Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvalme av frokostblanding!

T.O.E

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter over doen og skriver dette. Jeg har i de siste ukene blitt kvalm om morgenen av å spise frokostblanding. Det har vært varierende frokostblanding, men jeg tenker at det er melken som gjør det.

Jeg har aldri reagert slik før, og har alltid spist frokostblanding. Jeg lurer på hvorfor skjer det nå? og hvordan kan jeg "fikse" det? Jeg er en person som spyr nermest aldri, men så skjer det nå som jeg er helt frisk, og spiser frokostblanding.

Jeg drikker også melk, og spiser melkeprodukter gjennom hele dagen, noe som ikke forstyrrer magen min. Det er bare det første måltidet om morgenen.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Torjus

Dårlig tips å si at "frokostblanding er det beste du kan få i deg om morgenen uansett" når det faktisk gjør deg dårlig. Veldig lite sannsynlig at det er melken som gjør det om du drikker melk og melkeprodukter resten av dagen og det går bra. Dessuten gir vanligvis laktoseintoleranse mye gass i magen, og ikke kvalme.

Du spiser/drikker ikke noe annet spesielt om morgenen da?

Det kan også være helt urelatert til hva du har spist, men du bør prøve å slutte med frokostblandingen for å se om det gjør en forskjell. Hvis det gjør en forskjell, så er en mulighet søliake, men jeg har ikke peiling på det egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Torjus

Ja, det er ikke akkurat noe nytt. Er bare å se på pakken liksom, der står faktisk næringsinnholdet Det er ikke nødvendig å helt utelukke frokostblanding, de uten sukker er bra saker

Lenke til kommentar
Gjest Torjus

Så hva er en bedre frokost enn frokostblanding?

Frokostblanding er stivelse, fiber, vitaminer og mineraler. Alt du trenger til frokost.

Lenke til kommentar

Prøv å lage din egen blanding, se om det får deg til å ende opp på samme sted.

Har du tom mage til frokost kan du også reagere annerledes enn senere på dagen når du har en del i magen fra før.

Lenke til kommentar

OK, en oppdatering:

Var hos doktoren på fredag, og de sa det var omgangssyke.

Jeg har spydd på onsdag, fredag og Mandag(i dag). Jeg finner ingen sammenheng mellom å spise, og å spy, med unntak at jeg blir kvalm etter frokost. I dag venta jeg med å dra til skolen til jeg ble i form igjen, men ble veldig kvalm på skolen og tilbrakte store deler av økten på do.

Nå har jeg pratet med legen over telefon og forklart min greie, og de synts det var litt rart. Om det ikke var bedre om 2 dager, så skulle vi ringe dem. Det de syntes var rart, var at jeg blir plutselig kvalm, uten forvarsel. Det kan være i god stund etter et måltid, eller rett etter. Det var også rart at jeg følte meg helt fin i de periodene jeg ikke var kvalm. akkuratt nå føler jeg skikkelig for en joggetur, men skjønner det ikke går.

Noe jeg har lagt merke til er at bevegelse KAN trigge det, men ikke nødvendigvis. to av gangene jeg har blitt kvalm var når jeg var på fotballbanen, og når jeg gikk til skolen. Begge gangene følte jeg meg bra igjen når jeg kom hjem.

Noen som har hørt om dette før? frustrerer meg skikkelig, for jeg er nå en aktiv, sosial gutt som føler meg frisk, men må holde meg hjemme siden det kan skje igjen.

Takk!

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Hallo! Beklager at jeg poster på feil sted, men jeg finner ingen generel tråd for helse. Men jeg er desperat etter kjappe svar så takker om noen kan svar :)

Jeg har spydd på onsdag, fredag og Mandag(i dag). Jeg finner ingen sammenheng mellom å spise, og å spy, med unntak at jeg blir kvalm etter frokost. I dag venta jeg med å dra til skolen til jeg ble i form igjen, men ble plutselig veldig kvalm på skolen og tilbrakte store deler av økten på do. Så nå er jeg hjemme igjen.

