dunno Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg skal ha en muntlig prøve om midtøsten, men jeg har alltid problemer med å huske stoffet jeg skal snakke om. Er det noen som har gode tips om hvordan man kan huske det man leser? Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hvis du lager notater fra det du leser, husker du det mye bedre. prøv å formulere dine egne setninger om stoffet og ikke skriv av boka Lenke til kommentar
dunno Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Hvis du lager notater fra det du leser, husker du det mye bedre. prøv å formulere dine egne setninger om stoffet og ikke skriv av boka Gjør dette men er så mye men hjelper litt Lenke til kommentar
s87a Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei! Jeg vil anbefale deg å lese boka "Memo" eller "Memo håndboka" av Oddbjørn By=) Kort fortalt handler det om en velfungerenden metode for å huske bedre (funker for meg i alle fall =). Det er ikke så lenge siden jeg "oppdaget" denne, men metoden er visstnok ganske gammel. Kort sagt handler det om å huske i bilder, altså lage assosiasjoner til ord, og deretter plassere disse i en reiserute. Et eksempel, en reiserute er en plass, eller løype du kan fra før. Huset ditt er en bra reiserute. Begynn med ytterdøra og gå inn rom for rom, plasser et bilde i hvert rom. Assosiasjonene må være noe du kan lage deg et bilde av, Memo-boka har mange eksempler. Da jeg lærte meg sitronsyresyklusen med denne metoden, så jeg for meg en svææær sitron for "citrat" inne på badet (rom nr 2 i ruta mi). Det kan høres ut som mye arbeid, men det er virkelig verdt det, det blir umulig å glemme stikkordene. Studerer medisin nå, og dette har vært en av de viktigste bøkene jeg har lest dette semesteret Lenke til kommentar
smedis Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hei. Det som hjelper meg å hugse er tankekart. Regner med at du har vært borti den måten å organisere stoffet på. Men dette er en metode du bruker for å danne deg et kart av stoffet rett og slett...et bilde av det du leser.. For meg er denne best, men det betyr desverre ikke at den nødvendigvis er best for deg, men prøv den hvis du ikke allerede har gjort det... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hei! Jeg vil anbefale deg å lese boka "Memo" eller "Memo håndboka" av Oddbjørn By=) Kort fortalt handler det om en velfungerenden metode for å huske bedre (funker for meg i alle fall =). Det er ikke så lenge siden jeg "oppdaget" denne, men metoden er visstnok ganske gammel. Kort sagt handler det om å huske i bilder, altså lage assosiasjoner til ord, og deretter plassere disse i en reiserute. Et eksempel, en reiserute er en plass, eller løype du kan fra før. Huset ditt er en bra reiserute. Begynn med ytterdøra og gå inn rom for rom, plasser et bilde i hvert rom. Assosiasjonene må være noe du kan lage deg et bilde av, Memo-boka har mange eksempler. Da jeg lærte meg sitronsyresyklusen med denne metoden, så jeg for meg en svææær sitron for "citrat" inne på badet (rom nr 2 i ruta mi). Det kan høres ut som mye arbeid, men det er virkelig verdt det, det blir umulig å glemme stikkordene. Studerer medisin nå, og dette har vært en av de viktigste bøkene jeg har lest dette semesteret Matematikklæreren min snakker varmt om denne boken, og er veldig positivt til den. Hvordan klarte du hele sitronsyresyklusen med denne? Den har jo ganske mange steg, og hvis jeg går gjennom huset kommer jeg til kort når det gjelder alle stegene. Bør nok kjøpe denne uansett, virker som en fantastisk bok. Hadde vært veldig nyttig til formler og ikke minst til biologien. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Finn stoff utenfor læreboken. Leser du mer enn det du skal, trenger du ikke huske alt du leser. (Litt merkelig logikk, men funker strålende for meg! Og jeg er av den typen som hater å sette meg ned for å pugge ting) Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hva er forskjellen på "Memo" og "Memo-håndboka"? Lenke til kommentar
s87a Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Beklager, vært litt opptatt i eksamenstida =) Forskjellen på "Memo" og håndboka er vel at håndboka er mer skolerettet, altså litt større fokus på eksamen og sånt. Har lest begge, bare for moro skyld. Prinsippet er det samme, metoden er den samme. Det er bare litt andre eksempler, og endel gode tips ang vgs-fag i håndboka. Hehe vell hvordan jeg husker sitronsyresyklus... Historien man lager, for det er jo egentlig det man gjør, lager en historie, er ganske personlig. Med det mener jeg at de assosiasjonene jeg har laget, er noe jeg lett kommer på, men som kanskje ikke er like bra for andre. Har ikke prøvd dette for formler til matte, kan se for meg at det blir vanskelig, men ikke umulig. Når det kommer til puggestoff som biologi, historie, religion osv, er dette en suveren måte å gjøre det på. Litt off topic da, eksempel på hvordan jeg har sitronsyresyklus for meg. Ble litt langt inlegg... =) For sitronsyresyklus lager jeg meg en rute på 10 rom, et for hvert av de intermediatene jeg har valgt (noen figurer har flere, noen færre, ta den du synes er enklest). Jeg lærte meg en engelsk, ettersom stort sett alt pensum jeg har er engelsk. Kan faktisk ikke på norsk Begynner med stoffet som kommer in i SSS først, Acetyl CoA. Der tar du det første du tenker på når du sier dette, så blir det det første du tenker på når du skal huske dette igjen. For min del så ser jeg for meg en asylsøker. Rimer, enkelt og greit. Citrate - Stort sitrontre (rom 2) Aconitate - Akon (rom 3) Isocitrate - sitronis (rom 4) Alfaketoglutarate - Bikkja mi heter alfa, broren min kent, så der står de OSV. I tillegg skjer det en del reaksjoner. På isocitrate og ak-glutarate skjer det en oksidativ decarboksylering, det er bare fancy talk for at CO2 går ut. I tillegg får vi NADH i begge disse trinnene (viktig!). Da ser jeg for meg Nadia Hassanoui for NADH og at hun røyker, for CO2. Det kan bli mye i hvert rom, så det kan være greit å feks ha sitronis til venstre i rommet, og vår kjære programleder til høyre i samme rom (siden det skjer i samme trinn) Sykere bilder = enklere å huske Sorry for langt innlegg, håper det inspirerer =) Endret 4. mai 2010 av s87a Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Aha, skjønner. Ser nå litt hvordan du har tenkt, tidligere har bare fått en kjapp gjennomgang av læreren, og kikket litt på et klipp fra Schrödingers katt på NRK som handlet om dette, men har aldri satt meg inn i hvordan folk faktisk tenkte for å huske det. Kunne bare den grunnleggende teorien bak. Tror det kan være lurt å prøve seg på dette før biologieksamen om drøye 20 dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå