ignoreme Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Nå for tiden blir det stadig vekk sluppet nye spill som lar mennesker ta drømmene sine ett annet sted, enten det gjelder bilkjøring eller enorme eksplosjoner laget av en elitesoldat som tydeligvis har fått både for mye kreatin og bol igjennom tidene. Men skaper dette problemer for enkelte? Gjør spill som World of Warcraft som har over 10 millioner spillere at samfunnet får ett nytt problem, nemlig spillavhengighet? La oss ta en titt på nettopp dette. Over dammene, borte i Amerika, så har de opprettet egne klinikker for spillavhengighet, trodde du at det var ille? Enkelte steder i verden slik som i Taiwan, har spillere tatt livet av enten seg selv eller andre fordi de har fått en syk vrangforestiling igjennom ett spille att dette er greit! Det er det så aldeles ikke! Skal vi virkelig godta at vi har individer i samfunnet som syntes det er akseptabelt og foreta en såpass brutal handling som å drepe for deretter å skylde på ett spill? At ytterpunktene er ekstreme er en ting, men hva med den store spillmassen? Ser vi ett stort samfunnsproblem hvor spillavhengighet har blitt den nye pesten? Svaret er ikke entydig, det er helt sikkert. De store massene av spillere sliter nok ikke med koffeinavhengighet og ett stort sluk av å ha en konstant følelse for å spille over seg hele tiden, men at enkelte får problemer er helt sikkert. La oss ta disse små mengdene av massene som verken er egnet på klinikker eller flyr rundt å dreper folk i spillets navn. La oss se på de som spiller over 8 timer om dagen, får atføringspenger fordi de mistet jobben da de var for trøtte til å stå opp om morningen fordi de bare måtte ta ett raid (Raid: Ett ord med sterk sammenheng til spillet World of Warcraft hvor en gjeng spillere må samarbeide om en oppgave) til. Her er samfunnsproblemet! At de ekstreme skulle være noe større problem en de narkomane som sitter utenfor blåkors å tigger penger kan jeg virkelig ikke tenke meg. Men disse som har mistet jobben, kanskje til og med kjæresten og hvor hele deres sosiale liv har blitt flyttet fra virkeligheten til ett spill, de er virkelig ett problem! Disse menneskene deltar ikke i samfunnet, i stedet for å skape ett produkt fra deres arbeidsplass har de nå blitt en pest som suger penger fra staten, de gjør jo ikke noe nyttig av seg. Så hvordan har det seg at enkelte, ganske mange faktisk mister festet med virkeligheten og lar seg bli oppslukt i ett spill? Ikke vet jeg, men det kan jo så absolutt ha noe med at de oppdiktede miljøene man finner i spill er en bedre virkelighet for mange. Der er jo problemet, ved å spille online treffer man andre mennesker med samme hobbyer. Disse menneskene som kanskje ikke helt har det bra med seg selv kan da enkelt miste festet til jorden når de møter andre likesinedde som også spiller fantastisk mye. Det gir dem en illusjon og unnskylding for at det de driver mer er riktig. At du og jeg slapper av en time eller to foran Xboxen etter en travel dag er så langt ifra disse menneskenes dager at det ikke en gang kan sammenlignes. Vi snakker om spillere som lever for å raide en gang til, få det beste utstyret og ikke minst si nei til virkelige venner i frykt for å straffe sine online venner. Dette er altså pesten, mennesker som mister totalt oppfatning av den virkelige verden og går over til å leve for en pixlert verden skapt av mennesker og drevet av mennesker. Ikke bare har de sluttet å yte til samfunnet, men de er nå en pest som drar ressurser fra samfunnet for å kunne dyrke sin lidenskap, spill! Disse menneskene er ofte ikke spillavhengige nok for klinikker fordi de ikke har klikket helt, enda i det minste. Men i praktisk viser det seg at mange mennesker som kan være i dette som kan sies å være en transe faktisk våkner opp før det er for seint, ja helt riktig mange tar tak i sitt eget nakkeskinn og drar seg opp av den nå utslitte stolen og får seg selv tilbake til samfunnet! Kudos til disse! De som ikke gjør det derimot, de blir enten sitte i en uvirkelig transe eller så faller de over på den ekstreme delen av spillsamfunnet. Må vi virkelig sette en stopper for denne utviklingen eller er andelen mennesker dette skjer med så lav at vi snakker om promiller av befolkningen, hva koster problemet oss? Hadde disse menneskene fått ett annet problem om de ikke ble spillavhengige? Det er mange løse tråder som må plukkes opp å fikses før vi får svar på disse spørsmålene. Selvfølgelig har vi hastetiltak som å kutte internett forbindelsen til mennesker som spiller for mye, men helt ærlig, blir en person som er shoppingavhengige helbredet selv om du klipper over ett av deres 5 kredittkort? Nei, jeg tror ikke det. På akkurat den samme måten vil ikke spillavhengige slutte å spille fordi du fjernet noe de trenger, heller tvert om, de vil finne seg en ny måte å spille på. De vil kanskje også begynne å isolere seg selv enda mer for verden for å skjule at de spiller, dette er jo faktisk enda verre! Nei, problemet trenger en ordentlig løsning, men frem til vi har den kan vi ikke gjøre så mye annet enn preventivt arbeid samt hjelpe de som alt har problemer. For vi kan jo ikke forby spill som underholder så mange millioner mennesker her i verden? Om du kunne ha valgt mellom pest eller kolera, hva hadde du valgt? Er spillavhengigheten ett større problem enn de narkomane som flyr rundt? Skal man først snakke om fisken så får man ta en fisk for en fisk og ikke noe annet! Kan virkelig spillavhengighet sies å være ett enormt problem sammenlignet med andre problemer her i verden? Vel som sagt, en fisk er ikke noe annet enn en fisk. På samme måte er ett problem ett problem så lenge man ikke har en løsning. Att spillavhengighet rammer en del mennesker er tydelig, men er det virkelig ett kjempe stort problem som media vil ha det til? Tja, personlig syntes jeg ikke det, men på en annen side så er de sakene media har nevnt ganske så ekstreme, men de er få. Det kunne like gjerne ha vært noen som skyldte på en tv serie når de gjorde noe galt. Nei, spillavhengighet er ikke noe enormt problem, ikke enda. Ja, enkelte lider av det og det er helt klart noe vi bør ta tak i, uten tvil! Men blir det ikke litt feil å kalle store deler av de resterende spillerne avhengige? Det kan da umulig være noe verre og spille ett par timer hver eneste dag i stedet for å glane inn i tv-skjermen som millioner av mennesker hver dag gjør. Som med alt annet i livet så handler det om å begrense den handlingen man driver med. Spill er i det minste sosialt i de fleste sammenhenger, det er ikke tven! Man må sette ting i perspektiv og ikke blåse ting ut av proporsjoner som verden i dag har blitt flink til. Vi kan jo kort til slutt konkludere med at vi har ytterpunkter i alle kulturer i dag, spillkulturen er ikke noe annerledes så hvorfor skal problemet da være så mega stort som enkelte skal ha det til? Nei, jeg vet ikke. Gjør du? 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Mennesker vil alltid ha et behov for underholdning, var det ikke "spilleavhengighet" så hadde det sikkert vært en annen type for avhengighet. Hva med Sexavhengighet? Alkoholisme? Narkotikamisbruk? S&M ? Selvskading? Dette er kun eksempler på ting som kan få "adrenalinet" til å sparke runt i kroppen vår og gi en god følelse. Når det gjelder mennesker som er pc / konsoll spilleavhengig (og ikke på pengespill) så vil jeg påstå at det er langt lettere for disse å komme tilbake i det vanlige liv enn om man hadde vært fysisk avhengig av for eksempel alkohol. Sånn sett så kan man jo ikke nekte at det er mennesker som har et stort problem, men jeg vil også påstå at å kalle det for "det moderne samfunnets pest" blir å overdrive grassalt. Derfor : Hvor er faktaene dine? Hvor mange kroniske spillavhengige finnes det på verdensbasis på videospill? Aldersgruppe? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Som du sier selv Malvado, mennesker vil alltid ha ett behov for underholding. Om det behovet trenger å bli en avhengighet er en helt annen sak. Som jeg har skildret i min tekst hvor jeg setter spillavhengighet opp imot fks narkotikamissbruk, hoffeinnavhengige eller shopping gale mennesker så er felles nevner at de har ett problem. Det store spørsmål er om dette er ett problem som er så stort at det ødelegger liv og bør taes tak i? Jeg kjenner ett par stykker som mistet kontakt med verden i en lang periode mens de spilt WOW, heldigvis våknet dem opp av seg selv etter en stund. Der har du faktaene mine, erfaring, samtaler med andre som opplever det samme. Forum som dette hvor folk har skreket om hjelp fordi de vil slutte å spille! Hva med alle avisartikkelene som har dukket opp? Aldersgruppen er spredt, noen holder det skjult andre ikke. Det er langt ifra unormalt at en ung person (13 år) skulker skolen for å sitte hjemme å spille, det er heller ikke unormalt att en ung voksen (20-30 år) sluntrer unna jobben for å spille eller at de rett og slett er for trøtte. Har selv møtt på folk i 40-50 årene som sier de er avhengige av spill. Antall kronisk spillavhengige som finnes har jeg ingen anelse på, helt ærlig tror jeg ikke du finner noen konkrete tall på det heller. Men er det kronisk eller bare midlertidig? Mange slutter jo etter en lang stund... Litt av poenget med mitt innlegg om du ikke forstod det er å sette ting litt på spissen, jeg syntes media overdriver noe kolossalt i enkelte av deres artikler om dette "problemet". Som jeg har nevnt, jeg skildrer saken opp imot andre problemer. Hvorfor? Ta en fisk for en fisk, spillavhengighet er ikke ett stort problem, enda. Narkotika og alkohol er store problemer i samfunnet, sammenligner man dette med spill så ser jeg helt ærlig ikke problemet. Les slutten på artikkelen min så ser du veldig godt hva jeg mener. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Jeg kjenner også endel som bruker mye av sin tid foran skjermen. Det samme kan jeg si om meg selv. Grunnen til dette er i hovedsak E-sport, ihvertfall her i gården. E-sport begynner å bli ganske utbredt. For mange er det ikke lenger kun underholdning, men en seriøs sport. Med høye pengesummer til premier på både LAN og ONLINE turneringer, store spille-organisasjoner med full sponsing, full nyhetsdekning og diskusjoner rundt topp-lag/spillere, "spectator"-muligheter, massive spill-communities/websider osv, er det ikke rart flere og flere tar interesse av dette. Det blir samme greia som A-sport (vanlig aktiv sport). Man dedikerer tiden sin til øving og mer øving. Er man flink i noe er det veldig vanskelig å gi opp dette, da rusen av seier og oppmerksomhet blir veldig stor. Det er ikke så mange av dem enda, men flere og flere tar E-sporten på fulltid, kanskje kombinert med litt jobb i bakgrunnen. Kanskje vi ser E-sporten kommer til å likestille seg med A-sport i fremtiden? Det er isåfall vanskelig å vite når, men vi ser hvertfall en god økning i interesse for E-sport per dags dato. Endret 1. oktober 2010 av Core2Dude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå