Gå til innhold

Windows Home Server

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å benytte en HP MediaSmart Server EX490 som server i mitt hjemmenett.

Den skal i første omgang benyttes til deling av arbeidsfiler, musikk, bilder og film

for hele familien. Måten de kjører raid på synes jeg er greit, med mapper på flere disker.

Det er også tydeligvis en behagelig måte å få tatt backup av mot klienter, og det er noe jeg er opptatt av da alle har bærbare i huset.

Spørsmålet er hvordan man browser på WHS. Skjer det via explorer som mot en vanlig server

med eventuell mapping av kataloger/disker, eller via et grensesnitt i WHS ?

Er det like greit å sette opp en maskin mot Windows 2003 server ?

Setter pris på alle tilbakemeldinger vedrørende dette temaet.

Mvh Geir Akselsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Home Server fungerer for klientene som en hvilken som helst server/maskin på lokalnettverket. Du ser innhold i mapper i Windows Utforsker ved å skrive inn nettverksbanen til maskinen (\\servernavn) eller ip-adressen. WHS kommer med et visst antall standardmapper du ikke har mulighet til å slette (music, videos, photos etc.), men du står helt fritt til å opprette så mange mapper du vil i tillegg til disse.

WHS Console er et lite program som installeres på de klientene du ønsker å administrere WHS fra. All administrasjon av serveren skal i utgangspunktet gjøres via dette grensesnittet.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmålet er hvordan man browser på WHS. Skjer det via explorer som mot en vanlig server

med eventuell mapping av kataloger/disker, eller via et grensesnitt i WHS ?

Svaret er ja på alle tre.

Du kan koble deg opp mot WHS vha. Windows Home Server Connector-softwaren som du installerar på alle klientmaskinene, eller ved å ta remote desktop connection mot serveren.

Du kan også få tilgang til diskane ved å mappe dei opp som nettverksdiskar, eller ved å bla deg fram til dei i nettverksstrukturen.

Windows Home Server er i det store og heile ein Windows 2003 SMB Server-versjon som dei har lagt eit ekstra grensesnitt på, og redusert nokre komponentar.

Til det behovet du skisserar er det ypperlig. Eg har sjølv hatt ein server ståande og surre i eit hjørne i snart eit år no, og er superfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...