PuffyTroll Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei. Jeg lurer på hvordan man kan forwarde porter i Linux. Jeg vil at en port skal gå fra en server på internett, så til en annen server, derfra skal den forwardes til min PC. Hvordan kan jeg gjøre dette. Det er port 22 jeg vil forwarde. Er dårlig og forklare så la ved en tegning Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Å forwarde en port er helt likt i ubuntu (og alle andre opertivsystem) som på windows, fordi det er ikke i selve operativsystemet du forwarder portene men normalt i ruteren som er koblet til nettet (som du normalt aksesserer via webbrowseren) Men den tegningen du refererer til med 2 servere som videresender til hverandre leder meg til å tro at det ikke nødvendigvis er vanlig portforwarding du er ute etter. Kan du forklare kort hva det er du prøver å oppnå og hvorfor det skal involvere 3 forskjellige maskiner? Da blir det en del lettere å foreslå en løsning. Det virker nesten som du er ute etter en slags proxy løsning?.. -Stigma Endret 29. april 2010 av Stigma Lenke til kommentar
PuffyTroll Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Å forwarde en port er helt likt i ubuntu (og alle andre opertivsystem) som på windows, fordi det er ikke i selve operativsystemet du forwarder portene men normalt i ruteren som er koblet til nettet (som du normalt aksesserer via webbrowseren) Men den tegningen du refererer til med 2 servere som videresender til hverandre leder meg til å tro at det ikke nødvendigvis er vanlig portforwarding du er ute etter. Kan du forklare kort hva det er du prøver å oppnå og hvorfor det skal involvere 3 forskjellige maskiner? Da blir det en del lettere å foreslå en løsning. Det virker nesten som du er ute etter en slags proxy løsning?.. -Stigma Takk for svar! Skal forwarde fordi min IP adresse hjemme ikke har tilgang til en server, men Ubuntu boxen har det, så vil jeg bare forwarde trafikken fra Ubuntu boxen og hjem, ala proxy greier. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Ok. Vel selv om det kanskje er mulig å videresende spesifikke porter så ville det fallt meg mer naturlig inn å sette opp en VPN tunell til nettverket ditt i et slikt tilfelle, slik at du kan simulere at den maskinen som egentlig ikke har tilgang sitter i nettverket som har tilgang. For mer info om hvordan det gjøres så ville jeg bare googlet "vpn setup ubuntu", jeg ser det er mange relevante guider. Jeg har ikke nok praktisk erfaring med tukling med nettverk på Ubuntu til å prøve å guide deg direkte. En annen enkel "low-tech" måte å gjøre det på er jo selvfølgelig å bruke en eller annen form for remote desktop type program for å jobbe på maskinen som står i det nettverket som faktisk har tilgang til servere, dersom det er noe som er praktisk nok for ditt bruk. EDIT: Noe jeg aldri har forsøkt i praksis men som kanskje kunne fungert også er å se om du kan bounce porter via NAT tilbake ut til en ekstern adresse. Jeg vet ikke om det vil være tillatt eller om NAT bare vil akseptere IPadresser fra sitt eget LAN nettverk, men du kan jo kanskje forsøke det om du vil. -Stigma Endret 29. april 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå