miXer Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei Jeg er på utkikk etter en Audi A4 og har kommet over en, men den har gått 281000, alle servicer er tatt på den og den er påkostet mye, hvor alt er gjort hos merkeverksted. Jeg syntes denne bilen er veldig fin, men 281000 er veldig mye. Gjør det noe at motoren har gått så mye hvis den er godt holdt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Tja, den er velholdt og det teller mye, hvis prisen står i forhold så kan den være ett godt kjøp men selvsagt er det en sjangse og ta. Har selv hatt biler som har gått langt, en Camry som hadde gått 330000, den gikk i årevis uten noe problemer, nå har jeg en Citroen Xantia som nærmer seg 400000 og som så langt kun har hatt behov for lapping av eksosanlegg og oppsmurning av vindusviskermekanismen, men dette er billigbiler så man kan skrote de så fort de skjer noe dyrt. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Vedlikeholdet har mye å si, og Audi er jo veldig rustsikre biler, så de kan gå veldig langt. 281'000km er ikke veldig mye for den bilen, fler Audier som går over 400'000 med bra vedlikehold. Spørs litt hvilken årsmodell det er og da. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Et generelt spørsmål siden dette er tema allerede: Hva er egentlig "problemet" med å kjøpe en bil som har rulla 300 000km så lenge serviceheftet er fulgt til punkt og prikke? Hva er det som er mest sannsynlig å bli ødelagt? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Slitedeler som clutch, hjullager, støtdempere, evt. girkasse osv. Om serviceheftet er komplett skal jo i realiteten ikke deler i motoren ryke, ettersom viftereim og registerreim blir skiftet og olje byttes etc. Er få biler som bare dør av kilometerstand, oftest rust eller registerreimhavari på eldre biler som ikke følger servicer lenger, som dreper de. Lenke til kommentar
salah Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Et problem er jo at jo eldre bilene blir, jo mer unøyaktig er folk med bilene. Kjøper du en ny Audi for mange hundretusener tar du ikke å mekker på den selv og driter i om en skrue sitter godt eller ikke. Du tar den med til et verksted for å få stemplet i servicehefte, kvittering, garanti etc. Men år etter år ser du mindre og mindre verdi i bilen og dermed begynner man kanskje å ta service selv, skifter deler, mer unøyaktig med oljeskift og lignende. Og jo mer unøyaktig man er med en bil jo større sjanse er det for at det går til helvete. Kan jo selv si det med min bil som jeg blåser i. For den har gått 250 000, forrige eier har vært litt unøyaktig også (hull i seter, diverse ting som ikke fungerer, noen deksler mangler osv) og dermed ser gjør jeg akkurat det som er nødvendig for at den skal ta meg med fra punkt A til B. Pappa har samme bil, et år eldre som har gått 241 000. Han elsker bilen og er veldig nøyaktig på ting, og hans bil er i tilnærmet perfekt stand. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Får man seg gammel bil så bør man fikse alle slike småfeil, ofte er det bagateller men det setter standarden for hvordan man behandler bilen, er bilen en dass så gir man f og forfallet kommer uhyggelig raskt. Mye kan fikse med en tur hos huggeren og slike smådeler koster fint lite. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Så i bunn og grunn hvis bilen er godt holdt, den ser bra ut, og service heftet er riktig så bør det ikke være noe problem å kjøpe en bil som har godt langt?! Prisen vil jo selvfølgelig bli betydelig lavere for en bil som har godt langt kontra en som har gått kortere og er samme modell. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 ...dermed begynner man kanskje å ta service selv, skifter deler... Og på hvilken måte er dette en dårlig ting, så lenge man faktisk gjør det, og gjør det riktig? Sånn bortsett fra at en potensiell kjøper som ser at man har notert oljeskift og annet vedlikehold i servicehefte eller "loggbok" selv, uten verkstedbesøk og firmastempel, kanskje vil kunne bli noe skeptisk ved et evt. salg. ...mer unøyaktig med oljeskift og lignende. Og jo mer unøyaktig man er med en bil jo større sjanse er det for at det går til helvete. Dette er jeg enig i. Som sagt, så lenge man vet hva man gjør, og gjør det til rett tid, og ellers ved behov, så er egenreparasjoner helt ok, men slurver man når man gjør det, eller slurver med å gjøre det, så får det konsekvenser. Kan jo selv si det med min bil som jeg blåser i. For den har gått 250 000, forrige eier har vært litt unøyaktig også (hull i seter, diverse ting som ikke fungerer, noen deksler mangler osv) og dermed ser gjør jeg akkurat det som er nødvendig for at den skal ta meg med fra punkt A til B. Pappa har samme bil, et år eldre som har gått 241 000. Han elsker bilen og er veldig nøyaktig på ting, og hans bil er i tilnærmet perfekt stand. Som sagt, slurv og det du kaller "unøyaktig". Du (sammen med forrige eier(e) ) kunne sikkert holdt din bil i like god stand som din fars, uten nødvendigvis å få alt vedlikeholdet gjort på verksted, så lenge du bare går inn for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå