Gå til innhold

Maskinen min går så trekt. [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei, maskinen min den går så ufattelig trekt, spesielt på noen nettsider, f.eks denne siden diskusjon.no. Jeg lurer på hvordan jeg kan ta diskopptuddning på Windows vista, vil den gå fortere da, eller er det noe annet og jrg må gjøre?

Jeg takker alle svara jeg får på forhond. Takk :)

Endret av Spenis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok ikke noe med datamaskinen din å gjøre.

Hvis du bruker Internet Explorer så anbefaler jeg på det sterkeste å bytte til Opera eller Google Chrome, det er de raskeste nettleserne i verden :)

Sånn som du beskriver problemet så høres det ut som om det er internetthastigheten din som er synderen her.

Kjør en test her: http://www.dinside.no/91179/dinsides-surfometer-%28med-java%29 og post resultatet her :)

Lenke til kommentar

Det har nok ikke noe med datamaskinen din å gjøre.

Hvis du bruker Internet Explorer så anbefaler jeg på det sterkeste å bytte til Opera eller Google Chrome, det er de raskeste nettleserne i verden :)

Sånn som du beskriver problemet så høres det ut som om det er internetthastigheten din som er synderen her.

Kjør en test her: http://www.dinside.no/91179/dinsides-surfometer-%28med-java%29 og post resultatet her :)

Her er testen

post-204873-1272566499,1078_thumb.jpg

Endret av Spenis
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle foreslå Speedtest.net men de serverne der er så varierende, hvis jeg f.eks tar serveren i Helsinki får jeg min ordentlige hastighet, mens hvis jeg tar f.eks Tromsø serveren som ligger noen km unna så får jeg elendig resultat.

Lenke til kommentar

Den har et navn og et modellnummer. Å si at "Tja, den er svart, med mange "blink lys" Så har den en pinne som stikker opp" er ikke svar på spørsmålet du ble stilt og sier oss absolutt ingenting. Når du ber om hjelp du gi oss opplysninger og ikke bare bla-bla svar.

Lenke til kommentar

Den har et navn og et modellnummer. Å si at "Tja, den er svart, med mange "blink lys" Så har den en pinne som stikker opp" er ikke svar på spørsmålet du ble stilt og sier oss absolutt ingenting. Når du ber om hjelp du gi oss opplysninger og ikke bare bla-bla svar.

Jeg vet at den er fra telenor! mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Telenor kjører vel sine standard speedtouch modem/ruter løsninger...

Å si at maskinen går tregt på noen sider kan skyldes massevis av ting.

1 -Kjør en antivirustest og få avkreftet at maskinen har virus. Fjern cookies den finner.

2 -Tøm nettleseren

3 -Fjern adobe reader, om du har, og legg istedet inn pdf-xchange viewer eller andre alternativ

4 -Pass på så du har oppdatert java, flash, shockwave, silverlight

5 -Fjern unødvendige toolbars, java quickstart, openoffice quickstart osv slik at de ikke kjører i bakgrunnen

6 -Sjekk at det er kun du som bruker nettet ditt.

Sikre eventuelt hvis du ikke har det allerede.

7 -Sjekk hvilken kanal naboene bruker, og vel en kanal med færrest brukere (helst 1, 6, eller 11)

8 -Hvis du kjører på mixed modus (G og N nettverk, slå av og velg kun ett (G eller N etter hva andre dingser i huset bruker)

9 -legg inn firefox og bruk den isteden for explorer

10 -Trekk ut strømmen til "den svarte boksen" og la den være stømløs noen sekunder.

11 -Prøv å få bedre dekning hvis du bruker laptop (flytt deg nærmere den svarte boksen)

12 -Oppdater windows, hvis du ikke har gjort det

13 -Slå av strømstyringen til nettverkspluggen hvis du bruker det

14 -Feilen kan ligge hos nettsiden, ikek hos deg

15 -Prøv å noter ned noen sider som er trege og hvilke som er raske

osv

osv

osv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9 -legg inn firefox og bruk den isteden for explorer

Hvorfor i .. foreslår du Firefox til en bruker som helt tydelig ikke kommer til å bruke NOEN av extensionsene til Firefox, og bare surfe vanlig. Firefox er helt klart en nettleser for litt mer erfarne brukere som bruker extensions som Greasemonkey osv. det er IKKE noe vits for en person som bare sitter på Facebook eller leser nyhetene på nettet å bruke Firefox.

Åh, jeg blir bare så sinnsykt forbanna av alle som mener at Firefox er best når de egentlig ikke har peiling. Fanbois.

Google Chrome og Opera, hovedsaklig Chrome er nettlesere som er helt enkle og raske, de passer perfekt for den vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg brukte opera før, men fikk den aldri til å virke skikkelig på vista så jeg gikk over til firefox og har brukt den på win 7 også.

Har gitt opp opera på endel andre maskiner også, som også har opplevd det samme som meg.

Firefox har også mye bedre støtte for bl.a silverlight og andre utvidelser, så det pleier gå greit å bytte og fortsatt bruke det man er vant med av tjenester.

Jeg snakker bare av MIN erfaring, og da fungerer firefox bedre med vista og win 7 enn opera.

Chrome har jeg ikke prøvd så mye, men ser at når man skal legge inn shockwave, flash, silverlight, støtte for ulike pdf-lesere, åpning av dokumenter i nettleser osv osv så er firefox mer listet som støttet enn chrome.

Lenke til kommentar

Hvorfor i .. foreslår du Firefox til en bruker som helt tydelig ikke kommer til å bruke NOEN av extensionsene til Firefox, og bare surfe vanlig. Firefox er helt klart en nettleser for litt mer erfarne brukere som bruker extensions som Greasemonkey osv. det er IKKE noe vits for en person som bare sitter på Facebook eller leser nyhetene på nettet å bruke Firefox.

Hva snakker du om? Firefox kan vel brukes av alle, jeg legger det inn på alle pcene jeg setter opp for venner og kjente. Før brukte jeg alltid IE, men de siste årene har jeg kun brukt Firefox. Og jeg bruker INGEN extensions...

Firefox kan vel neppes kalles noe avansert eller vanskelig program. Det er like lett å bruke som alle de andre. Og 3.6 versjonen ble jo mye raskere også enn 3.5.x versjonen.

Men Chrome er vel noe av det raskeste som er der ute da, særlig om du bruker Java applikasjoner.

Lenke til kommentar

Firefox er ikke noe komplisert nei, men dersom man skal få samme features som man får i Opera/Chrome/Flock må man ty til scripts og add-ons. Opera er forsåvidt også den raskeste nedlastbare browseren på nettet :)

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...