Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til enkel P matte fra 2vgs

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tentamen i p matte som har mye å si for min avsluttende karakter i matte imorgen.

Trenger litt hjelp fra dere, så hadde vært fint om dere kunne forklare meg hvordan jeg skal gjøre følgende:

Hvordan løser man denne oppgaven:

Desimaltall

Skriv tallet 2,46*10-4 (OBS: -4 er OPPHØYD!!!!)

Sannsynlighet

En figur viser en 12 sidet terning der tallene 1,2,3...,12 er skrevet på sidene. De 12 mulige utfallene er like sannsynlige.

1: Hva er sannsynligheten for å få 12 når du kaster terningen 1 gang?

2: Du kaste terningen 2 ganger, hva er sannsynligheten for å få 12 begge gangene?

3: Hva er sannsynligheten for at summen av tallene på terningene er mindre enn 6 dersom du kaster terningen to ganger?

Hadde vært fint om dere kan forklare hvordan dere regner det ut slik at jeg forstår det =)

Kommer med flere oppgaver etterhvert, tusen takk for all hjelp! :D

Endret av ela018
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tallet er skrevet på noe som kalles standardform. Det utnytter det faktum at 10 opphøyd i noe alltid blir 0,01, 0,1, 1, 10 osv. og at ved å gange noe med en potens av 10 vil man i praksis flytte kommaet. Når det står minus foran potensen må du flytte kommaet mot venstre. 2,46*10^(-4) blir dermed 0,000246.

Når det gjelder sannsynligheten kan den første oppgaven løses rimelig simpelt, nemlig ønskede utfall delt på antall mulige utfall. Her er det bare ett ønsket utfall og antall mulige 12. Sannsynligheten er derfor 1/12.

Nr. 2 er hakket mer komplisert. Her må man bruke en regel som sier at sannsynligheten for a og b er lik sannsynligheten for a ganget med sannsynligheten for b. Sannsynligheten for å få 12 begge gangene er altså sannsynligheten for å få 12, ganget med sannsynligheten for å få 12, eller svaret fra 1 i andre potens, om du vil.

I nr. 3 må du se på hvor mange ulike utfall som gir en sum under 6 og dele dette på antall mulige utfall (som er 12^2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...