Gå til innhold

Liker du et innlegg? Si det med en pluss

Anbefalte innlegg

Nederst på siden (mellom siste innlegget på siden og søke-/navigeringsboksen) finner du en boks der det står "Gjeldende: viser alle innlegg. Endre visningsterskel?" Der kan du filtrere innleggene basert på deres feedback, og dermed unngå poster med dårlig feedback.
This post is hidden because the author has a reputation lower than your threshold.

Gjelder filtreringen på innlegg eller bruker?

Det gjelder innleggene, ikke brukeren. Jeg har alt gjort våre teknikere oppmerksom på den feilen. Nå vil vi vel i alle fall oversette de tekstene til norsk etterhvert.

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ikkje så redd for misbruk, men er interessert i å sjå kva nytteeffekten kan være av det, noko eg ikkje klarar sjå for meg på dette tidspunktet.

Det vart for ei tid tilbake slått på mogelegheiten til å gje stjerner til trådar i enkelte kategoriar, men eg har ikkje sett noko effekt av det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Usikker på om det bør være slik. Men filtergrensen er 10 poeng, så ett fra eller til betyr kanskje ikke så mye at det er verd å gjøre noe med.

Jeg tror kanskje man underbevisst stiller seg mer positiv til en post når man ser at den har fått en pluss i forhold til ingen og dermed er mer tilbøyelig for å gi den pluss selv. Jeg sier ikke at folk ikke kan gjøre seg opp en mening selv, men jeg tror effekten kan være til stede selv om den ikke nødvendigvis er veldig sterk. I så måte hadde jeg foretrukket at det ikke var mulig å gi en positiv tilbakemelding til sin egen post.

I tillegg hadde det vært fint om man kunne se hvem som har gitt positiv tilbakemelding på en gitt post. Da hadde det blitt lettere å avsløre folk med falske brukere som brukes for å gi tilbakemeldinger til seg selv. På forumet til Nokia er det slik, men der ligger også terskelen noe høyere for å gi "Kudos" siden det opereres med topplister og den slags. Dette er forresten ganske irriterende, for folk nærmest tigger etter Kudos i signaturene sine. Jeg håper det aldri blir lignende tilstander her.

Edit: litt sen der...

Jeg legger forresten merke til at det er mulig å filtrere poster fra negative poeng. Siden det ikke er mulig å gi minus, så kunne vel denne filtreringen startet på null?

Endret av Bradbury
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er også sterkt redd for at systemet vil bli misbrukt blant (barnslige) venner. «Han er vennen min, da fortjener han et poeng selv om posten ikke var særlig god» kan være en ideologi som muligens vil utarte seg, som sagt, blant litt barnslige folk. Finnes nok noen av dem her, dessverre… Men alt i alt så får man håpe at de aller fleste er relativt voksne overfor systemet og respekterer dens grunnleggende funksjon.

Om det blir et problem får vi heller vurdere tiltak mot det, f. eks. stemmebegrensninger. Men jeg håper jo at folk vil se verdien av at systemet fungerer.

Sånn jeg ser det hade det vert bedre om plussknappen lå nede på den blå knappen sammen med svar og multisitat.

Kanskje. Men tipper at det krever litt CSS-fikling.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det hade det vert bedre om plussknappen lå nede på den blå linjen sammen med svar og multisitat.

Det er like greitt at den er såpass iøynefallende som den er nå når den er helt ny. Så kan man heller gå over til å "skjule" den mer når folk har fått med seg den nye funksjonen.

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er forresten grunnen til ikke å ha minuspoeng? Et innlegg som er verdig en negativ score trenger vel ikke nødvendigvis være spam/trolling/etc. Er det kanskje også for at man ikke skal føle seg uthengt? I så fall så kanskje man kan ha med minuspoeng, men begrense scoren ned til null slik at man kun får gitt minus dersom noen allerede har gitt pluss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg legger forresten merke til at det er mulig å filtrere poster fra negative poeng. Siden det ikke er mulig å gi minus, så kunne vel denne filtreringen startet på null?

Minusalternativene er nå fjernet fra filteret ;)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes detter er veldig unødvendig, Hva er hensikten med å få poeng på innlegg ?

Hensikten er å fremheve de gode innleggene som faktisk hjelper en bruker. Om man kommer til en tråd i Helse som spør om hvordan man behandler en eller annen obskur lidelse, kan det være greit å filtrere vekk de ørten postene som diskuterer om folk med den lidelsen egentlig er syke eller ikke, og se de svarene som faktisk svarer på spørsmålet.

I tillegg vil det kanskje oppmuntre brukere til å skrive bedre svar, for å få en høyere rating. I dag har man bare postcount å ta hensyn til, og den skiller jo ikke mellom hjelpsomme brukere og chattepostere.

Men om man ikke ser hensikten er det jo bare å ignorere denne funksjonen. Da vil jo alt være som før...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har nå lagt til slik at man kan filtrere med 5 og 15 poeng. Hvis dere mener det burde være flere poengvalg i filtreringen får dere komme med forslag ;)

rykte.jpg

hmm...

Kanskje velge en annen ordlyd på denne teksten samt oversette til norsk? Regner med dere bruker en eller annen default tekst nå. Det er vel ikke forfatterens rating som filtreres, men heller postens rating?

Dette er nå oversatt.

Endret av TSP
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes detter er veldig unødvendig, Hva er hensikten med å få poeng på innlegg ?

Hensikten er å fremheve de gode innleggene som faktisk hjelper en bruker. Om man kommer til en tråd i Helse som spør om hvordan man behandler en eller annen obskur lidelse, kan det være greit å filtrere vekk de ørten postene som diskuterer om folk med den lidelsen egentlig er syke eller ikke, og se de svarene som faktisk svarer på spørsmålet.

I tillegg vil det kanskje oppmuntre brukere til å skrive bedre svar, for å få en høyere rating. I dag har man bare postcount å ta hensyn til, og den skiller jo ikke mellom hjelpsomme brukere og chattepostere.

Men om man ikke ser hensikten er det jo bare å ignorere denne funksjonen. Da vil jo alt være som før...

Da synes jeg det burde fjernes i Off topic da leker og slikt ikke trenger poeng.

Synes ivertfal dere kan fjerne den bar greia nederst der man kan velge innlegg som kan vises mtp poeng

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror 5 poeng kan være for høy minsteterskel. I tråder der trådstarter er ute etter å få besvart noe innenfor et smalt felt, vil muligens kun han ha incentiv til/gidde å avgi en stemme til et godt innlegg.

Men så vil kanskje en tråd innen et smalt felt også få færre innlegg, så det blir lett å scrolle seg nedover og se hvilke innlegg som bør leses uansett. Vet ikke hva som er lurest. 5 hørtes nå for meg høyt ut. Jo flere alternativer jo bedre?

5 forutsetter på en måte at mange bruker funksjonen og de gode innleggene (her definert som alle med 5 eller flere stemmer) faktisk vil bli stemt frem. Jeg er ikke sikker på hvor riktig det er å anta det.

Støtter å ikke kunne stemme på eget innlegg. Det er stor variasjon i brukernes seriøsitet, dessuten vil det kombineres dårlig med det å filtrere på få stemmer.

Endret av T.F.T
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det meininga at brukarar no skal ha eit "rykte"-felt/verdi i profilen? I så fall er vel dette noko som godt kunne vore diskutert som ei eiga sak (kan ikkje hugse å ha sett det nemnt i denne diskusjonen).

Elles bør det vurderast og gi gjestar tilgang til å sortere visning etter poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...