protoneedhelp Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg er 16 år. Skal begynne på VGs etter sommer. Jeg har valgt studiespesialisering (allmenn, som det het før). Jeg har tenkt til å starte ett firma når jeg blir voksen. Hva må jeg lære (eller fokusere) på skolen for å nå det? Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Generelt sett vil jeg anbefale deg å ta økonomi og markedsføring eller kanskje rettslære. Det gir deg et OK grunnlag for å starte på videre studier som er aktuelle. Lenke til kommentar
T.A Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Kommer an på hva slags tjenester/produkter som firmaet skal selge. Hva tenker du på? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Generelt sett vil jeg anbefale deg å ta økonomi og markedsføring eller kanskje rettslære. Det gir deg et OK grunnlag for å starte på videre studier som er aktuelle. Dette er ikke nødvendig -- studiene fordrer ingen forkunnskap. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Ikke noe spesielt, nei. Men det dreier seg allikevel om interesse, og det er relevante fag i forhold til det med å opprette en bedrift. Finner han ut at han hater økonomi som pesten, så er det ikke sikkert at gründer-yrket er noe for han, selv om han kan overleve i den retningen uten noe særlig skolegang. Men det er det de aller, aller færreste som gjør. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Entreprenørskap! Det er et fag som går ut på nettopp det å starte egen bedrift. Her får du prøvd deg med elevbedrift og får innsikt i de formelle tingene så vel som de kreative prosessene og utviklingen av en bedrift. Det er i tillegg et veldig kjekt fag med mye praksis. Markedsføring og økonomi vil jeg også si er viktig. Viktigere enn rettslære mener jeg. Markedsføring går ut på hvordan du skal klare å selge produktet/tjenesten du vil tilby. Det blir ofte sagt at det er markedsførere som kan redde en bedrift fra å gå konkurs f.eks. Økonomi sier nok seg selv litt. Du må rett og slett kunne økonomi for å ha egen bedrift, så det må du lære deg uansett, like greit å ta det på skolen sånn at du er forberedt. Lenke til kommentar
operg Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Jeg regner med det er åpenbart, men ta matte. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 JEg er helt uenig med de andre som har postet i tråden før meg her. Ta REALFAG på VGS. Da tenker jeg ikke full pakke med biologi, kjemi, geofag osv. MEn heller fag som matte (R1 og R2 - S er "samfunnsfaglig", men skal du faktisk drive med økonomi på et litt avansert nivå er det bare å ta R med en eneste gang!) og IT. Kanskje også fysikk. Ved siden av dette ville jeg kanskje ha valgt ut ETT av samfunnsfagene nevnt tidligere i tråden, slik at du vet litt hva du kommer til å møte på universitetet. Hvorfor? Med bred realfaglig kompetanse har du bedre forutsetninger til å forstå HVORFOR ting skjer. Er du flink i matematikk har du lettere for å bli flink i økonomi. Er du flink med PCen vil du være bedre rustet til å gjøre informerte velg mtp IT-strukturen i en bedrift. Dette er bare noen eksempler, og hadde jeg giddet kunne jeg fint ha skrevet en lang, lang liste! Dessuten! Hvis du ser på "Bill Gates og vennene hans" (Les: Eiere av vellykkede bedrifter som startet fra scratch, og ikke arvet en formue i utgangspunktet) vil du se at det er et overveldende flertall av mennesker med bred kompetanse, som kan så utrolig mye mer enn bare å lede en bedrift. 1 Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg hadde valgt service & samferdsel om jeg var deg, lærer utrolig mye om det å starte en virksomhet og alt rundt det. Etter de 2 årene kan du ta påbygging og få generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå