Gå til innhold

Avkolonialiseringen, til det beste for koloniene?


IdaElg

Anbefalte innlegg

Jeg tror det skjedde alt for fort. Det skulle skjedd over mye lengre tid og på en annen måte. Mer gjennomtenkte landegrenser feks.

Jeg tror du er inne på noe vesentlig, opprinnelig ble kolonilandene delt med linjal mellom kolonimaktene, uavhengig av folkegrupper eller andre demografiske ting som kunne ha hjulpet på prosessen.

 

En annen grunn til at afrikas situasjon er som den er idag, har mye med hva som skjedde etter avkoloniseringen. Det ble satt inn kriminelle/korrupte ledere, vesten presset på å låne bort mest mulig penger for å få landene opp til vestlig levestandard fort. Det gikk som det måtte gå; korrupte lederne tok pengene, landene hadde ikke kompetanse på å bygge opp landet slik at pengene gikk tapt i prosjekter som gikk i vasken. Dette medførte at landene nå var i bunnløs gjeld og levde på vestlige lands nåde og slik gjør de fortsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja de 14% er bare 42 000 000 tror du virklig ikke at viss svarte var dummere enn hvite så ville de 42 000 000 svarte menneksene ha noe effekt,

 

Også viss svarte er dummere enn hvite, forklar han her.

 

http://scienceblogs.com/framing-science/DeTyson.jpg

For et elendig svar.

Jeg skal vise deg litt matte.

0.14*0.8 + 1.03*0.86= 1.00

Derfor har 14% liten påvirkning på den nasjonale IQ-en.

 

Og grunnen til at det finnes suksessfulle svarte er det flere grunner til.

1. Det er store variasjoner innenfor en rase. Selv om svarte generelt har en lavere IQ kan noen ha en høy IQ.

2. Man kan forsatt bli kunnsapsrik selv om man har lav IQ. Jeg kjenner folk som har lav IQ, men forsatt er inteligente. Det tar bare lengre tid for dem å lære vitenskapsfag og vanskligere å se sammenhenger.

3. Å bli suksessfull handler om mer enn hvor høy IQ, hvor kunnskapsrik du er. Det handler også om å ta de riktige valgene til riktig tid.

 

Dette handler om grupper, og som gruppe har svarte lavere IQ. Bevisene er klare, men siden du er så opphengt i politisk korrekthet klarer du ikke å se det.

 

BTW: Det virker som om du tror jeg har noe imot svarte mennesker. Det har jeg ikke og da jeg bodde i USA hadde jeg mange venner som var svarte. Jeg bare konstaterer et faktum, og det er ikke som om du klarer å forklare det fordi igjen klarte du ikke å svare på "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med svarte som majoritet med høy IQ?" og "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med hvite eller østasiatere som majoritet med lav IQ?" Klarer du å svare denne gangen, eller skal du ignorere det igjen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dere fokuserer altfor mye på IQ og dens betydning for samfunnets utvikling, det er mye viktigere at folk får mulighet til å ta seg en utdanning, korrupsjon er på ett lavt nivå, rettsvesen som lar folk få ro og orden i samfunnet osv.

 

Det faktum at vestlige land kjøper varer og betaler med våpen gjør ikke saken bedre for de.

Lenke til kommentar

Dere fokuserer altfor mye på IQ og dens betydning for samfunnets utvikling, det er mye viktigere at folk får mulighet til å ta seg en utdanning, korrupsjon er på ett lavt nivå, rettsvesen som lar folk få ro og orden i samfunnet osv.

 

Det faktum at vestlige land kjøper varer og betaler med våpen gjør ikke saken bedre for de.

Nå synes jeg det bli feil å skylde på vesten for at afrikanske ledere importerer våpen. Kina kunne ha gjort det samme, men de gjør det ikke. Det er deres egen skyld at de importerer våpen, og det er ikke bare å slutte å eksportere våpen. Noen vil alltid komme til å gjøre det.

 

Forskjellen kommer av at folket i Afrika er dumme. Hadde afrikanske land hatt et godt system ville de nok blitt ganske rike, men det hjelper ikke når folket stemmer inn ekstrem ledere som kjører landet til helvete. Og det er ikke bedre at disse lederene har en tendens til å bli byttet ut med militærjuntaer. Når man gjør dette vil man aldri få et godt utdanningsystem, lav korrupsjon, et godt rettsvesen og noe som du glemte, å sikre eindomsretten.

