Gå til innhold

Spørsmål angående trening og energidrikker - hva funker best?

Anbefalte innlegg

Hei :D

Har idag hatt tentamen, og løp meg en tur rundt Sognsvann etterpå (3,2 kilometer) Første løpeturen i år så løp jeg på 16 minutter. Dette var i fritidssko, olabukse, allværsjakke og innejakke. (kunne ha løpt litt fortere, måtte vente litt på kameraten min :p)Har løpt samme runden på 13 minutter og 24 sekunder før, og er litt skuffwt over meg selv at jeg ikke klarte bedre..

Skal ha løpetest på skolen om ca 3 uker og vil ha best mulig resulat så nå skal jeg starte å trene ordentlig til den. :D

Treningsopplegget mitt er som følger:

Tirsdag: Løpe rundt Sognsvann

Torsdag: Løpe rundt Sognsvann

Lørdag: Løpe rundt Sognsvann

Er dette et greit treningsopplegg ?

I morgen skal jeg løpe samme runden, men med ordentlig utstyr. Hvor mye raskere tror dere at jeg vil løpe? Skal også ta en eller annen form for energidrikk før jeg starter. Hvilken drikk anbefaler dere, eller kan det være smart å lage en selv? (cola + kaffe)

Håper på noen smarte svar :D!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For min del så funker energidrikk veldig bra. Forrige lørdag hadde jeg fotballtrening kl. 13, og sto ikke opp før 12:30 og rakk dermed ikke frokost. Styrta heller nedpå en 250ml Red Bull før treninga, og holdt ut med glans. Førstemann på løpinga var jeg også. :)

Men er jo ikke sikkert det er slikt for alle, seff.

Lenke til kommentar

Energidrikk er piss og du lurer deg selv.. Unngå det ihvertfall på all del når du trener! Om det kan lønne seg å bruke i konkurranse vet jeg ikno om..

Hvor har du det fra?

Kanskje for folk som trener en halvtime 2-3 ganger i uka er det unødvendig for, men for de som trener ofte og lenge så er det utmerket.

Er vel dog kaffe og cola blandet som gir kjappest effekt.

Lenke til kommentar

Om man drikker ting som inneholder koffein regelmessig mister det effekten. Om det i det hele tatt har noen effekt på trening aner jeg ikke.

Du trenger ingen energidrikk når du løper i såpass kort tid. Et godt måltid noen timer før bør duge, så bare drikke vann før og under. Etterpå spise et måltid igjen.

Når det gjelder treningsopplegget ditt: Isteden for å løpe samme ruten hele tiden, kan det være en idé å variere med intervall (4x4). Jeg kan love du vil forbedre deg raskere da. :)

Endret: Kaffe og cola er hva 5milsløperne drikker helt på slutten etter å ha gått i noen timer på ski.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hva er poenget med falske resultater når du trener for deg selv? Om det funker kan jeg se poenget av å bruke det i konkurranse, men å bruke det på egentreningen blir som å ta en snarvei når du er ute å jogger.

Svarte du meg?

Uansett, så bruker jeg kun dette under enkelte treninger jeg føler jeg trenger energi. Aldri når jeg løper aleine.. Har jeg ikke råd til heller!

Lenke til kommentar

Bland saft med litt salt i, gjør det lettere å drikke mengdene som kreves om du har en litt lengre økt, også får du jo i deg litt ekstra sukker.

Husker første gangen jeg blanda saft i flaskene mine, jeg sykla en dobbel spinningtime med mitt eget program, 6x 15mins intervaller med 2 eller 3min pause i mellom, og det er en helt annen verden enn å trene med vann i flaska, snakk om "uendelig" med krefter.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med falske resultater når du trener for deg selv? Om det funker kan jeg se poenget av å bruke det i konkurranse, men å bruke det på egentreningen blir som å ta en snarvei når du er ute å jogger.

Falske resultater? Hva mener du her? Vil nå heller tro du får bedre utbytte av treningen, du kan presse deg litt ekstra, som igjen resulterer i bedre utbytte? Hva er falsk med deT? Blir som å si at du får falske resultater av å bruke kreatin.

Lenke til kommentar

Koffein kan øke fettforbreningen din, samt at det gir deg energi. Det er en grunn til at skiløpere ofte får kaffe og cola istedefor vann på den siste runden av 5 mila.

Ta deg en shot med veldig sterk kaffe under en time før du skal løpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...