Nå har jeg pratet med legen over telefon og forklart min greie, og de synts det var litt rart. Om det ikke var bedre om 2 dager, så skulle vi ringe dem. Det de syntes var rart, var at jeg blir plutselig kvalm, uten forvarsel. Det kan være i god stund etter et måltid, eller rett etter. Det var også rart at jeg følte meg helt fin i de periodene jeg ikke var kvalm. akkuratt nå (20 min siden jeg var kvalm) føler jeg skikkelig for en joggetur, men skjønner det er uaktuelt.

Noe jeg har lagt merke til er at bevegelse KAN trigge det, men ikke nødvendigvis. to av gangene jeg har blitt kvalm var når jeg var på fotballbanen, og når jeg gikk til skolen. Begge gangene følte jeg meg bra igjen når jeg kom hjem. Men jeg har også blitt kvalm bare ved å se på film.

Noen som har hørt om dette før? frustrerer meg skikkelig, for jeg er nå en aktiv, sosial gutt som føler seg frisk, men må holde meg hjemme siden kvalmen kan komme når som helst. Jeg var hos doktoren på fredag, og de sa det var omgangssyke, men tvilte på det etter denne samtalen jeg hadde med dem nå.

Takker for alle svar :)

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Kanskje du er gravid?

Men fra spøk til alvor.

Doktoren din høres nå ut som om han er tjukk i hue. Er vel ingen som har omgangsyke som varer i flere uker i strekk som som "trigges" ved ulike bevegelser på fotballbanen.

Har det vart i flere uker så er det vel bare å kontakte lege med en gang. Kanskje det er noe farlig?

Lenke til kommentar

Ingen andre symptomer utenatt kvalme og oppkast. jeg liker å inbille meg at oppkasten har roet seg, men kan fint være omvendt. Er ihvertfall kvalm til tider, og tror det oppstår hyppiest hvis jeg beveger meg etter et litt større måltid.

Jeg har jo matlyst som faen. Siden "det var omgangssyken" så spiste jeg jo ingenting nesten på 3 dager, bare drakk, uten resultater. Nå spiser jeg like mye som før, og blir ikke mer kvalm av det.

Føler meg fin før frokost. Men etter måltidet (2 skiver med syltetøy, og 1 glass juice) så stakk jeg i dusjen, og der kom kvalmen gradvis, men kastet ikke opp. Ble bra etter en stund, og jeg gikk til skolen. Men der jeg ble veldig kvalm igjen, og som sagt tilbrakte store deler av økten på dass, og spydde litt der.

Å spy er greit. Det som irriterer meg er jo at kroppen har noen jævla humørsvingninger! Rett etter økten, så ble jeg helt fin i magen, så jeg valgte faktisk å være der i friminuttet for å være med venner. Men jeg dro hjem før neste økt, for å være sikker, og hjemme følte meg så frisk som på en vakker sommerdag.

Ellers har jeg vært kvalm en gang etter det i dag. Det var når jeg gikk til naboen etter middagen. På den lille gåturen så ble jeg ørlite grann kvalm, men nok til at jeg tenkte føre-var, og dro hjem. Ble bra igjen da, og dro opp dit etter et par timer til.

Takk folkens :)

Lenke til kommentar

Du håper noen statsvitere skal komme deg til unnsetning kanskje?

Kanskje du kunne ha prøvd mobilforumet, de har nok bra peiling på sånt der.

Men fra spøk til revolver, er du usikker ta kontakt med lege. Ikke les deg paranoid på nettet.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

dette er dag nr. 14 jeg er kvalm. Jeg spyr ikke stort, men brekker meg innimellom. Har funnet ut at det ikke er noe bakterie som er årsaken, så det er nok magevirus av noe slag.

jeg er mest kvalm fra ca en og en halv time etter jeg har stått opp, med varierende lengde. Blir heller ikke kvalm i helger, når jeg sover lenge, og har god tid om morgenen.

Er dette bare noe som går over av seg selv med tid, og kan jeg bidra med å spise noe som hjelper mot magevirus?

Takk :)

Lenke til kommentar

Du må søke informasjon hos helsepersonell, og ikke her på forumet. For alt du vet må du ha behandling. Det kan også være andre årsaker bak som ingen av oss her har noen forutsetning for å kunne gi råd til. Ta deg en tur ned på legevakten og få det overstått med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...