 

Altså, IQ-en er ikke noe som hindrer dem direkte og de kan gjøre det ganske bra om de lager et godt system. Problemet er at IQ-en hindrer dem indirekte ved at de stemmer inn ekstreme ledere som kjører landet i dass.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg bare konstaterer et faktum, og det er ikke som om du klarer å forklare det fordi igjen klarte du ikke å svare på "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med svarte som majoritet med høy IQ?" og "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med hvite eller østasiatere som majoritet med lav IQ?" Klarer du å svare denne gangen, eller skal du ignorere det igjen?

 

Det som er faktum for deg er ikke nødvendigvis faktum for andre. For eksempel er det lite vits å svare på "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med svarte som majoritet med høy IQ?" hvis man ikke tar kartet du linket til på alvor. For eksempel er jøder de mest intelligente ifølge den samme forskningen mens arabere skårer langt lavere. Problemet er at genetisk sett så er disse to gruppene meget beslektet...

Rase og intelligens forskningen er kontroversiell og det er langt ifra noen konsensus om dette i det internasjonale forskningsmiljøene. Jeg tror at den har litt bedre status enn "intelligent design" forskningen (var hvertfall sånn i 1999).

I tillegg vil jeg legge til at jeg personlig anser all forskning knyttet til Pioneer Fund til å være sprøyt (og så å si all raseforskning per dags dato er tilknyttet denne organisasjonen bortsett fra noen få egen publiserte bøker). Som en konsekvens av dette anser jeg også "rase og intelligens" forskningen til å være sludder da folk som kom med disse teoriene er også tilknyttet denne organisasjonen.

Den gangen det blir konsensus om denne forskningen og dens resultater blant forskere (med relevante fagområder) skifter jeg mening.

Lenke til kommentar

Jeg bare konstaterer et faktum, og det er ikke som om du klarer å forklare det fordi igjen klarte du ikke å svare på "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med svarte som majoritet med høy IQ?" og "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med hvite eller østasiatere som majoritet med lav IQ?" Klarer du å svare denne gangen, eller skal du ignorere det igjen?

 

Det som er faktum for deg er ikke nødvendigvis faktum for andre. For eksempel er det lite vits å svare på "Hvorfor finnes det ikke et eneste land med svarte som majoritet med høy IQ?" hvis man ikke tar kartet du linket til på alvor. For eksempel er jøder de mest intelligente ifølge den samme forskningen mens arabere skårer langt lavere. Problemet er at genetisk sett så er disse to gruppene meget beslektet...

Rase og intelligens forskningen er kontroversiell og det er langt ifra noen konsensus om dette i det internasjonale forskningsmiljøene. Jeg tror at den har litt bedre status enn "intelligent design" forskningen (var hvertfall sånn i 1999).

I tillegg vil jeg legge til at jeg personlig anser all forskning knyttet til Pioneer Fund til å være sprøyt (og så å si all raseforskning per dags dato er tilknyttet denne organisasjonen bortsett fra noen få egen publiserte bøker). Som en konsekvens av dette anser jeg også "rase og intelligens" forskningen til å være sludder da folk som kom med disse teoriene er også tilknyttet denne organisasjonen.

Den gangen det blir konsensus om denne forskningen og dens resultater blant forskere (med relevante fagområder) skifter jeg mening.

 

Du finner bare på unnskyldninger nå, fordi IQ-testene kommer ikke fra han personlig, men er rapportert fra andre studier. Er nasjonale IQ-tester ikke til å stole på?

 

I tilegg består ikke Israel av bare arabere. Mange av dem er europerere, eller en blanding og emigrerte til Israel på 1900-tallet. F.eks. her er et bilde av mange kjente jøder og du vil se at de ikke alle sammen ser ut som arabere. Faktisk ganske mange av dem er ikke arabere.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/f/ff/20100203200429!21_Israeli_Jews.png

Arabere har rundt 80-90 i IQ. Noe som betyr at 94 for Israel passer.

Lenke til kommentar

dumme folk har en tendens til å stemme inn ekstreme ledere

Du mener som tyskerne... :roll: Ekstreme situasjoner gror frem ekstreme ledere.

 

Sørg for at eindomsrettet blir respektert og skap sikkerhet med mye politi.

 

Sånn som i-landet cuba mener du :roll:

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Du mener som tyskerne... :roll: Ekstreme situasjoner gror frem ekstreme ledere.

Som sagt tidligere, at tyskerene er mindre dumme enn f.eks. afrikanere betyr ikke at de ikke kan stemme inn ekstreme ledere. Likeledes med Argentina, Sovjet, og Kina. Det er bare at det skjer mye oftere i Afrikanske land og at land med høyere IQ har en tendens til å angre etterpå som ofte fører til at det blir diktatur. Bare se på Zimbabwe, de skylder ikke på Mugabe for sine problemer, fordi han har klart å overbevise dem at alt som skjer galt i Zimbabwe er vesten sin skyld, selv om det er han sin skyld.

 

Sånn som i-landet cuba mener du :roll:

 

For det første respekterer ikke Cuba eindomsretten og for det andre så blir det feil når du siter deler av posten min og lar resten av posten min bli hvor jeg nevner andre ting man bør gjøre for å sørge for at økonomien går rundt. Cuba følger kanskje noen få av kravene, men de mangler mange av de andre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ganske god respekt på eiendomsrett i cuba skal jeg si deg, de er jo så vidt jeg vet en stor andel tidligere spanjoler, så det er ingenting galt med dem, tror du hadde blitt overasket om du møtte en cubaner.

 

EDIT: Afrika er i en ekstrem situasjon, derfor har de ekstreme ledere, akkuratt som at tyskland stemte frem en ekstrem leder i en ekstrem situasjon.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

 

Du finner bare på unnskyldninger nå, fordi IQ-testene kommer ikke fra han personlig, men er rapportert fra andre studier. Er nasjonale IQ-tester ikke til å stole på?

 

Hva ville motivet mitt være for å finne på unnskyldninger?

 

Ellers merker jeg at man har visstnok endret dataene for Israel (de var høyere sent på 90-tallet). Når det gjelder nasjonale iq-tester så gjennomføres de ikke i store deler av verden. Så da tok forfattere saken i sine egne hender og lagde sine egne premisser:

For example, Kyrgyzstan's IQ is estimated by averaging the IQs of Iran and Turkey

 

Jepp, der har vi vitenskap på sitt beste :roll: .

Ærlig talt så utelukker jeg ikke at det er forskjeller på folkeslag når det gjelder intelligens men da må noen mer seriøse folk komme med forskningen som tilsier dette.

 

Det er det jeg har å si om dette emnet i denne tråden. Det finnes plenty av tråder hvor denne debatten passer bedre og jeg har en eksamen å forberede (selv om "forskere" fra Pioneer Fund mener at resultatet er noenlunde gitt så mener jeg fortsatt at bare god gammeldags hard arbeid gir resultater).

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Ganske god respekt på eiendomsrett i cuba skal jeg si deg, de er jo så vidt jeg vet en stor andel tidligere spanjoler, så det er ingenting galt med dem, tror du hadde blitt overasket om du møtte en cubaner.

 

EDIT: Afrika er i en ekstrem situasjon, derfor har de ekstreme ledere, akkuratt som at tyskland stemte frem en ekstrem leder i en ekstrem situasjon.

Det er ikke heritage enig med deg i, de gir Cuba 10% for property rights som er veldig lavt sammenlignet med andre land i området. http://www.heritage.org/index/Country/Cuba

Det er nok ikke uten grunn at de får 10%.

 

Afrika er fattig, men så har øst-asia vært. Men gjett hva, de stemte ikke inn ekstreme ledere i de fleste av landene og nå er de på vei oppover. For det andre er det afrikanske land som ikke er/var i en ekstrem situasjon. F.eks. sør-afrika er ikke i en ekstrem sitasjon, men de viser akkuratt de samme tendensene.

 

En stor forskjell mellom vestlige land som stemmer inn ekstreme ledere og afrikanske land som stemmer inn ekstreme ledere er at land med høy IQ har en tendens til å angre etterpå og makten må holdes med diktatur uten ytringsfrihet som i Nord-Korea, Russland og Kina. Derimot, i afrikanske land kan lederene gjøre landet til helvete, men de vil forsatt støtte han. Det er en forskjell, og jeg er ganske sikker på at IQ-en til afrikanske land holder dem tilbake.

Lenke til kommentar

 

Du finner bare på unnskyldninger nå, fordi IQ-testene kommer ikke fra han personlig, men er rapportert fra andre studier. Er nasjonale IQ-tester ikke til å stole på?

 

Hva ville motivet mitt være for å finne på unnskyldninger?

 

Ellers merker jeg at man har visstnok endret dataene for Israel (de var høyere sent på 90-tallet). Når det gjelder nasjonale iq-tester så gjennomføres de ikke i store deler av verden. Så da tok forfattere saken i sine egne hender og lagde sine egne premisser:

For example, Kyrgyzstan's IQ is estimated by averaging the IQs of Iran and Turkey

 

Jepp, der har vi vitenskap på sitt beste :roll: .

Ærlig talt så utelukker jeg ikke at det er forskjeller på folkeslag når det gjelder intelligens men da må noen mer seriøse folk komme med forskningen som tilsier dette.

 

Det er det jeg har å si om dette emnet i denne tråden. Det finnes plenty av tråder hvor denne debatten passer bedre og jeg har en eksamen å forberede (selv om "forskere" fra Pioneer Fund mener at resultatet er noenlunde gitt så mener jeg fortsatt at bare god gammeldags hard arbeid gir resultater).

 

Men nå består listen min av land som har hatt nasjonale IQ-tester. Du vil f.eks. ikke finne Kyrgyzstan på listen. Listen består av 82 land med nasjonale IQ-tester og tendensen er klar. Alle land med hvit eller østasiatisk befolkning har høy IQ. Alle land med svart befolkning har lav IQ. Det har ingenting å si om de er fattige eller rike.

Lenke til kommentar
Afrika er fattig, men så har øst-asia vært. Men gjett hva, de stemte ikke inn ekstreme ledere i de fleste av landene

 

De trengte ikke stemme dem inn, de tok makten av seg selv, Mao, Pot osv. Så har du nord korea som er like fucka som de mest fucka landene i afrika, øst asia har også interne opprørere og stats kupp rett som det er.

 

Jeg lurer på om du hadde vært like rask til ekseptere disse tallene du kommer med om du hadde vært litt mørkere i huden.

Veldig greit å høre at du tilfeldigvis er en av de smatre uten å behøve å gjøre noe for det.

Lenke til kommentar
Afrika er fattig, men så har øst-asia vært. Men gjett hva, de stemte ikke inn ekstreme ledere i de fleste av landene

 

De trengte ikke stemme dem inn, de tok makten av seg selv, Mao, Pot osv. Så har du nord korea som er like fucka som de mest fucka landene i afrika, øst asia har også interne opprørere og stats kupp rett som det er.

 

Jeg lurer på om du hadde vært like rask til ekseptere disse tallene du kommer med om du hadde vært litt mørkere i huden.

Veldig greit å høre at du tilfeldigvis er en av de smatre uten å behøve å gjøre noe for det.

For min del ville det ha vært best om IQ-en deres var det samme, fordi da var det ihvertfall deres skyld at de fucka seg selv opp på den måten. Inteligensforskjeller er et argument for sosialisme og jeg er ikke en sosialist. Men resultatene er klare og det er vanskelig å fornekte dem. Jeg lever ikke i en politisk korrekt boble som du gjør og hvis noen presenterer gode argumenter lukker jeg ikke ørene, men lytter.

 

Men legg merke til at de ikke stemte dem inn. Det viser at inteligens har en forskjell. For å ta over et land med høy IQ må man i stor grad ta det over med makt, mens et land med lav IQ kan man lure dem til å støtte deg og gi ut blanke løgner og de vil tro blindt på det selv om du faktisk forverrer forholdene deres.

Lenke til kommentar

Du tror at vi faktisk kjøpe dine IQ tall noe vi ikke gjør så når du sier de ikke er like inteligente så tror vi ikke på deg, og da er hele agrumentet ditt tafatt.

Vi viser at det som skjer i afrika ikke bare kan skje i resten av verden, men har skjedd i resten av verden,

 

Og alt du kommer med er fantasifulle tall fra høyst spekulative kilder

Lenke til kommentar

Afrika er fattig, men så har øst-asia vært. Men gjett hva, de stemte ikke inn ekstreme ledere i de fleste av landene og nå er de på vei oppover. For det andre er det afrikanske land som ikke er/var i en ekstrem situasjon. F.eks. sør-afrika er ikke i en ekstrem sitasjon, men de viser akkuratt de samme tendensene.

Du mener unntatt, pol pott, mao, nord-korea, de nåværende opprørene i thailand. De mange, mange, mange lederne til kina og mongolia, japan under andre verdenskrig.

 

Hvordan passer russland inn i fantasiverdenen din? Eller afghanistan? Hva med grunnen til at india og pakistan ikke lenger er samme land. Kanskje de stabile forholdene i israel er det du referer til...

Lenke til kommentar

Du tror at vi faktisk kjøpe dine IQ tall noe vi ikke gjør så når du sier de ikke er like inteligente så tror vi ikke på deg, og da er hele agrumentet ditt tafatt.

Vi viser at det som skjer i afrika ikke bare kan skje i resten av verden, men har skjedd i resten av verden,

 

Og alt du kommer med er fantasifulle tall fra høyst spekulative kilder

Ja sikkelig fantasitall. Nasjonale IQ-tester som er gjort av nasjonen selv er absolutt ikke til å stole på. Kan du bli litt mer seriøs.

 

 

Afrika er fattig, men så har øst-asia vært. Men gjett hva, de stemte ikke inn ekstreme ledere i de fleste av landene og nå er de på vei oppover. For det andre er det afrikanske land som ikke er/var i en ekstrem situasjon. F.eks. sør-afrika er ikke i en ekstrem sitasjon, men de viser akkuratt de samme tendensene.

Du mener unntatt, pol pott, mao, nord-korea, de nåværende opprørene i thailand. De mange, mange, mange lederne til kina og mongolia, japan under andre verdenskrig.

 

Hvordan passer russland inn i fantasiverdenen din? Eller afghanistan? Hva med grunnen til at india og pakistan ikke lenger er samme land. Kanskje de stabile forholdene i israel er det du referer til...

Skal vi se, Pol Pott ble ikke stemt inn, ikke Mao heller og senere ledere og ihvertfall ikke i Nord-Korea. Russland ble heller ikke stemt inn demokratisk. Og hva har Afganistan med saken å gjøre, de er verken hvite eller rike.

 

Så hvis du ønsker å vise at noen lever i en fantasiverden foreslår jeg at du faktisk gjør noe annet enn å tilfeldig nevne forskjellige konflikter rundt om i verden. Jeg har aldri hevdet at alle konflikter i verden kan forklares med lav IQ. Jeg har sagt at lav IQ holder Afrika tilbake, fordi de har en større tilbøylighet til å stemme inn ekstreme ledere og tro blindt på løgnene deres.

Lenke til kommentar

Men nå består listen min av land som har hatt nasjonale IQ-tester. Du vil f.eks. ikke finne Kyrgyzstan på listen. Listen består av 82 land med nasjonale IQ-tester og tendensen er klar. Alle land med hvit eller østasiatisk befolkning har høy IQ. Alle land med svart befolkning har lav IQ. Det har ingenting å si om de er fattige eller rike.

 

Jeg tviler sterkt at listen du linket til består av land som har hatt nasjonale iq-tester. Spesielt når det gjelder noen av de fattige landene i lista. Man trenger bare en overflatisk sjekk på wiki siden du linket til for å forstå det. DRC (Democratic Republic of Congo) har hatt krig de siste 20 år og jeg tviler Mobutu noen gang gjennomførte noen nasjonale iq-tester.

 

Det er interessant å merke at svensker er smartere enn nordmenn ifølge Lynn. Det er jo merkelig siden svensker og nordmenn er genetisk så å si samme folkeslag :).

 

Når det gjelder Ekvatorial-Guinea så kom de til tallet 59. En ting er å forklare hvordan en nasjon av 5-7 åringer (mentalt sett) klarer å eksistere. En annen ting er komme til dette tallet på følgende måte:

 

Upon reading the original reference, we found that the “data point” that Lynn and Vanhanen used for the lowest IQ estimate, Equatorial Guinea, was actually the mean IQ of a group of Spanish children in a home for the developmentally disabled in Spain.

 

review of "Race Differences in Intelligence"

 

:nei: Det her er ikke vitenskap - det er ikke engang i nærheten... Ikke rart ingenting av dette "arbeidet" er fagfellevurdert*. Stussa litt på det når jeg først hørte om boka - nå skjønner jeg hvorfor.

 

 

*Hvis noens forskningsarbeid er ikke fagfellevurdert så kan ikke resultatet kalles validert (for å sette det på spissen så er det bare synsing). Selv en fagfellevurdering trenger ikke å betyr validering men det er en annen sak.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Men nå består listen min av land som har hatt nasjonale IQ-tester. Du vil f.eks. ikke finne Kyrgyzstan på listen. Listen består av 82 land med nasjonale IQ-tester og tendensen er klar. Alle land med hvit eller østasiatisk befolkning har høy IQ. Alle land med svart befolkning har lav IQ. Det har ingenting å si om de er fattige eller rike.

 

Jeg tviler sterkt at listen du linket til består av land som har hatt nasjonale iq-tester. Spesielt når det gjelder noen av de fattige landene i lista. Man trenger bare en overflatisk sjekk på wiki siden du linket til for å forstå det. DRC (Democratic Republic of Congo) har hatt krig de siste 20 år og jeg tviler Mobutu noen gang gjennomførte noen nasjonale iq-tester.

 

Det er interessant å merke at svensker er smartere enn nordmenn ifølge Lynn. Det er jo merkelig siden svensker og nordmenn er genetisk så å si samme folkeslag :).

 

Når det gjelder Ekvatorial-Guinea så kom de til tallet 59. En ting er å forklare hvordan en nasjon av 5-7 åringer (mentalt sett) klarer å eksistere. En annen ting er komme til dette tallet på følgende måte:

 

Upon reading the original reference, we found that the “data point” that Lynn and Vanhanen used for the lowest IQ estimate, Equatorial Guinea, was actually the mean IQ of a group of Spanish children in a home for the developmentally disabled in Spain.

 

review of "Race Differences in Intelligence"

 

:nei: Det her er ikke vitenskap - det er ikke engang i nærheten... Ikke rart ingenting av dette "arbeidet" er fagfellevurdert*. Stussa litt på det når jeg først hørte om boka - nå skjønner jeg hvorfor.

 

 

*Hvis noens forskningsarbeid er ikke fagfellevurdert så kan ikke resultatet kalles validert (for å sette det på spissen så er det bare synsing). Selv en fagfellevurdering trenger ikke å betyr validering men det er en annen sak.

 

Nå vet jeg ikke hvor du har kildene dine fra, men i denne kilden http://www.nature.com/hdy/journal/v92/n4/full/6800418a.html står det at de kommer fra 10-14 år gamle barn i landet. Altså, de brukte ikke mentalt skadete barn i Spania for å estimere Ekvatorial-Guinea. En slik påstand vil jeg ha ordentlige bevis for.

 

De har kritisert noen av datapunktene, fordi de ikke justerer for alder og lignende og at de ikke alltid er representativ for resten av befolkningen. Men tendensen er klar, afrikanske land uansett er lave og hvite land og asiatiske land er uansett høye. Mener du virkelig at de har jukset med alle tallene?

 

Og selv om Kongo er i borgerkrig betyr ikke at det er livsfarlig der. Det er forsatt en del turisme til Kongo selv om det ikke anbefales på grunn av kriminaliteten. Jeg tror ikke det burde vært noe problem å sjekke IQ-en til barn i området. Det kan gjøres igjennom en skole eller noe lignende. (ofte grunnen til at de er så unge)

 

Sverige får bare et par poeng høyere enn Norge. Jeg vil ikke akkuratt kalle det mye mer inteligent. Resultatene har en feilmargin uansett, spesielt for hvert individuelt land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...