Gå til innhold

Spørsmål om viftestyring og mange vifter


henrikw92

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte å gå til innkjøp av noen nye vifter, og skal ha viftestyring på dem. Lurte bare på om jeg kunne koble 4 vifter til en slik kabel, for å så koble den til en viftestyring slik som denne slik at alle viftene kjører på samme rpm.

 

Vil ikke ha viftestyring i 5 1/4" bayen, siden jeg har en vifte der :p og hvis dette funker ser det ut som den enkleste og billigste metoden å styre alle viftene på. Og det er bare bra at de kjører på samme rpm :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge den viftestyringen takler det økte strømtrekket fra 4 vifter kontra bare 1. Det blir jo 4x normal belastning.

 

Okok, tror jeg prøver på det :) Spitteren koster tross alt ikke så mye, så da prøver jeg og hvis den ikke funker så kjøper jeg en eller to ekstra viftestyringer for 2 vifter og setter de inne i kabinettet istedet.

Lenke til kommentar

Noen viftekontrollere tåler maks 30W per channel (Eller vifte kontakt)

 

Okok, tenkte å kjøpe denne is stedet, men ser at dette står i produktbeskrivelsen:

 

Fan Channels:

4 (max. 1 Ampere / max. 12 W)

 

Betyr dette at den kun takler 12 w per vifte kanal? Og hvor mange watt er det vanligvis på en vifte? Skal ha 2 1900 rpm schyte slip stream vifter på cpu kjøleren min, og hadde vært fint om jeg kunne koblet disse på samme vifte kanal slik at de får samme rpm uansett hele tiden.

 

edit:

Så på de 1900 rpm viftene at rated current var 0.53 ampere, betyr det at siden 1 viftekanal kan max ha 1 ampere at det ikke vil funke eller at viftene ikke vil kjøre på full hastighet, eller vil det fungere siden 2 vifter ikke blir mer enn 0.06 ampere over?

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

Belaster du enheten med å trekke ut flere Amp enn den er spesifisert for risikerer du enten noen eller alle av følgende:

 

1, Enheten klarer ikke å holde spenninga oppe, denne synker og viftene går seint rundt.

2, Enheten overopphetes og tar fyr.

3, Enheten overbelastes og slutter å virke.

 

Du kan sannsynligvis belaste en krets merket for 1A med 0,06A mer enn merket (altså koble 2 vifter til en kanal) uten problemer.

 

Men hvorfor ikke kjøpe en litt kraftigere styringsenhet. Denne takler f.eks 2,5A pr kanal:

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kj%C3%B8ling/Viftestyring/3_5_/Primecooler-viftestyring,-Arkony,-353x30W,-s%C3%B8lv-35114.aspx

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Belaster du enheten med å trekke ut flere Amp enn den er spesifisert for risikerer du enten noen eller alle av følgende:

 

1, Enheten klarer ikke å holde spenninga oppe, denne synker og viftene går seint rundt.

2, Enheten overopphetes og tar fyr.

3, Enheten overbelastes og slutter å virke.

 

Du kan sannsynligvis belaste en krets merket for 1A med 0,06A mer enn merket (altså koble 2 vifter til en kanal) uten problemer.

 

Men hvorfor ikke kjøpe en litt kraftigere styringsenhet. Denne takler f.eks 2,5A pr kanal:

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kj%C3%B8ling/Viftestyring/3_5_/Primecooler-viftestyring,-Arkony,-353x30W,-s%C3%B8lv-35114.aspx

 

Takk for infoen, men linken funker ikke!

Lenke til kommentar

Sendte mail til performance-pcs og spurte dem om det var noen 3.5" viftestyringer som takla mer enn 1 vifte per kanal, og det var ingen de kunne garantere at gjorde det ihvertfall, så jeg bestilte en Lamptron FC-3- 30 Watts Per Channel 4 Channel CNC Milled Fan Controller - Black istedet og klarte å gjøre plass til viftestyringen, dvd leseren og en 120mm vifte foran :thumbup:

 

 

1 x Lamptron FC-3- 30 Watts Per Channel 4 Channel CNC Milled Fan Controller - Black $34.95

1 x Scythe "SLIP STREAM" 120mm Case Fan" 1600 rpm Quiet Case Fan - High Speed - Sleeved

- Sleeve Color: Black

- Heatshrink Color: Black $9.95

2 x 3-Pin Y-Adapter Cable 6" Sleeved

- Sleeve Color: Black

- Heatshrink Color: Black $7.90

1 x Premium Rubber Feet for PC Cases (4/pkg) - Black $3.95

2 x 3-Pin Fan Extension Cable 12" Black - Sleeved $2.98

1 x Lamptron 8" Dual Cathode Light Kit - Red - Sleeved

- Sleeve Color: Black

- Heatshrink Color: Black $13.99

2 x Scythe "SLIP STREAM" 120mm Case Fan" 1900 rpm Quiet Case Fan - Ultra Speed - Sleeved

- Sleeve Color: Black

- Heatshrink Color: Black $19.90

 

Bare å vente på varene nuh :D

 

 

 

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

Grunnen til at viftestyringer med 30W per channel er bedre enn de som har 12W er siden du kan koble til for eksempel kalde katoder.

 

Det visste jeg ikke :O har bestilt et sett med 2 stk kalde katoder sammen med viftestyringa. Kan jeg bare koble den på 1 channel da, også styre hvor sterkt den skal lyse eller bare skru den helt av?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd det selv. Men det er enten en kontakt for kalde katoder eller så er det et adapter som følger med.

 

Anng og koble sammen 2 vifter på samem kanal er det bedre med begge på hver sin siden da blir det ingen kamp om strømmen som ender med mindre rpm på begge. Men uansett er det alltid forskjell på rpm på vifter. Eks Collermaster 120mm viften min skal gå i 2000 rpm som maks mens etter at jeg slo av automatisk viftestyring går den i 2400rpm.

Også har jeg en til av samme modellen som bare går i 1700rpm.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...