Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Liker du et innlegg? Si det med en pluss

Anbefalte innlegg

Vi har vurdert å stenge ute enkelt kategorier fra dette systemet. Det er desverre ikke en innebygget funksjon, og krever derfor litt arbeid. På den annen side kan det jo hende at man kan finne innlegg som er verd å premiere også i slike kategorier.

Enn så lenge har vi ingen regler for hva slags innlegg man kan plusse, så det er ikke "forbudt" å gi kompisstemmer, selv om det ødelegger for hensikten med opplegget. Å begynne å moderere slikt ville blir en nokså uoverkommelig oppgave, og ikke minst være en subjektiv vurdering av hva noe kan finne nyttig, så da blit spørsmålet om det er meningsfullt med regler som vi i praksis ikke kan håndheve.

Men vi får ta opp dette til diskusjon og se på hvilke muligheter vi har.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips (selvom det sikkert er nevnt før): Det bør ikke virke i OT-forumet? :)

I grunn virker det jo logisk… men som det ble nevnt tidligere, så finnes det faktisk kvalitetsposter der også, blir litt feil å luke ut disse. Men, jeg regner med at det er én av to alternativer nå (stenge poengsystemet i OT eller fjerne rettigheten for brukere.)
Lenke til kommentar

Finnes det en mulighet for å sjekke ut hvilke innlegg man har fått pluss på? Og hvilke brukere som har gitt deg pluss på den respektive posten?

Nei, ikke enda. Men begge har blitt nevnt i tråden før, så håper det kommer etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere burde skrive noen retningslinjer for plussing og linke til dem via en tydelig notis i forumet. Det trenger ikke være strenge regler dere skal modere, men simpelthen en opplysning til folket på forumet om den nye funksjonen og hvordan den bør brukes og ikke bør brukes. Folk vet nemlig ikke hva den er til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er riktig t vi vurderer en maxgrense på antall plusser en bruker kan gi, men det er totalt pr. dag, ikke pr. innlegg. Der blir det bare ett. Ellers ville kompis-stemming bli et reelt problem.

Vitsen med grensen er at folk skal spare på plussene til innlegg som virklig fortjener det. Om det ville virke etter hensikten er jeg litt mer usikker på. Vi får vente til vi får litt bedre statistikker på dette før vi bestemmer oss.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ok, Geir. Da missforsto jeg akkurat den delen. Forstod det nemlig slik at det var ett fett per antall dag, eller antall innlegg. Hva angår å nullstille poeng, ser jeg ikke helt hensikten ved det. Er ikke det også en smule urettferdig for de som _faktisk_ har fått en pluss fordi deres innlegg var velskrevet og inneholdt et bra innhold? Hva legger du således i "vandalisert"?

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Ok, Geir. Da missforsto jeg akkurat den delen. Forstod det nemlig slik at det var ett fett per antall dag, eller antall innlegg. Hva angår å nullstille poeng, ser jeg ikke helt hensikten ved det. Er ikke det også en smule urettferdig for de som _faktisk_ har fått en pluss fordi deres innlegg var velskrevet og inneholdt et bra innhold? Hva legger du således i "vandalisert"?

Du kan se det som ble lenket et stykke opp i tråden: www.diskusjon.no/index.php?showtopic=877073&st=331940&p=15609016entry15609016

Lenke til kommentar
Hva angår å nullstille poeng, ser jeg ikke helt hensikten ved det. Er ikke det også en smule urettferdig for de som _faktisk_ har fått en pluss fordi deres innlegg var velskrevet og inneholdt et bra innhold?

Det jeg mener, er at dette poengsystemet har i stor grad blitt anvendt som et kompissystem (merk, ikke av alle, men ganske mange, spesielt i OT-avdelingen.) Selvfølgelig er det ikke riktig å nullstille poengene som faktisk er fortjent, i det tilfellet må man muligens gå inn å kontrollere om hvorvidt hvert eneste poeng er fortjent eller ikke – og igjen kommer man inn til problemstillingen at poengutgiverne har individuelle oppfatninger om når de skal utgis. Det blir da et problem å fjerne poengene som ikke er i henhold til dens opprinnelige hensikt, og da kunne det vært like greit å nullstille hele poengsystemet og deretter innført et reglement som alle poengsystemdeltakere bør respektere. Da kommer man igjen inn på om man skal tillate absolutt alle brukere og/eller underforaer til å være skikket for poengutdeling. Egentlig i realiteten bør absolutt alle få muligheten til å utgi og motta poeng (iallefall i startfasen) – så får man eventuelt frata vedkommende som ikke bruker systemet til sin hensikt muligheten til å anvende poengsystemet.

Hva legger du således i "vandalisert"?

Som tidligere beskrevet har poengsystemet blitt vandalisert i den forstand at det ikke har blitt brukt til sin opprinnelige hensikt, dermed har altså det blitt utgitt poeng som i teorien ikke skulle vært der. Først og fremst er noen brukere av OT-avdelingen til skyld for dette. Her skal man selvfølgelig ikke ta alle under én kam, da det også er oppriktige poster som har fortjent poeng. Det samme gjelder forsåvidt over hele forumet, men OT-avdelingen har utpreget seg spesielt på en negativ måte.

Endret av The Prophet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du gjør en for stor sak ut av dette. Det kommer til å akkumulere seg såpass mange poeng over tid at kompisstemmene med tid vil forsvinne. Hvis en bruker har 200 poeng, hva betyr det om 5 kommer fra litt tullestemming helt i begynnelsen?

Om man fjerner poeng fra profilen (noe jeg mener man burde gjøre) så eliminerer man dette problemet ytterligere, fordi da vil ikke tullestemming gi noe utslag andre steder enn i den aktuelle tråden hvor det er lett å se at det er tullestemming.

Man ville også fått bort mye av problemet om man gjorde det slik at OT-innlegg ikke teller på profilen, slik man gjør med postcount i dag. Men jeg mener at poeng fortsatt bør beholdes i OT, selv om de ikke teller på profilen.

Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke er helt uskyldige jeg heller, jeg tror en vesentlig andel av poengene mine kommer fra tulleinnlegg i forumkafeen. :innocent: Men jeg regner med at i lengden vil de seriøse innleggene mine dominere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg regner med at i lengden vil de seriøse innleggene mine dominere.

Det skal man selvfølgelig ikke se bort ifra – er godt mulig at jeg overdriver en god del her, men jeg er muligens en aldri så liten perfeksjonist når det kommer til systemer og lignende. :p Jeg har egentlig ikke noe mer å tilføye denne diskusjonen, annet en at jeg syns at poengsystemet bør ha et skikkelig reglement som bør anvendes av absolutt alle brukere, i samme måte som det vanlige reglementet. Som sagt, kan godt hende jeg eskalerer mine meninger til en viss grad her, beklager for det. Skal dog si meg enig i at poengsystemet høyst sannsynlig vil stabilisere seg etterhvert og at kompisstemmene vil mer eller mindre forsvinne i mengden.

edit: Litt off-topic; jeg har ganske mange tullepoeng jeg ikke fortjener, blant annet fra Forumkafeen. De skulle jeg selvfølgelig vært foruten.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...