Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk prøvemuntlig - framføring om meg og min familie

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått vite at jeg kommer opp til prøvemuntlig i Tysk tirsdag i neste uke.

På en vanlig prøvemuntlig er det jo diskusjon etterpå, men det er det ikke i dette tilfellet.

Dette er ikke en vanlig prøvemuntlig, det er mer en framføring. Jeg skal lage en powerpoint om meg og min familie.

Problemet er at jeg suger i tysk. Skulle ha fulgt mer med, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå.

Hadde vært flott hvis noen kunne hjult meg litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til denne. Fikk 4 i tysk på ungdomsskolen fordi læreren min var snill.

Alt jeg kan si er jobb MYE, og øv på det du skal si igjen og igjen og igjen sånn at du kan det du skal si veldig godt. Du "trenger" på en måte ikke å kunne mer enn det du sier.

Lenke til kommentar

Kjenner til denne. Fikk 4 i tysk på ungdomsskolen fordi læreren min var snill.

Alt jeg kan si er jobb MYE, og øv på det du skal si igjen og igjen og igjen sånn at du kan det du skal si veldig godt. Du "trenger" på en måte ikke å kunne mer enn det du sier.

Vet du om noen sider/program som kan rette på grammatikkfeil?

Lenke til kommentar

brukte mye Heinzelnisse.info for å sjekke enkeltord.

Du kan også sjekke med skolen din om dere har tilgang til Ordnett (installere på pcen). Vet desverre ikke om noe som kan rette på grammatikk, du kan bruke google-translate som drahjelp, synd den er veldig dårlig på grammatikk.

Lenke til kommentar

brukte mye Heinzelnisse.info for å sjekke enkeltord.

Du kan også sjekke med skolen din om dere har tilgang til Ordnett (installere på pcen). Vet desverre ikke om noe som kan rette på grammatikk, du kan bruke google-translate som drahjelp, synd den er veldig dårlig på grammatikk.

kan du oversette en tekst for meg?

Lenke til kommentar

10-15 min, men ikke over det heller, da får man-

ka i all verden kan man snakke om i 10-15 min?

Fant forresten arket med oppgaven. Der står det at for å få:

1-2=ca 3 min.

3-4= ca 5 min.

5-6= 7 min.

Det er kun en presentasjon, ingen prat etterpå.

Endret av bikobiko
Lenke til kommentar

Det er jo bare å finne på masse surr. Oversett enkeltord og bøy dem etter gramatikken som du finner i læreboka di. Det du skal si om familien din osv trenger jo ikke være 100% sant heller. Bare legg til noe som ikke er så vanskelig å si og som ikke er for urealistisk. Fortell om foreldra dine sine interesser og hobbyer osv osv

Lenke til kommentar

Hei,

jeg er ikke så flink i tysk, men ligger på en 6'er. Så jeg kan hjelpe deg med glede, hvis du vil det. :D

Takk

Her er teksten.

Den inneholder fiktive navn, jeg fikser det senere.

Hei.

Jeg heter Per og skal fortelle om meg selv.

Jeg ble født 15. Mai 1994, på sykehuset i Alta.

Jeg bodde i byen helt til jeg ble seks år, og vi bestemte oss for å flytte til leirbotn.

Leirbotn ligger 20 kilometer fra Alta.

Foreldrene mine heter Lars og Anne. De er 47 og 44 år gammel. Han er snekker og hun er en hjelpepleier.

Jeg har seks søsken. Emma på 5, Hans på 7, Lisa på 10, Ida på 12, Hanne på 14.

Siden vi er så mange unger, blir det ofte en del krangling.

Men vi blir som oftest venner igjen.

Jeg er den eldste av ungene.

Før hadde vi en hund, men den ble avlivet. Men vi har fått to kaniner. Men det er ikke akkurat det samme.

Grunnen vi flyttet var at nå var familien blitt så stor, at vi trengte et større hus.

Huset vårt er gult og består av to etasjer og et mørkeloft.

Vi har også en ganske stor eiendom. Det er en ganske stor overgang fra rekkehuset i Alta.

Rommet mitt er rødt og lite. Rommet er ofte rotete, men når jeg rydder det, gjør jeg det grundig. Dessverre blir det fort rotete igjen.

Vi har lenge planlagt å bygge en hytte, og til sommeren blir den drømmen oppfylt.

Den kommer ferdig i deler, og jeg skal være med på å bygge den.

Delene er ca 4 meter bred.

Huset vårt ligger 3 kilometer fra Leirbotn skole.

Jeg går i 10. Klasse.

På en vanlig skoledag, står jeg opp klokka syv. Deretter spiser jeg mat, dusjer og pusser tennene. Jeg tar bussen til skolen klokken åtte. Skoledagen består av fire skoletimer, og tre pauser og en matpause. Det beste faget på skolen er samfunnsfag.

Det kan være litt tungt å stå opp om morgenen, men det er mest om vinteren.

Jeg trives på skolen, men det kan være mye lekser av og til.

Jeg har den uvanen at jeg utsetter arbeid til siste dagen før det må leveres inn.

Å velge hva jeg skulle bli når jeg blir voksen, var veldig vanskelig.

Til slutt bestemte jeg meg for å bli elektriker.

Jeg har alltid likt å koble, men det blir som oftest mange deler til overs.

Når det kommer til venner, har jeg vært veldig heldig.

Jeg har ingen bestevenner, men flere gode venner.

På fritiden spiller jeg mest på data. Hvis jeg hadde brukt all den tiden jeg bruker på data til lekser, hadde nok karakterene mine sett litt annerledes ut.

Jeg liker også å sykle og gå på ski. Om sommeren hvis det er varmt i sjøen, tar jeg meg en svømmetur.

Før var jeg en ivrig fisker, men er ikke så interessert i det som før.

Jeg er en ivrig leser, og leser ganske ofte.

Jeg kan være veldig glemsk. Jeg kan legge noe ett sted, å så rett etter glemme hvor jeg la det.

Ellers er det ikke noe mer å fortelle om meg.

Endret av bikobiko
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...