magb Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Hei. Har en bekjent som nå er russ. Personen og flere andre har anskaffet seg russebuss og dermed "ansatt" en sjåfør. Det har nå oppstått store konflikter mellom russen og sjåføren. Det er sikkert to sider av saken, men sjåføren virker svært interessert i konflikter. Det har gått så langt at russen ikke lenger ønsker han som sjåfør. Han har kun kjørt bussen noen få dager. For meg virker det nesten som svindel fra sjåførens side. Halvparten av beløpet er allerede utbetalt. Sjåføren sitter nå med en realisert timelønn på nærmere 1000kr timen. Han er motvillig i å avbryte det hele og har en slags "synd for dere" holdning. Ser for meg at han kommer til å lage en stor sak hvis han ikke får hele det avtalte beløpet. det er altså snakk om flere titalls tusen. Slik jeg ser det så er det vel en grunn til at beløpet er delt opp i to utbetalinger? Det må jo være på grunn av saker som dette? Klarer desverre ikke å dra ut noe vesentlig kontraktsbrudd her heller. Kan sjåføren på noen måte gjøre krav på hele beløpet? Har russen rett til å "si han opp"? Setter pris på innspill Endret 29. april 2010 av magb 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Ha ha... detta hørtes da fryktelig fishy ut. Han kan jo prøve og kreve resten av dette "svarte" beløpet og se hva fogden har og si om det. :!: Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. For noen uker siden ble 2 karer dømt til flere års fengsel og tvangsmulkt til statskassa pga svart arbeid. Skattevesenet er skikkelig på hugget for å ta slike tilfeller om dagen. Lenke til kommentar
Skal kjøpe Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Når det gjelder skatt, så har den som er arbeidsgiver(den som betaler noen for arbeid) det egentlige ansvar for at det blir skattet(1000 kr pr arbeidsgiver er skattefritt). Når det gjelder kontrakt, så spørs det jo hva som står der.. høres ut som han mener han har rett på mer penger? Dere vil ikke gi noe han mener han har krav på? Vil dere ha igjen de pengene han allerede har fått også? Endret 29. april 2010 av Skal kjøpe Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Når det gjelder skatt, så har den som er arbeidsgiver(den som betaler noen for arbeid) det egentlige ansvar for at det blir skattet(1000 kr pr arbeidsgiver er skattefritt). Når det gjelder kontrakt, så spørs det jo hva som står der.. høres ut som han mener han har rett på mer penger? Dere vil ikke gi noe han mener han har krav på? Vil dere ha igjen de pengene han allerede har fått også? Takk for raske svar. Noe krav om tilbakebetaling er det ikke snakk om nei. Det er heller det at sjåføren tror/mener han har rett til å kjøre hele russetiden og få betalt hele det totale beløpet. Endret 29. april 2010 av magb Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Han kommer ingen vei via normale kanaler, det er jo ikke dermed sagt at han ikke kan lage ett lite helvete på privat basis hvis han er dust. Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Hehe, fikk et lite sitat fra sjåføren her nå. Leder for russ: Når du oppfører deg slik mot oss så er vi ikke interessert i å ha deg som sjåfør, beklager. Sjåfør: For at kontrakten skal brytes må begge parter være enig. Jeg kjører hele russetiden jeg og skal ha betalt. Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Han kommer ingen vei via normale kanaler, det er jo ikke dermed sagt at han ikke kan lage ett lite helvete på privat basis hvis han er dust. Godt og høre at han ikke kommer noen vei vi "normale kanaler". Er desverre litt skeptisk til hva han kan finne på privatbasis ja. Men de får vel ikke ta sorgene på forskudd. Selv om man skulle tro han var fornøyd etter å ha tjent nærmere en tusing i timen den siste uken. Endret 29. april 2010 av magb Lenke til kommentar
Skal kjøpe Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Tror ikke man trenger å dra inn skatt i saken, det er relevant, men noe helt annet igjen. Man kan alltids si opp en kontrakt, om kontrakten spesifiserer noe annet er det viktige .. hadde vert morsomt å sett hva som står i kontrakten. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Blir dem truet er det uansett bare å anmelde forholdet til politiet. Men dem har jo satt seg selv i en knipe når de kjøpte svart arbeid. Hva som er best må dem nesten avgjøre selv. Jeg ville i alle fall ha satset på å avbryte forholdet, og tatt eventuelle hevnaksjoner som de kommer. Ingen av partene har noe å stille opp med ovenfor en domstol når det gjelder kontrakten deres, da sjåføren selger svart arbeidskraft, og russen kjøper den. Edit: Hva inneholder forresten kontrakten?. Endret 29. april 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Blir dem truet er det uansett bare å anmelde forholdet til politiet. Men dem har jo satt seg selv i en knipe når de kjøpte svart arbeid. Hva som er best må dem nesten avgjøre selv. Jeg ville i alle fall ha satset på å avbryte forholdet, og tatt eventuelle hevnaksjoner som de kommer. Ingen av partene har noe å stille opp med ovenfor en domstol når det gjelder kontrakten deres, da sjåføren selger svart arbeidskraft, og russen kjøper den. Edit: Hva inneholder forresten kontrakten?. Det er det jeg tenker også. Har desverre ikke kontrakten tilgjengelig og finner den heller ikke på russebuss.no. Mulig man må være logget inn. Kontrakten sa i hovedsak mye om kjøredager, hviletid osv og lite om småting de kranglet om og heller lite om hva som skulle skje ved en eventuell koflikt, kontraktsbrudd osv. har ikke direkte kontakt med hovedpartene, men jeg ble jo litt nysgjerrig og syntes kravene hans var usaklige. Edit: Takk for innspill Endret 29. april 2010 av magb Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Eksakt hva er problemet med sjåføren? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Ha ha... detta hørtes da fryktelig fishy ut. Han kan jo prøve og kreve resten av dette "svarte" beløpet og se hva fogden har og si om det. Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. For noen uker siden ble 2 karer dømt til flere års fengsel og tvangsmulkt til statskassa pga svart arbeid. Skattevesenet er skikkelig på hugget for å ta slike tilfeller om dagen. Er avtalen det? Om det var svart arbeid eller ikke vites ikke før ligningen til neste år. Frem til da er det snakk om lønn - og husk på at russen som hyrer ham inn kan fort bli like ansvarlige som ham for unndratt skatt. Hold dristige konklusjoner for deg selv med mindre du faktisk vet noe om forholdet skatterett/kontraktsrett. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Ha ha... detta hørtes da fryktelig fishy ut. Han kan jo prøve og kreve resten av dette "svarte" beløpet og se hva fogden har og si om det. Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. For noen uker siden ble 2 karer dømt til flere års fengsel og tvangsmulkt til statskassa pga svart arbeid. Skattevesenet er skikkelig på hugget for å ta slike tilfeller om dagen. Er avtalen det? Om det var svart arbeid eller ikke vites ikke før ligningen til neste år. Frem til da er det snakk om lønn - og husk på at russen som hyrer ham inn kan fort bli like ansvarlige som ham for unndratt skatt. Hold dristige konklusjoner for deg selv med mindre du faktisk vet noe om forholdet skatterett/kontraktsrett. Klarte du og finne en konklusjon i den posten?? Jaja du er nok en skarp en. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. Etter normal språklig konstruksjon vil den kursiverte delen være å anse som en konklusjon. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Er det damer på bussen, så kjører jeg gratis... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. Etter normal språklig konstruksjon vil den kursiverte delen være å anse som en konklusjon. Jaja,du får kose deg med den nyoppdagete konklusjonen din du da. Skal se dere blir bestevenner dere vettu. :!: Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Alt det kontraktsvaset er jo helt bak mål da avtalen er basert på svart arbeid som er skikkelig strengt forbudt. Etter normal språklig konstruksjon vil den kursiverte delen være å anse som en konklusjon. Jaja,du får kose deg med den nyoppdagete konklusjonen din du da. Skal se dere blir bestevenner dere vettu. :!: Nå er dette juss delen - det forventes et minimum av kunnskap før en diskuterer semantikk her, eller juss for den saks skyld. Jeg er for så vidt enig med Krikkert i formuleringen. Uansett - det blir en vag førstepost i beste fall, all den tid vi ikke vet hva som er avtalen, hva som har skjedd m.m. - Som Kirkkert sier kan en ikke si at det er svart arbeid før det faktisk er det - vi vet jo ikke om han fører det på ligningen som fint tillater å legge til poster som dette, i hvert fall via altinn. Inntil slikt eventuelt skjer så vil føreren kunne ta saken via formelle kanaler, feks forliksrådet e.l. meg bekjent. Det er jo tydeligvis lagt opp en avtale om kjøring hele russetiden - og foreløpig har jeg bare sett indikasjoner på at en ikke liker han, ikke noe annet. (Så - jeg tar selvsagt forbehold) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå