Gå til innhold

Hjelp ang. plikter i et aksjeselskap.

markraves

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på rundt 4% av et aksjeselskap med en aksjeverdi på 3.000.000. Så mine aksjer har en verdi på ca. 120.000. I 2009 gikk selskapet med underskudd, og vedkommende som har aksjemajoritet i selskapet med 75% av aksjene spyttet inn penger, rundt 500.000. Nå skal jeg selge mine aksjer, og lurer litt på om hva jeg er pliktig til. Sum for å løse ut aksjene er satt på forhånd, summen er lik prisen de ble kjøpt for, altså 120.000. Har jeg noe økonomiske forbliktelser i forhold til å måtte betale 'min del' av underskuddet, hvordan fungerer egentlig egentlig dette?

Mange takk for svar,

Hilsen Mark.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Takker for svar.

Jeg er lettere usikker på nøyaktig hvordan, men jeg tipper det enten kom fra et annet AS vedkommende eier eller via vedkommendes private konti.

Så aksjeverdien må fastsettes på nytt hvis pengene skal betales av alle aksjonærene? Hvem er det i så fall som gjør dette?

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg lurte på. Spørsmålet er om han har lånt penger til firmaet, eller om det har vært en emisjon, som gjør at det opprettes flere aksjer i selskapet som han har kjøpt. Hvis det er et lån har det ikke noe å si utenom at det har mye å si for firmaets økonomi, og dermed verdien på aksjene, hvor høy rente han tar. Hvis det er en emisjon så betyr det at han har fått flere aksjer i selskapet, og dermed eier mer av det.

Verdien på aksjer er strengt tatt det folk synes den er, det finnes ikke noen magisk formel man kan bruke som gir et enkelt svar. Av skattemessige hensyn finnes det regler for hvordan man skal regne ut en verdi som brukes til skatteting for selskaper som ikke omsettes mye, men jeg ville ikke brukt den til kjøp og salg av aksjen.

Uansett er det korte svaret på spørsmålet ditt nei. Resten er bare noe du bør vite for å unngå at ikke majoritetseieren driver med noen krumspring som gjør at dere taper penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...