Gå til innhold

it24.no fører importerte Apple produkter: hva med strømnett? granti? support?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser at den norske nettbutikken http://www.it24.no fører Apple produktet som er importert fra USA. Blandt annet har de en Mac Mini Server som er 1000 NOK billigere enn fra den norske Apple Store.

 

Men om jeg velger å handle fra denne butikken; hva taper jeg i forhold til garantier og support fra Apple i Norge? om noenting i det heletatt.

 

Har noen erfaring med denne butikken og vet om de legger ved adaptere til det norske strømnettet? (Om ikke, er det teknisk sett lov å selge produkter som ikke fungerer på norsk strømnett?) Jeg har kontaktet butikken med disse spørsmålene, men har ikke fått noe svar (bare ventet én dag).

 

Setter pris på svar og delte erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du risikerer er at dersom dette er gråsoneimport, altså import utenom de offisielle kanalene til distributøren (Apple Norge) så kan Apple Norge sette seg på bakbeina ved en eventuell retur.

 

Dog du skal ennå ha alle rettigheter ovenfor it24.no, men kravet må stilles til dem og ikke Apple Norge.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å selge produkter i norge som ikke er godkjent for bruk ift. sikkerhet (CE(?)-godkjenning osv.)i hvert fall. Om det da også tilsier at det må legges ved kontakter som passer det norske strømnettet er jeg usikker på, men noe annet ville være veldig merkelig.

 

Ift. reklamasjonsrett har du akkurat de samme rettighetene som alle andre ut fra kjøpsloven, men hvis du får problemer er det it24.no som må ta seg av dette siden de er importør (går under begrepet "gråimport"). Apple norge får du nok ingen hjelp fra og du har ikke krav på det heller. Sånn sett får du ingen garanti og support utover den du har krav på ut fra reklamasjonsretten, og evt. it24.no måtte tilby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...