen og forklarer situasjonen...selv om kona ikke akkurat er overbnegeistret. Grunnen til at min kone gikk med på dette var de andre jentene som må fortsette å tåle trakaseringen. Dette dreier seg stort sett om ganske nyankomne kvinner, de fleste fra land i den tredje verden som ikke kjenner så mye til hvilke rettigheter de har. Og hvor de selv om de ikke er muslimer, er vant til å underordne seg menn. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg elsker det faktum at hun turte ta igjen. Det er bare herlig. Selv hadde jeg nok også henvendt meg til skolen i første omgang, for dette er vel mye deres ansvar, selv om elevene er voksne. Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Jeg elsker det faktum at hun turte ta igjen. Det er bare herlig. Selv hadde jeg nok også henvendt meg til skolen i første omgang, for dette er vel mye deres ansvar, selv om elevene er voksne. Det viste seg at fyren var dum nok til å komme med noen frekke bemerkninger allerede dagen etter til kona og en veninne av henne som han har bedrevet seksuell trakasering mot før. Dermed kokte det på nytt over for kona som gikk rett til rektor på skolen med saken. SÅ får vi se hva som skjer videre. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Da håper jeg inderlig at denne skolen er såpass anstendig at de tar ordentlig tak i saken. Kona di har forøvrig min fulle støtte, og jeg synes hun har gjort et bra valg. Lenke til kommentar
knis Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Slike menn burde kastes ut av landet med en eneste gang!! Hvis de faen ikke klarer å oppføre seg nå, tenk hvor mange ofre årene vil bringe? Skolen er nødt til å ta tak i dette, det er deres ansvar. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Slike menn burde kastes ut av landet med en eneste gang!! Hvis de faen ikke klarer å oppføre seg nå, tenk hvor mange ofre årene vil bringe? Skolen er nødt til å ta tak i dette, det er deres ansvar. Å gi slipp på dogmer og normer som har vart i generasjoner på svært kort tid er nok ikke så lett. Å sende tilbake er ikke noen løsning heller, disse mennene kommer gjerne fra land med store brudd på menneskerettighetene. Da er det heller ikke lov å sende dem tilbake. At skolen må ta tak i det er iallefall sikkert. Ikke bare skolen, men også resten av samfunnet. F.eks slik som trådstarter sin kone. Det er hennes moralske plikt å si ifra om dette.(I følge min moral) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå