Gå til innhold

Samsung digimax V4 eller Canon S45?

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe ett av disse kameraene, men har skikkelig trøbbel med å velge hvilket. Noen som har synspunter på dette, eller erfaringer med disse kameraene?

Prisen er jo så og si den samme, rundt kr 5000 inkludert oppladbart batteri og minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte Digimax V4 for noen uker siden og har tatt ca 100 bilder så langt. Er jo amatør, men med gammelt Pentax speilreflekskamera med både zoomlinser for både vidvinkel og tele i skuffen fra en fortid med fotografering av bl.a. diasserier.

Hadde studert markedet på digitalkamer en tid før jeg falt ned på V4. Valget sto mellom G3 og dette. Det som gjorde utslaget for meg var prisforskjellen (i praksis kr 4.000 mot kr 6.000) sett i forhold til forhold til min sannsynlige nytte av de relativt små kvalitetsmessige forskjellene i billedkvalitet og noe større valgmuligheter manuelt.

Så langt i min bruk gir testen på

http://www.digit.no/Tester/samsung_digimax...ax_v4_intro.htm

et sannferdig bilde av kameraet.

Ut fra mine krav er jeg imidlertid meget godt fornøyd med billedkvaliteten. Det gjelder bl.a. naturtro farger under ulike forhold (også motlys). At billedstøyen ved ISO 100 er usedvanlig lav, kan jeg bekrefte.

At AF fort gir tapt i vanlig rombelysning når det er mørkt ute, er et faktum. Da har en to muligheter: 1. Å ta bildet likevel. 2. Å slå over på manuell fokus (hvilket er raskt gjort). Resultatet av det første er litt bingo, men ofte greit nok hvis formålet ikke er forstørrelser. Det andre avhenger av godt øyemål på avstander.

Jeg har en mistanke om at jeg vet hvorfor AF-lampen betyr så lite fra eller til: Lysblinket den sender ut treffer ikke innenfor fokuseringsrammen i søkeren i særlig grad! Jeg har presentert problemstillinge for en tekniker hos importøren Aronsen, men så langt ikke fått noe tilfredsstillende svar. Hvis jeg har rett, skulle en finjustering av treffpunktet for lysstrålen fra AF-lampen kunne gi bedre resultat.

Er klar over parallakse-fenomenet (at lampa sitter litt over linsa, slik at lysstrålen vil treffe ulikt i forhold til fokuseringsfeltet med ulik avstand til motivet), men det er på den mest aktuelle avstanden ved innefotografering med den innebygde blitzen (ca 3 m) at bare ca halvparten av AF-lyset treffer innenfor fokuseringsrammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...