goodmode Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei, Skal sette opp min første exchange server. Tanken er å sette opp en Windows2008r2 standard server + exchange 2010. (Denne blir da medlem av et domene, eller burde den være secondary kontroller?) Er sikkerheten god nok "ut av boksen", gitt at windows update er slått på, passordene er gode og nettverks topolgien er god (dvs, ikke åpen rdp mot wan etc.). Neste; dette blir en server som bare skal kjøre 5-6 brukere, så da lurer jeg på: er spamhaus og spamcop tilstrekkelig som spamfilter? evt hva brukes rundtom? Gjerne et gratis alternativ. Kommer fra linux og postfix så jeg kan mail, men desverre lite erfaringer med exchange. Alle komentarer, tips og forslag mottas med takk! - good Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 hva mener du med secondary kontroller?? Exchange skal ikke være noen domenecontrller om det er det du mener. Den skal være en enkel medlems server før du installerer exchange på den.. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Vedrørende sikkerhet så er det et spørsmål med ulikt svar basert på organisasjonens sikkerhetsbehov. Windows 2008 har et greit Microsoft nivå "out of the box". Det er uten tvil smart å tweake den lokale brannmuren. AV må du nesten bestemme selv, men en srv med 10 brukere er også utsatt, Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Siden exchange serveren står rett ut mot nett. Så bruker jeg bestandig en ekstern brannmur i tilegg til den som er innebygd i windows for ekstra sikkerhet. Exchange skal IKKE være en domenekontroller. (eneste unntaket er hvis du har en windows small business server) Til så få brukere, så ville jeg vurdert å muligens først forsøke med windows sin antispam teknologi. Har ikke hatt muligheten til å teste denne så mye, da jeg bruker å route all epost igjennom ett hw spamfilter. http://www.barracudanetworks.com/ns/products/spam_specs.php bruker selv en barracuda modell 400 for 1000-5000 brukere, men modell 100 får man for rundt 6-7000 siden det ikke har vært behov så har jeg ikke så mye kjennskap til andre løsninger, desverre. Barracudaen har tatt det som måtte være av spam og har fungert ypperlig til det behovet vi har hatt. Vil også STERKT anbefale deg å få fatt på ett antivirusprogram som støtter exchange. Her har du mange å velge i, selv bruker jeg mye symantec, trend micro og Eset Vil uansett anbefale en sentral styrt antivirusordning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå