Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lønner moped seg (i forhold til buss)? Hvor mye må man regne med i drivstoff?

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på å skaffe meg en moped til høsten ettersom jeg er lei av 3 år med buss. Jeg regner med jeg kommer til å kjøpe meg en moped rundt 10000 kroner, trimmet. Noen som har noen tall å vise til?

- Hvor mye bruker mopeden på mila (blandet kjøring)?

- Hvor mye utgifter har du i måneden?

Eller andre ting som kan være interessant å se på relatert til økonomi og moped?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom vi antar du tar buss to ganger daglig til 26 kr hver vei og ser bort ifra vedlikeholdskostnader, så får vi at funksjonen "kostnaden for buss som funksjon av antall dager" og innkjøpskostnaden krysses ved 191 dager. Se graf i spoiler:

post-87910-1272533902,4605_thumb.png

I virkeligheten så vil det nok ta litt lengre tid å spare disse pengene pga driftskostnader av mopeden. Dersom bussprisen er høyere enn 26 kr, så vil tiden før du sparer penger gå ned.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke akkurat sånn jeg tenkte meg.

For det første; jeg betaler 300 kroner i måneden for busskort, dessuten ønsker jeg ikke å regne med de 10000 i selve spørsmålet. Mopeden koster penger, og pengene kan hentes ut igjen (noe av det, forhåpentligvis), og dessuten skal jeg ikke bare bruke den til skolen.

For å gjøre helt ting klart ( :p ): Jeg ønsker å vite hvor mye bensin folk med trimmet moped bruker på mila

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Forsikring ~ fra 70 kroner i mnd. (kommer an på om du bare vil ha ansvar og ulykke, og ingen kasko.)

Bensin ~ 100 kroner i mnd kanskje til og fra skolen i mnd.

Vedr. bensinforbruk ved trimm, altså trim i den forstand at du gjør scooteren slik den egentlig er, uten alle form for nedstrupinger så øker nok ikke bensinforbruket, tvert i mot tror du vil komme lenger. Selvfølgelig om du gjør noen inngrep som gjør at scooteren putter mer bensin, så øker jo bensinforbruket. Du får lett en relativt ny scooter fra de bedre produsentene, Yamaha, Peaugeot, Vespa, osv, så vil du enkelt holde 60-80 ved å fjerne nedstrupinger og plomberinger.

Årsavgift ~ 20 kroner i mnd

Engangsutgifter:

Registrering (usikker pris, noen få hundre lapper)

Hjelm ~ 1000 kroner

Hansker ~ 200 kroner

Kle ~ 500 kroner

Alle prisene er bare tatt sånn på sparken, er ikke mye klær du får for 500 kroner liksom, men trenger jo ikke rare greiene til scooter kjøring.

Vet ikke helt hvor gammel du er osv, men går du på ungdomskole/VGS bør du regne inn en viss risiko for bot i og med at det er hyppige kontroller på skolene mtp trim osv.

Sånn kort oppsummert så vil du ikke spare vesentlige summer, du bør jo regne med at om du lar de 10k du har tenkt å bruke på moped vil vokse om du lar de rente seg. Kanskje 400 kroner i året om du har de på en høyrente konto. Usikker på hva renta faktisk er.

Lenke til kommentar

Forsikring ~ fra 70 kroner i mnd. (kommer an på om du bare vil ha ansvar og ulykke, og ingen kasko.)

Bensin ~ 100 kroner i mnd kanskje til og fra skolen i mnd.

Vedr. bensinforbruk ved trimm, altså trim i den forstand at du gjør scooteren slik den egentlig er, uten alle form for nedstrupinger så øker nok ikke bensinforbruket, tvert i mot tror du vil komme lenger. Selvfølgelig om du gjør noen inngrep som gjør at scooteren putter mer bensin, så øker jo bensinforbruket. Du får lett en relativt ny scooter fra de bedre produsentene, Yamaha, Peaugeot, Vespa, osv, så vil du enkelt holde 60-80 ved å fjerne nedstrupinger og plomberinger.

Årsavgift ~ 20 kroner i mnd

Engangsutgifter:

Registrering (usikker pris, noen få hundre lapper)

Hjelm ~ 1000 kroner

Hansker ~ 200 kroner

Kle ~ 500 kroner

Alle prisene er bare tatt sånn på sparken, er ikke mye klær du får for 500 kroner liksom, men trenger jo ikke rare greiene til scooter kjøring.

Vet ikke helt hvor gammel du er osv, men går du på ungdomskole/VGS bør du regne inn en viss risiko for bot i og med at det er hyppige kontroller på skolene mtp trim osv.

Sånn kort oppsummert så vil du ikke spare vesentlige summer, du bør jo regne med at om du lar de 10k du har tenkt å bruke på moped vil vokse om du lar de rente seg. Kanskje 400 kroner i året om du har de på en høyrente konto. Usikker på hva renta faktisk er.

Nettopp dette jeg ønsket meg for svar ja (takk forresten :) ). Er ferdig med VGS til sommeren, så skal begynne på høyskole til høsten. Kanskje litt harry å kjøre moped, men ettersom det er vanskelig med parkering rundt skolen + buss er gørr, så er det en av de bedre alternativene har jeg funnet ut.

Når jeg sa trim, tenkte jeg mest på ny forgasser og trimsylinder, lurer egentlig mest på forskjellen i l/km med tanke på trimmet/utrimmet.

Lenke til kommentar

Nettopp dette jeg ønsket meg for svar ja (takk forresten :) ). Er ferdig med VGS til sommeren, så skal begynne på høyskole til høsten. Kanskje litt harry å kjøre moped, men ettersom det er vanskelig med parkering rundt skolen + buss er gørr, så er det en av de bedre alternativene har jeg funnet ut.

Scooter begynner faktisk å bli trendy i byene. Andre typer moped er dog fortsatt harry (og mindre praktisk i byområder).

Apropos trimmet moped. Jeg bor i de sentrale deler av Trondheim og kjører moped rundt her. Her er fartsgrensene på stort sett 30-50 km/t, og gjennomsnittsfarten er ofte godt under det på grunn av tett trafikk. Nå skal de jo snart ha 30-sone i hele Trondheim sentrum. Så det er svært lite å hente fartsmessig på å fjerne plomberingen versus den konstante frykten for å bli tatt i politikontroll. Så jeg har valgt å holde den polmbert. :)

Det kommer veldig an på hvor man bor da. Er det snakk om en mindre by eller lengre utenfor sentrum blir det fort en annen sak.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er sant. Personlig synes jeg scooter blir litt for jentete (dessuten liker jeg å gire, og ha litt mer kontroll sånn sett). Bor i Drammen, og her går det i 50-60 km/t med bil + noen ganske bratte oppoverbakker for å komme seg hjem, derfor er det greit med litt ekstra kraft så man ikke risikerer å stå fast i bakkene eller dure i 20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...