Christian86 Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Min nåværende T400 har: 2 GB minne Vista Business 160 GB antakeligvis 5400 rpm disk P8600/8700 prosessor Jeg vil bruke den når jeg er ute og fotograferer, da denne tåler mer enn min macbook pro. Dvs: Photoshop CS5 etter hvert, Nikon programvare osv Følgende ønsker jeg å oppgradere med: 8 GB minne 128 GB ssd disk - men så undres jeg, pris mot nytt - kunne en WD Velociraptor gi like mye nytte? Jeg vil nemlig ikke betale for mye for SSD - og skal etter planen legge inn Windows 7 prof. 64 bit på maskinen. Noen som har ideer? For så vidt - noen som vet om det er vanskelig å bytte tatstatur til norsk (fysisk)eller om jeg bare bør kjøpe noe klistremerker? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du vil jo kunne hente litt ytelse på og gå opp til 4Gb minne, 8Gb er lite poeng hvis du ikke kjører flere instanser av f.eks et videoredigeringsprogram. Velociraptor disker er jo også ganske kjappe men jeg kan egentlig ikke se at den vil gi så fryktelig mye ytelse for penga som f.eks en SSD ville gjøre. Men en ytelsesforbedring vil det jo gi, om enn ikke alt for stor. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Så 4 GB vil kunne holde? - vil 5 Gb gå på maskinen? (mistenker det er 2 x 1024 nå - så bytter ut en av dem med en ren 4 GB brikke) Hvilke SSD disker under 2000 kr er å anbefale da? Må ha minimum 100 GB. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Intel X25-M er vel den som kommer anbefalt, men det finnes jo hederlige alternativer. Linker en test som omhandler de fleste i salg,Hvilken SSD skal du velge?. Men under 2000kr kommer du ikke. Du kan få 120gb til under 3000kr. Endret 29. april 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Kingston har vel SSD i 2,5 tommer til 128 gb til både 1500 og 1900 så vidt jeg så? Men ang tastaturet - klistremerker eller bytte fysisk, hva er enklest? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 4Gb memory holder til det meste. Det finnes unntak som f.eks det jeg nevnte over. Hvis du ser ett behov i din bruk av maskinen som du tror kan løses ved å dytte inn mer enn 4GB så er det som sagt altså unntak fra regelen, men jeg tror at en SSD vil gi deg en mye kraftigere boost. Å bytte ett tastatur på en bærbar er normalt svinaktig enkelt. Problemet er vel kanskje å få tak i tastaturet, og som du sier så vil jo klistremerker løse problemet på en grei måte. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Vurderer å gjøre det slik at jeg bytter ut til 2 x 4 GB brikker, men setter en i Macbook pro'en og en i T400'en. Jeg har egentlig 4 Gb på den stasjonære og 9 på den andre, uten at jeg helt merker marginale forskjeller. Men vil Velocoraportoen øke ytelsen i forhold til 5400 rpm disken? - grubler på å utsette SSD til diskene blir billigere nå. Hvor får jeg tak i klitsremerker? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Jeg trudde at velociraptorne var for fysisk store for bærbar, eller finnes det noen i samme størrelse som vanlig HD/SSD? Hvilken ytelse spesifikt er det du snakker om? Endret 29. april 2010 av EivindS_ Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Det er klart du vil få en ytelsesøkning med å bytte til en velociraptor, noen eksakte tall har jeg ikke, men kontra en SSD hvor ytelsesøkningen ligger på 30-40% vil nok raptoren kanskje ligge på 2-6%. Men som sagt dette er bare en utdannet gjetning. Og den raptoren er jo slett ikke gratis den heller. Ang. prisnivået på SSD så vil nok den holde seg relativt stabil så lenge pcprodusentene ikke bundler disse diskene i nye maskiner. Det må jo et kraftig volum til for at prisen kan settes ned. Jeg vet at du kan få kjøpt danske keyboard stickers på ebay og det blir jo det samme som norsk. Eller så kan man jo lage noe selv, kanskje med en dymo eller lignende Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Velociraptor er for stor for de fleste bærbare da disse diskene er tykkere enn vanlige 2.5" disker. 4Gb minne ville nok gitt den beste ytelsesøkningen, men en 500GB 7200rpm harddisk ville nok også vært merkbart, f.eks denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010223896.aspx SSD er best, men koster skjorta, prisene vil nok ikke falle spesielt mye fremover, kanskje om 1,5 års tid man kan finne rimeligere SSD enheter grunnet at flere går over til å produsere minnebrikkene på mindre produksjonsprosesser (25nm) osv. Endret 29. april 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg trudde at velociraptorne var for fysisk store for bærbar, eller finnes det noen i samme størrelse som vanlig HD/SSD? Hvilken ytelse spesifikt er det du snakker om? Det er faktisk ett godt spørsmål, velociraptor er etter det jeg vet 2.5" disker montert i en spesialbrakket til 3,5". Det er mye mulig dette er gjort pga varmeavledning, men det kan jeg ikke svare for. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Vanlig HD er 12.5mm trur jeg, og Velociraptor er 17mm om jeg ikke tar helt feil. Tjener man så mye på en rask HD når man driver med photoredigering da? Jeg bare spør, har ikke så mye erfaring fra det. Generelt sett vil man nok merke en forskjell fra 160gb 5400rpm og den OC-Freak linket til. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Jeg fant en perfekt løsning 64 GB SSD disk for system og programmer 160 Disk i media bay for bilder e.l. Vil ikke det være en god ide? Hvilken SSD disk på den størrelsen er å anbefale? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Det er jo den anbefalte måten og bruke en SSD på, den er jo ikke ment å brukes til lagring som sådan. En 80gb disk vil holde i de fleste tilfeller. I de nyeste windows versjonene kan man jo flytte ut de mest plasskrevende brukerområdene som f.eks nedlastningsfolder, musikk og videofolderne. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Har du noe 64 gb disk å anbefale som skal romme Photoshop og Windows 7 på? Fik ordnet klitsremerker på norsk på ebay - 30 kr. Ang minne - vil maskinen min takle å kjøre 1 x 1024 brikke og 1 x 4096 brikke? Minnes at enkelte må kjøre parvis - vet ikke om det gjeler for min. Finner følgende hos Lenovo: * PC3-8500 Non-Parity (NP) Double Data Rate Three (DDR3) Technology * Two SO-DIMM Slots o The use of 1067 MHz SO DIMM memory is recommended for this system. * 512 MB, 1 GB, 2GB, or 4GB memory * Supports up to 4GB maximum memory Note: Only 64-bit operating systems support more than 3GB of system memory (RAM). edit: Merkelig - lenovo sier maks 4 Gb - men systemet skal takle 8 GB, og samme sier minneprodusentene. Endret 29. april 2010 av Christian86 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Den klare anbefalingen i den størrelsen er INTEL X25M. Dustin har kampanje på 80gb varianten nå til 1625kr. Om maskinen vil klare den minnekombinasjonen kan jeg ikke svare for, men det er nok sannsynlig. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 hm - fant: KINGSTON SSDNow V-Series 64GB Gen2 SATA2 KINGSTON SSDNow V-Series 64GB Gen2 SATA2 2,5 til 1118.- Kingston SSDNow V Series V+ Gen2 64 GB Bundle 1143.- Hvordan er de i forhold? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du bør lese den testen jeg linket til i ett av de første innleggene, der står det at disse diskene mangler en firmware som gjør at den innebygde trim funksjonen ikke virker, dvs at de blir tregere og tregere over tid. De får derfor dårlig kritikk og anbefales ikke. Om denne firmwareoppgraderingen er på plass idag vet jeg ikke uten å leite meg svett på google. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Ikke verdt det. Den første har en Toshiba kontroller, den andre (V+) har en samsung kontroller. Kjøper du SSD i dag vil du ha en med kontroller fra intel, indilinx eller sandforce. www.anandtech.com har mange og FYLDIGE tester av SSD'er. Etter det jeg har sett, kommer da intel best ut prismessig.... enda. Endret 29. april 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Da blir det Intel Bestemte meg for at jeg kjøper 4 GB minnebrikke - Lenovo sa 5 Gb skulle gå fint, og så tar jeg Intel disken først som sist. Har allerede bestilt meg en 9 cell batteri og drivebay for den andre disken. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå