robertaas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Og hva gjør man når kristne slår seg vrange? Man rister på hodet, ignorerer situasjonen og går videre.Idag ja, etter at etter at kristendommen har blitt sekularisert, men det tok flere århundrer med blodig kamp. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 robertaas, burde ikke det være mulighet å lære litt av historien slik at man slipper at den repeterer seg? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Men hvem skal lære, ekstremistene eller alle andre? Du fortsetter å snu problemstillingen som om det er alle de andre som skal tilpasse seg. Problemet er alle de som hisser seg opp og tyr til vold og boikotter pga tegninger. Endret 6. mai 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg snur problemstillingen slik at det er mulig å kunne belyse den fra flere vinkler, ikke noe annet. Om man lærer "alle andre" til å være tolerante og være ydmyke ovenfor hverandre, hvor sterkt stiller da ekstremistene? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg har full forståelse at enkelte kristne synes det er forkastelig å se homser ligge halvnakne å kysse hverandre i parkene rundt omkring, men jeg synes overhodet ikke problemstilligen skal snues i den retningen av den grunn. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 "Jeg liker ikke din intoleranse, og jeg ønsker du skal respektere mine verdier. Derfor gjør jeg en handling som viser min intoleranse mot deg og at jeg ikke respekterer dine verdier." Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg snur problemstillingen slik at det er mulig å kunne belyse den fra flere vinkler, ikke noe annet. Om man lærer "alle andre" til å være tolerante og være ydmyke ovenfor hverandre, hvor sterkt stiller da ekstremistene? What? Tror du det er slik at ekstremistene er valgt ut i et Terrorist Grand Prix og de er nødt å følge trenden til sivilbefolkningen? Dette er hjernevaskede personer, de har ikke et slikt valg at de kan snu når de føler for det. Ikke bare på grunn av egen overbevisning men også fordi du da blir en trussel mot dine brødre og dermed blir drept. Du er med for livet og med livet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 robertaas, burde ikke det være mulighet å lære litt av historien slik at man slipper at den repeterer seg?Hva mener du vi burde lært? At alle burde latt de kristne ture frem i Middelalderen og aldri kommet til opplysningstiden? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) "Jeg liker ikke din intoleranse, og jeg ønsker du skal respektere mine verdier. Derfor gjør jeg en handling som viser min intoleranse mot deg og at jeg ikke respekterer dine verdier." Det er komplett umulige å respektere alle 7 mrd mennesker på jorda hvis du tror at å respektere andre mennesker er å føye seg etter hva andre synes er rett. Hvordan skal i så fall en homo og kristenfundamentalist kunne leve sammen? En monarkist og republikaner? Gi meg svaret på hvordan disse skal kunne leve sammen i et samfunn? Endret 6. mai 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg mener vi bør ta lærdom av feilene som ble gjort i middelalderen og ikke gjøre de samme i dag. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 "Jeg liker ikke din intoleranse, og jeg ønsker du skal respektere mine verdier. Derfor gjør jeg en handling som viser min intoleranse mot deg og at jeg ikke respekterer dine verdier."Om denne personens verdier inkluderer å diktere mine handlinger så har jeg ingen problemer med å vise ikke tolerere dem. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Gi meg svaret på hvordan disse skal kunne leve sammen i et samfunn? Ved å la den andre være i fred med sin overbevisning. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Om denne personens verdier inkluderer å diktere mine handlinger så har jeg ingen problemer med å vise ikke tolerere dem. Hva om den handlingen du gjør mot denne personen for å vise at du ikke godtar hans diktering, også går utover temmelig mange mennesker som ikke har tenkt å diktere noe som helst, men som bare vil leve i fred med sin tro? Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Så du vil mao. forby/sensurere/forhindre South Park og det meste annet av humor da alt kan vinkles negativt for enkelte grupper blant de 7 milliardene menneskene på jorda. Endret 6. mai 2010 av wilberforce Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hva om den handlingen du gjør mot denne personen for å vise at du ikke godtar hans diktering, også går utover temmelig mange mennesker som ikke har tenkt å diktere noe som helst, men som bare vil leve i fred med sin tro?Det er ikke slik at en strektegning "går utover" noen. Det gjør derimot vold og drapstrusler. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jo, det går utover noen. Selv om du aldri kunne blitt støtt, provosert og/eller fornærmet av en tegning, så er det mange andre som gjør det. Det er svært ofte ikke alltid selve handlingen som er avgjørende, men sammenhengen og hensikten bak den. Dette er jo ting som er så grunnleggende at det skulle ikke være nødvendig å i det hele tatt diskutere dette på et forum for voksne mennesker. wilberforece: Hvis den kommentaren var rettet til meg, så ønsker jeg ikke å forby noen tegninger. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Men hva skal en gjøre med f.eks. South Park da som vil fortsette å fornærme hårsåre kristne, monarkister og treklemmere i mange år framover? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 De må få lov til å gjøre det. Jeg ønsker ikke å forby alt jeg ikke liker, jeg skulle bare ønske folk hadde fornuft nok til å la være. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Så en skal la være å bruke humor framover? Hva skal en gjøre med side 2 tegningene i avisene? Alle disse politiske karikaturene støter noen på en eller annen måte. Vi er tross alt 7 milliarder mennesker på denne jorden. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hvor har jeg sagt at man ikke lenger skal bruke humor? Hvorfor har du en så svart/hvitt-tankegang? Det handler om å ikke bruke klasebomber som vil ramme mange uskyldige mennesker for å forsøke å få tak i de få voldelige ekstremistene som gjemmer seg et sted der ute. Det er svært dårlig "krigføring" når det rammer så mange sivile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå