Kaarerekanraadi Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg skulle aldri kjøpt beis på Biltema. Nå har det gått 48 timer og fortsatt så løsner det seige avskrapninger om man trykker/drar fingerene med svakt trykk inntil. Må man slipe høvlede overflater først? Det kunne det godt stått på boksen. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du må ALLTID slipe høvlede flater først, eller bruke en grunning lagd for formålet. Jeg trodde alle visste sånt jeg. At beisen ikke er tørr på 48timer er ikke sikkert at er en feil, hvis det er en oljedekkbeis vel og merke. Tørketid avhenger i stor grad av tørketemperatur, og hvis du bor i samme land som resten av oss så er det absolutt ikke ideell tørketemperatur nå om dagen, så du kan forvente at det tar mange ganger så lang tid før beisen tørker kontra om temperaturen hadde vært 25 grader. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) det er ikke nødvendig å slipe ned treverket først. det har iallefall ikke vært nødvendig på alle merkene jeg har vært bekjent av frem til nå iallefall. nå som det er såpass kaldt (det er iallefall kaldt her på østlandet) må du påregne at det tar litt tid før den tørker. er det kaldt nok kan det ta opptill en til to uker før den tørker. Endret 29. april 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hele poenget med å beise er at treverket skal mettes med beis, hvis du beiser på den riktige siden av bordet så er det ikke noe problem, men den høvlede siden trekker ikke til seg av beisen slik at arbeidet må gjentas mye oftere enn nødvendig. Men hvis man liker å beise hus annethvert år så for guds skyld, bare beis på glattsia dere. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Det er jo den ru siden som er klart best. Burde jo ha visst det, men jeg er født etter 1950. Det er datateknologi og å bruke nettbank jeg kan, ikke beising. Jeg tok fram sandpapiret på den store fuglekassa jeg lager og der fester det bedre, men det tørker seeeint. På den med høvla ved ville det blitt "Full-City tilstander" om jeg hadde hengt den opp. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Ajaj, du må ikke beise fuglekassa. Det tar jo livet av pipippen det. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Ajaj, du må ikke beise fuglekassa. Det tar jo livet av pipippen det. Ikke inni, bare utenpå. Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg om beis? Man kan beise utenpå? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Skadelig avdamping. Nei, man bør ikke beise noen steder på utstyr som fugler spiser eller sover i. Det finnes naturlig voks og sånt som er harmløst, bivoks f.eks. Veit ikke helt hvor livsfarlig det er men ser at man fraråder beis og maling på fuglekasser på Felleskjøpet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du må ALLTID slipe høvlede flater først, eller bruke en grunning lagd for formålet. Grunning før man beiser??? Finnes det transparent og fargeløs grunning? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du skal alltid grunne før du beiser første gang ja. Og ja det finnes slike farger du nevner. Ved etterbeising/vedlikehold så skal man vaske først men det vet jo også alle. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvor lang tid bruker beis på å tørke? Må beise utenfor inngangen, det er eneste utgangen. Hvor lang tid tar det før jeg kan tråkke for over for å komme meg ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hva slags beis? Bruker du vannløselig terrassebeis, tørker den fort (hvor fort avhenger av temperatur og luftfuktighet). Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Det veit jeg ikke, får ikke beisen av styret før i morgen. Fått kjeft pga. jeg er litt treig. Hvis jeg beiser ved utgangen på kvelden, vil det være tørt til morgenen igjen? Må jo komme meg ut. Eller er det avhengig av typen også? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Les på boksen når du får den. Beis tørker sakte om natten pga høyere relativ luftfuktighet. Bedre å beise på formiddagen, så det kan tørke på dagen. Endret 19. august 2011 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvor lang tid bruker beis på å tørke? Må beise utenfor inngangen, det er eneste utgangen. Hvor lang tid tar det før jeg kan tråkke for over for å komme meg ut? Du bør vaske først, kraftvask eller terrasserens, og spyle det godt og la det tørke. Om du ikke har eller vil kjøpe de stoffene der og ikke får det fra styret, vil du kunne bruke salmiakk, eller andre vaskemidler som er fettløsende og ikke etterlater seg fett. Når det er tørt etter vask og spyling, beiser du halvparten. Gjerne om morgenen, så det kan tørke i dagtemperatur. Gå gå de bordene du ikke har beiset. Legg gjerne ut papp eller papir å trå på så du ikke skitner til det som er nyvasket. Neste dag er det som er beiset forhåpentligvis tørt nok til at du kan flytte papiret dit og trå på det uten at det henger fast. Hvis ikke venter du en dag til. Så beiser du den andre halvparten. 1 Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Ok. Takk for svar! Treet er helt ubehandlet, er en ny leilighet. Det med å beise halve var smart, tenker jeg gjør det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå