Gå til innhold

Jobbe på båt


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er det rette forumet for det jeg søker men jeg må jo forsøke :)

 

Jeg er en jente som føler at jeg har utdannet meg til noe jeg ikke er klar for ennå, og har et stort ønske om å jobbe på båt. Jeg snakker om all slags type båter både som matros og som kjøkkenhjelp, hva som helst.

 

Det jeg lurer på er da hvordan jeg kan komme inn i miljøet og hva jeg burde ha av sertifikater, kurs og hva nå enn man måtte ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyskolen i vestfold har maritim utdannelse hvertfall. Er vel helt sikkert fler som har det og, ellers finnes det nok en del kurs på rundt 3 mnd om du ikke vil ta en hel utdannelse. Bare å google litt rundt på maritime kurs eller noe. Du kunne tatt maritimt på vgs og, men det er kanskje litt sent nå?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er det rette forumet for det jeg søker men jeg må jo forsøke :)

 

Jeg er en jente som føler at jeg har utdannet meg til noe jeg ikke er klar for ennå, og har et stort ønske om å jobbe på båt. Jeg snakker om all slags type båter både som matros og som kjøkkenhjelp, hva som helst.

 

Det jeg lurer på er da hvordan jeg kan komme inn i miljøet og hva jeg burde ha av sertifikater, kurs og hva nå enn man måtte ha?

Uten offisers utdanning er ikke det norske markedet for arbeidskraft særlig stort, men det finnes muligheter....

Men spranget mellom Matros og "potetskreller" er ganske stort........så hva er målet ditt ved å jobbe på sjøen??? Tok selv offisers-utdanning for snart 10 år siden, men ble raskt landkrabbe(selvom jeg savner sjøen), så det byr på litt diverse utfordringer.

Men om du tar en titt på en del tråder i kategorien: https://www.diskusjon.no/index.php?c=306

(hvor denne tråden mest sansynlig hører hjemme i), så finner du nopk noe spennende info. Skulle du ha spm osv, så bare spørr, så svarer jeg etter det jeg erfarte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spørsmål ang. sommerjobb til sjøs:

 

Er det mulig for meg å skaffe meg sommerjobb på ei lita ferje

som går innenriks, uten STCW?

Jeg har erfaring fra skipsfart, da jeg har vært et år

ombord på ex.Ragnvald Jarl, og jeg har en to 6-ere i

PFO4106, som er hentet fra læreplan for VG2 Maritime Fag og VG3 Matrosfaget.

Lenke til kommentar

Spørsmål ang. sommerjobb til sjøs:

 

Er det mulig for meg å skaffe meg sommerjobb på ei lita ferje

som går innenriks, uten STCW?

Jeg har erfaring fra skipsfart, da jeg har vært et år

ombord på ex.Ragnvald Jarl, og jeg har en to 6-ere i

PFO4106, som er hentet fra læreplan for VG2 Maritime Fag og VG3 Matrosfaget.

Går ut i fra at det er neste sommer det er snakk om(da det er en smule sent å søke om jobb for denne sommeren). Er nok fullt mulig med sommerjobb på sjøen. Det med sikkerhetskurs er nok ikke så farlig, så lenge du kan betegnes som "passasjer" og ikke inngår i sikkerhetsbemanningen. Ta kontakt med flere rederier og forhør deg om sommerjobb så du viser interesse. så ser tar du det derifra.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert få jobb som "byssegutt", byssejente i ditt tilfelle på hurtigruten.

Matros er jeg mere usikker på.

 

I byssa trenger du stort sett ikke uroe deg for kalde vinterstormer ute med sne og ising.

Derimot har du ett sørgelig leven med å sikre alt løst i byssa.

 

Uten utdannelse, får du diverse jobber i byssa som vasking av kjeler, skrelle poteter med maskin og gå over for hånd etterpå.

Du kan sikkert få lov til å lage smørbrød, hjelpe koldtkokker / 2.kokker med koldbord, desserter og pynt.

vaske og rydde på kjølerom, inkludert det å stable inn nye varer.

 

I tillegg er det jobber innen betjeningen på hurtiruta, dvs ryddepiker på lugarer og vaskehjelp.

 

Tror man har gått mere bort fra smørere og slikt som var i motorrommet på båter tidligere.

 

Som sagt er det vel Hurtigruta og oljeindustrien med sine båter som kan være ett alternativ for deg.

Muligens oljeindustrien krever diverse kurs, men dette gjelder ikke Hurtigruta tror jeg.

Der har de redningsøvelser jevnlig, med låring av livbåt.

Alle får sine oppgaver og poster som de skal forholde seg til.

 

Ellers er det færre båter på kysten nå, men du kan sikkert få en sjanse der også.

Mange som tidligere ansatte "kokkekyndige" "dekksgutter" med maskintjeneste :D

 

Ring opp diverse rederier, Hurtigruta har egen nettside, med diverse jobber lyst ledige mener jeg.

 

Har selv jobbet på 4 av de eldre hurtigruter.

Har også erfaring fra en rekke kystbåter og tildels Nordsjøfart.

 

Jobber jeg egentlig ikke savner noe særlig, men greit nok når en var ung og fikk sett seg litt omkring.

 

Tidligere var aldersgrense for gutter 16 år, og 18 år for jenter ved hyre på båt.

Før det igjen kunne gutter yngre enn 16 år søke hyre mener jeg, hvis de ikke jukset på alderen da.

 

Lykke til.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Er tiden da gutter kunne "mønstre på" et frakteskip som skipselektriker og reise verden rundt og komme hjem med fine gaver helt over?

Nå er det vel bare billig arbeidskraft som filippinere o.l. som er på skipene.

 

Broren til bestemor var sånn, han var evig singel og var såkalt skipselektriker i over 30 år. Finnes knapt et land i verden (med havn) han ikke har vært innom.

Lenke til kommentar

Vel, i disse dager må du ha elektroutdannelse med fordypning maritime elektriske anlegg, før du mønstrer som skipseletriker lærling...

Og tia du er ute er vel også blitt begrenset om jeg ikke tar feil?

(Denne er jeg forsåvidt usikker på)

 

Men om du fullfører STCW, så kan du mønstre på nesten hvilket som

helst skip uten relativ utdannelse, innenfor visse skipsyrker.

Selv om skipsfarten er blitt svææææært forrandret siden den gang "farfar var ung" :p

 

Ref.: Ikke for alle

Endret av The Idanator
Lenke til kommentar

Alle må starte i det små. Begynn som en sommerjobb, om det er vanskelig å få til noe.

 

I disse tider som tidligere er det svært vanskelig å få noe jobb innenfor maritimt, med mindre du ønsker å satse stort, som å styre skuta, eller være los. Vet ikke hvordan du ønsker, men er det snakk om innenlands eller utenlandsk seiling du ønsker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...