Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Liker du et innlegg? Si det med en pluss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva funksjon har eigentleg "populær post"?* Og kvifor er det eit behov for at fleire innlegg skal få denne markering? Eg har tydelegvis gått glipp av noko her. Men så ivrige enkelte er på å diskutere dette, reknar eg med å få gode svar.

*Bortsett frå eit bilete som strengt tatt berre er i vegen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Etter min mening et godt eksempel på at 5+ burde holde til "Populært innlegg": http://www.diskusjon...entry15754166

Tror det er første innlegg med 5+ i iPad-tråden!

Så du mener at dette innlegget skal favoriseres fordi det står noe som du er enig, heller enn uenig i?

I min mening er de innleggene som skal fremheves innleggene som viser stor innsikt i og/eller oppklarer problemet tråden er om, uansett om man er enig eller uenig med dette innlegget. Om man skal være "populær" bare fordi man skrev noe som mange er enig i blir det tullete, da blir det en ren popularitetskonkurranse.

Og et innlegg som pirker på skrivemåte fortjener ihvertfall ikke "populær" status da det grenser til å være off-topic og dermed forbudt ifølge forumreglene.

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn som eg har forstått er dette IKKE feil bruk.

Det er da ingen som kan bestemme hva et innlegg skal inneholde for at eg skal like innlegget og gi det en pluss. Det er det kun min mening som avgjør. Hva det er som gjør at et innlegg fortjener en pluss er varierende fra bruker til bruker. Er man enig i en mening, og av den grunn liker innlegget så ser eg ikke helt hvorfor man ikke skal kunne gi pluss.

Hvis ikke så hadde vi ikke trengt plussfunksjonen. Da kunne vi bare ha et script som lette etter diverse sammenhenger og automatisk gav et innlegg "populær post" betegnelsen.

Hele plussgreia er et stort vas.

Hva gjør man om man liker halve innlegget og hater halve innlegget. Halv pluss? 1 pluss? Ingen pluss?

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke innlegg «fortjener pluss»?

Bumper mitt eget innlegg for noen sider tilbake og argumenterer med (mange) sitater (i spoiler):

Vitsen med grensen er at folk skal spare på plussene til innlegg som virklig fortjener det.

Dette står ikke noe sted hvilke innlegg som fortjener pluss og dermed er det 100% opp til enhver hva som fortjener pluss. Ingen plussing er «spam» slik reglene (ikke-)er nå. Som R083r7 sier:

Jeg skjønner godt hva du mener Prophet, men problemet i så måte er at det er ikke noen "opprinnelig" hensikt. da annet en det åpenbare. Ja, jeg skulle også gjerne sett noen klart definerte retningslinjer for bruk av pluss, samt å deaktivere i enkelte kategorier.

(...)

Så om noen vil plusse for bæsje-innlegg kan man ikke gjøre noe med dette per i dag, annet en å blir oppgitt. En annen ting man bør tenke på er at i realiteten må brukere også bestemme helt og holdent selv hva de ønsker å fremheve. Det er en kjensgjerning at forumet har en klar overvekt av unge gutter, der kanskje bæsj fortsatt er litt gøy. Hva angår DNFK har vel den aldri hatt rykte på seg for å holde høy kvalitet. Husk at dette er også en ny funksjon som kanskje mange synes er artig å prøve ut, er derfor lett å plusse litt i vilden sky.

Det er flere som lager «sine egne regler» for plussing:

Jeg har sett flere, og i typiske "spørsmålstråder" (som det er veldig mange av i juss-kategorien og annen utdanning, hvor jeg leser ganske mye) prøver jeg å konsekvent "plusse" innlegg som besvarer spørsmål på en bra måte. Trykker også ofte på innlegg jeg synes er morsomme, og som holder høy "skrivefaglig" kvalitet.

Kan vi ikke fastsette noen regler som dette? Slik at plussing som dette ikke er lov:

Utdrag fra telletråden: "du glemte å gi meg +1"

Det er ikke snakk om at moderatorer skal fjerne pluss eller gi advarsler for plussing hele tiden. Folk klarer å følge regler hvis de er fornuftige, men hvis det ikke er noen regler så vil det jo ikke bli noen slutt på venneplussing, enig-med-deg-plussing og telletrådplussing som jeg og mange andre ser på som spam:

De har vel ikke gjort noe som er mot retningslinjene, så da er det vel heller ikke noe å irettesette dem for...

Etter min mening et godt eksempel på at 5+ burde holde til "Populært innlegg": http://www.diskusjon...entry15754166

Tror det er første innlegg med 5+ i iPad-tråden!

Så du mener at dette innlegget skal favoriseres fordi det står noe som du er enig, heller enn uenig i?

I min mening er de innleggene som skal fremheves innleggene som viser stor innsikt i og/eller oppklarer problemet tråden er om, uansett om man er enig eller uenig med dette innlegget. Om man skal være "populær" bare fordi man skrev noe som mange er enig i blir det tullete, da blir det en ren popularitetskonkurranse.

Og et innlegg som pirker på skrivemåte fortjener ihvertfall ikke "populær" status da det grenser til å være off-topic og dermed forbudt ifølge forumreglene.

Jeg ser fler og fler som blir plusset fordi folk er enige med dem. Uansett hvor dårlig innlegget er, så får de pluss fordi de er enig. Sånn som jeg har forstått det er det feil bruk av funksjonen.

Sånn som jeg gjør, er at jeg plusser ett innlegg hvis jeg mener at det er bra skrevet. Om jeg er enig eller ikke har ikke noe å si så lenge det er bra skrevet.

Eller er tanken at dette skal være lov?

Sånn som eg har forstått er dette IKKE feil bruk.

Det er da ingen som kan bestemme hva et innlegg skal inneholde for at eg skal like innlegget og gi det en pluss. Det er det kun min mening som avgjør. Hva det er som gjør at et innlegg fortjener en pluss er varierende fra bruker til bruker. Er man enig i en mening, og av den grunn liker innlegget så ser eg ikke helt hvorfor man ikke skal kunne gi pluss.

Jeg synes dere burde skrive noen retningslinjer for plussing og linke til dem via en tydelig notis i forumet. Det trenger ikke være strenge regler dere skal modere, men simpelthen en opplysning til folket på forumet om den nye funksjonen og hvordan den bør brukes og ikke bør brukes. Folk Jeg og mange andre vet nemlig ikke hva den er til.
Lenke til kommentar

Jeg plusser innlegg jeg liker rett og slett jeg.

Hvorfor varierer. Det kan være gode informative innlegg. Det kan være morsomme innlegg. Eller det kan være at vedkommende kommer med et godt poeng.

Jeg gir en oppmerksomhet til innlegg jeg synes fortjener en oppmerksomhet rett og slett.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Enig, men INGEN synes at et innlegg i Telletråden er bra og derfor MÅÅ plusse det.

Kan finne grunn for å plusse i telletråden eg.

Hvis man teller lynkjapt. Da kan eg mene at det fortjener pluss. Da kan ikke du si at eg tar feil. Ennå....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...