karbon8 Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hvorfor kan du ikke bare heve kjøpet? Amentio har jo ikke kunnet levere varen, du har allerede betalt. Case closed, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Butikken får ingen penger før varen er sendt, det reserveres kun på konto, og etter to uker skal dette automatisk slippes igjen. Om (om de bryter loven) amentio har dratt pengene så leveres de nok tilbake med samme rutiner som sier i fra til banken at kjøp er avbrutt ved normal låsing av penger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hvorfor kan du ikke bare heve kjøpet? Han får ikke kortet til like lav pris noe annet sted... Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du inngår frivillig en avtale med en butikk, det skjer altså på deres villkår, og det står tydelig i villkårene deres at feilprising kan skje. Det er nok ikke så enkelt. Avtalen er bindende for butikken også, og de plikter å levere varen innen rimelig tid. Det amentio gjør galt i denne saken er å si at kortet snart kommer (som de alltid gjør, for å tjene mer penger), istedenfor å si at det var feilpriset.Det kunden gjør galt her er å ikke avbestille, han har gått inn i en avtale, og nå liker han ikke avtalen lenger, så da er det bare å gå ut av den. Butikken har ikke lov til å heve kjøpet bare fordi de ikke liker betingelsene lenger, og det er heller ikke rimelig at de skal kunne drøye og drøye og drøye med levering for å få kjøper til å heve kjøpet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Butikken får ingen penger før varen er sendt, det reserveres kun på konto, og etter to uker skal dette automatisk slippes igjen. Om (om de bryter loven) amentio har dratt pengene så leveres de nok tilbake med samme rutiner som sier i fra til banken at kjøp er avbrutt ved normal låsing av penger. Hmm... ok. Om pengene bare reserveres burde det ikke innebære noe problem for kunde å bryte avtalen. (Jeg handler vel for rundt 200k i året, men det er enten kontant ved henting eller via faktura, derav lite kjennskap til vanlig kredittkort betaling). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Du inngår frivillig en avtale med en butikk, det skjer altså på deres villkår, og det står tydelig i villkårene deres at feilprising kan skje. Det er nok ikke så enkelt. Avtalen er bindende for butikken også, og de plikter å levere varen innen rimelig tid. Det amentio gjør galt i denne saken er å si at kortet snart kommer (som de alltid gjør, for å tjene mer penger), istedenfor å si at det var feilpriset.Det kunden gjør galt her er å ikke avbestille, han har gått inn i en avtale, og nå liker han ikke avtalen lenger, så da er det bare å gå ut av den. Butikken har ikke lov til å heve kjøpet bare fordi de ikke liker betingelsene lenger, og det er heller ikke rimelig at de skal kunne drøye og drøye og drøye med levering for å få kjøper til å heve kjøpet. Butikken har lov til å heve kjøpet om varen er feilpriset, slik som det står bådde i loven og deres avtalevillkår. Som sagt, problemet er at de utsetter levering, istedenfor å bare sende en mail og si at varen var feilpriset, eller ikke kan fåes tak i til samme pris lenger. Og da er det naturlige skrittet å avbryte handelen fra deres side. Siden de ikke velger å gjøre dette har kunden to valg: Vente Avbestille. Ikke vanskelig i det hele tatt. Lenke til kommentar
Seasonic Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Oi for en amatør butikk, aldri bestilt noe der og det skjer ikke i framtiden heller ser eg. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Jeg skulle lage en bestilling med noen Rambrikker + en WD Disk på 2 Terrabyte. Det var bare 1 på lager av samme type minnebrikker som jeg har i fra før av. Men det viste seg at noen andre kom meg i forkjøpet. Jeg skrev mail/supportsiden dems og spurte om de kunne skifte rambrikkene til noen andre jeg hadde funnet. De sa at det ikke gikk grunnet deres nye dårligere system. Men det løste seg. Jeg fant noen brikker som passet ypperlig til de andre. Ble litt skeptisk når det bare var 20 disker på lageret. Men pakken ble sendt i går. 28.04.2010 17:12 Trondheim 29.04.2010 11:39 Ålesund 6025 Så jeg har den i morgen regner jeg med. Her er Epostene mellom meg og Amentio: [email protected] <[email protected]> 27. april 2010 14.29 Til: [email protected] (Please keep the subject when replying to this mail) Hei Vi har dessverre ikke mulighet til å legge til eller endre varer i din ordre. Hvis du ønsker kan vi kansellere din ordre slik at du legger opp en ny med ønskede brikker. Ha en fin dag ! Mvh Amentio.no Norges billigste nettbutikk Meg <[email protected]> 27. april 2010 15.15 Til: [email protected] Hvorfor ikke? Dette har jeg gjort før med dere. Og det gikk bare greit. Den 27. april 2010 14.29 skrev <[email protected]> følgende: [sitert tekst skjult] [email protected] <[email protected]> 27. april 2010 15.19 Til: [email protected] (Please keep the subject when replying to this mail) Hei Det skjedde i det gamle systemet, det nye systemet er dessverre ikke så snillt. [sitert tekst skjult] Meg <[email protected]> 27. april 2010 15.23 Til: [email protected] Men hva skjer da med min Harddisk som jeg ville ha tilbudet på? Den 27. april 2010 15.19 skrev <[email protected]> følgende: [sitert tekst skjult] [email protected] <[email protected]> 27. april 2010 15.25 Til: [email protected] (Please keep the subject when replying to this mail) Hei Harddisken vil jo bli lagt tilbake på lager, men vi har en god del flere av disse liggende, så det er ikke noe problem. [sitert tekst skjult] Meg <[email protected]> 27. april 2010 15.34 Til: [email protected] Harddisken blir til og koste meg mer penger. Ikke mye. Men alikevell! Den 27. april 2010 15.25 skrev <[email protected]> følgende: [sitert tekst skjult] [email protected] <[email protected]> 27. april 2010 15.37 Til: [email protected] (Please keep the subject when replying to this mail) Hei Ja, det vil den. Men vi har nå justert prisen ned litt, til 1049, så blir bare 50 kroner mer. [sitert tekst skjult] Meg <[email protected]> 27. april 2010 15.49 Til: [email protected] Da kan du slette ordren. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal gjøre det selv. Den 27. april 2010 15.37 skrev <[email protected]> følgende: [sitert tekst skjult] [email protected] <[email protected]> 28. april 2010 08.06 Til: [email protected] (Please keep the subject when replying to this mail) Hei Ordren er slettet. [sitert tekst skjult] Ellers når jeg hadde en bestilling på litt forskjellige ting. Så gikk det bare greit. 3 kollier på 4 ting grunnet ting kom fra forskjellige lagere. Endret 29. april 2010 av Toast Is Pimp! Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 tok meg ett år å få en ny HD fra dem som var ødelagt etter en mnd! good luck Lenke til kommentar
Amentio Webshop Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Hei godt folk! I dette tilfellet gjelder det en vare som hele tiden har vært tilgjengelig for bestilling fra vår leverandør TechData, og varen er fremdeles tilgjengelig i prisfilene fra disse men uten noe bekreftet leveringsdato. Hver gang vi har vært i kontakt med disse har vi fått beskjed om at varen faktisk kommer på lager, men at de ikke har noe bekreftet dato fra produsent. Dette har uansett tatt alt for lang tid for alle parter, og vi er villige til å skaffe deg et tilsvarende kort til kostpris og levert fraktfritt om det er interessant. Vi kan også tilby deg på nytt å få hevet kjøpet om det er ønskelig. Mvh Chris Lenke til kommentar
Amentio Webshop Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 tok meg ett år å få en ny HD fra dem som var ødelagt etter en mnd! good luck Hei! Dette må vi få se nærmere på, har du mulighet til å sende oss kundenr eller helst saksnr slik at vi får sjekket opp denne, om ikke annet for å passe på at noe sånt ikke skjer igjen. Send oss en PM så skal vi undersøke det! Mvh Chris Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) synest amentio var rimelig bra butikk tidligere. men etter forige ordren vår hvor alt var lovet levert innen en uke tok det 9uker før siste kolliene var levert tror ikke jeg det blir så mange flere ordre fra min/vår del. utrolig dårlig kundeservice når du faktisk ringer inn, husker jeg ringte en mandag og ble lovet svar innen en time hvor de skulle ringe opp igjen. tirsdag blir jeg utålmodig og ringer, da blir jeg nesten skjelt ut av en på kundeservicen at jeg måtte forstå undersøke slikt kunne ta tid og at han ikke kunne se på saken siden forige person fortsatt hadde den åpen. onsdag og torsdag sto saken fortsatt åpen så de kunne ikke svare på noe før den som hadde åpnet saken kom fredagen og lukket den var beskjeden jeg fikk. Fredag kom riktig person på jobb som fortsatt mente det kunne leveres innen en uke.... uken etter var han 100% sikker på og kunne skaffe en tilsvarende vare som var rundt hundrelappen dyrere pr stk, etter 3ukers forsinkelse kunne han da tilby hele 50kr avslag i mellomlegg pr vare.. godtok det så etter bare 6uker til var varene han begge ganger garanterte om en uke fremme. enten er det håpløst dårlig opplæring av de på kundeservice eller tidenes dårligste datasystem. men en skal amentio ha da, vanligvis når noen behandler privatkunder som kjøper enkeltdeler drit bruker bedrifter som bestiller for 40-50k få bra behandling. men her kjøres løpet helt ut, ræva behandling for bedrifter også. Endret 29. april 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Amentio Webshop Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 synest amentio var rimelig bra butikk tidligere. men etter forige ordren vår hvor alt var lovet levert innen en uke tok det 9uker før siste kolliene var levert tror ikke jeg det blir så mange flere ordre fra min/vår del. utrolig dårlig kundeservice når du faktisk ringer inn, husker jeg ringte en mandag og ble lovet svar innen en time hvor de skulle ringe opp igjen. tirsdag blir jeg utålmodig og ringer, da blir jeg nesten skjelt ut av en på kundeservicen at jeg måtte forstå undersøke slikt kunne ta tid og at han ikke kunne se på saken siden forige person fortsatt hadde den åpen. onsdag og torsdag sto saken fortsatt åpen så de kunne ikke svare på noe før den som hadde åpnet saken kom fredagen og lukket den var beskjeden jeg fikk. Fredag kom riktig person på jobb som fortsatt mente det kunne leveres innen en uke.... uken etter var han 100% sikker på og kunne skaffe en tilsvarende vare som var rundt hundrelappen dyrere pr stk, etter 3ukers forsinkelse kunne han da tilby hele 50kr avslag i mellomlegg pr vare.. godtok det så etter bare 6uker til var varene han begge ganger garanterte om en uke fremme. enten er det håpløst dårlig opplæring av de på kundeservice eller tidenes dårligste datasystem. Hei Cruzader. Kan du sende meg en PM med ditt saksnummer eller ordrenummer slik at jeg får sett hva som har foregått her? Kan også nevne at vi bruker Multicase som webløsning, som forøvrig er en stor aktør innenfor bransjen. Lenke til kommentar
havardhoyaas Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Dette har uansett tatt alt for lang tid for alle parter, og vi er villige til å skaffe deg et tilsvarende kort til kostpris og levert fraktfritt om det er interessant. Vi kan også tilby deg på nytt å få hevet kjøpet om det er ønskelig. Mvh Chris Først og fremst... hyggelig å få svar på innlegget fra dere. Det er positivt at dere følger forumene. Jeg har fått svar på under halvparten av mailene jeg har sendt, så det var ekstra overraskende av den grunn. Angående løsning på denne saken holder det ikke å tilby en kunde som har kjøpt og betalt for en vare å få den til en høyere sum. Først betalte jeg prisen som stod på webben, og nå over 5 måneder senere kan jeg altså få lov til å betale ekstra for å få varen... Angående betaling, så ble denne forhåndsbetalt, så Amentio har altså fått pengene og sittet på dem i 5 mnd. Det er ikke riktig at pengene først trekkes fra konto når varen sendes. Det gjelder selvfølgelig kun kjøp med kredittkort. Jeg skjønner i etterkant at det var dumt å forhåndsbetale, men på den tiden kjente jeg hverken til servicegraden hos Amentio eller at de kunne finne på å bruke over 5 måneder på å levere en vare. Nå er jo også denne saken sendt til en kar med advokatpraksis som mener at det går greit å hente saksomkostninger når Amentio taper saken, så i det øyeblikket han begynner å fakturere så ville det være rent tap for egen del å ikke holde på retten til å få varen til avtalt pris. Om Amentio skulle velge å holde seg til kjøpsloven avslutter jeg selvfølgelig saken. Det er imidlertid lite som tyder på at de ønsker å rydde opp på ærlig vis. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Jeg har handlet litt fra Amentio selv, og ikke opplevd stort til problemer. Ut i fra omtalene i Prisguiden virker det derimot som om de har hatt problemer med å levere varene i det siste. Fint at de møter opp på forumet, men det hjelper ikke dersom det kun er de kundene som klager i det offentlige som får den behandlingen de har rett på. Vil helst se tilbakemeldinger komme med smil, for de var det forsåvidt ytterst få av. Når det er sagt, burde nettbutikker skjerpe seg generelt. Det er så dårlig når de skriver "kommer inn på lager om 2-3 dager, ubekreftet" for så å systematisk utsette datoen hver gang den er oppnådd. Amentio, kan dere ta intiativet og slutte med det? Når dere har varene på lager, så skal de være klare til å bli sendt innen få dager og komme fram innen maks 2 uker. Hvis ikke er det dårlig service. Komplett og DustinHome er de eneste som har innfridd for meg. NetOnNet også, dersom det står at varene er på lager og ikke "forventet på lager om..". Endret 29. april 2010 av Agentspoon Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 (endret) Han sier jo at Amentio har sagt at det ikke var feilprising, da skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker det som et argument til fordel for Amentio. Endret 29. april 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Han sier jo at Amentio har sagt at det ikke var feilprising, da skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker det som et argument til fordel for Amentio. Det er ikke sikkert at amentio feilpriset, kan godt være feilpriset fra leverandørenes leverandør Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Han sier jo at Amentio har sagt at det ikke var feilprising, da skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker det som et argument til fordel for Amentio. Jeg bestilte to stk av de samme 5870 kortene i fjor, fra en annen WebMercs butikk, til samme pris som trådstarter. Men jeg skjønte fort at noe ikke stemte, og ikke lenge ble også ordren min kansellert med beskjed om feil i produktoppføringen. Om ikke nødvendigvis feilprising, ren logikk tilsier at når noen har ventet i 5 måneder på å få produktet, så er det et eller annet som ikke stemmer, om enn ikke hos Amentio, så hos leverandøren eller annet ledd i leveringskjeden. At Amentio sier at trådstarter kan få et hvilket som helst annet 5870 kort, men ikke til samme pris som trådstarter i utgangspunktet gav, sier jo bare sitt. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Feilprising? Hva er det for noe? Det er ikke noe tema i verken avtalerett, kjøpslov eller forbrukerkjøpslov. Hvis du har inngått en gyldig avtale etter loven så har du en avtale. Kunden har bestilt, betalt og butikken har bekreftet avtalen med en ordrebekreftelse. Amentio har ikke en gang nevnt ordet feilprising. Det er heller ikke snakk om dette når både Amentio og andre butikker har annonsert og solgt varen til denne prisen. Uansett er dette begrepet helt uvedkommende i forbindelse med en gyldig inngått og bekreftet avtale. Ingen butikker har lov til å annonsere varer til en pris, og så ikke levere varen. Det er brudd på markedsføringsloven og det har vært mange firmaer som har fått påpakning for dette. For noen år tilbake bestilte jeg en vare fra et firma som er ca. 1000 ganger større enn Amentio, og med tilsvarende større juridiske ressurser. De hadde rotet i sine priser, og priset varen til ca. 1300. Varen skulle egentlig koste 7000 nok. Da de oppdaget dette prøvde de å få annulert ordren, med bruk av ord som feilprising, at banken min hadde avvist beløpet, og annet svada. Jeg henviste til avtaleretten og at vi hadde en juridisk gyldig avtale fordi de hadde bekreftet ordren. Til slutt ga de seg, beklaget, og leverte varen. Og de hadde ikke engang mottat pengene fra min bank fordi de uten mitt samtykke annulerte ordren. Klart du har krav på det skjermkortet. De må bare levere. Hvis de ikke kan levere det kortet, så må de levere et tilsvarende kort uten at du skal betale noe mer. Men hvis andre butikker kan levere kortet, så kan de også. Hvis du ikke gidder å krangle mer kan du få tilbake pengene. Det lønner seg ofte å kontakte forbrukerrådet for å få hjelp til slike saker. Endret 30. april 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
havardhoyaas Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Klart du har krav på det skjermkortet. De må bare levere. Hvis de ikke kan levere det kortet, så må de levere et tilsvarende kort uten at du skal betale noe mer. Men hvis andre butikker kan levere kortet, så kan de også. Hvis du ikke gidder å krangle mer kan du få tilbake pengene. Det lønner seg ofte å kontakte forbrukerrådet for å få hjelp til slike saker. Taker så mye for støtten, både Kaaz og andre som har sendt mail og foruminnlegg. Amentio ringte meg på morgenen i dag og forklarte at det har skjedd en glipp, i all hovedsak fordi det ikke ligger noen oppfølging i det gamle systemet de har byttet ut. Han som ringte lovte også at de skal innskjerpe rutinene slik at dette ikke skjer om igjen. Behandlingen jeg fikk samt at det ikke ble sendt erstatningskort var altså en feil. Jeg håper virkelig det stemmer, for da har det kommet noe virkelig godt ut av innlegget. Vi er alle tjent med at nettbutikkene tar service, og ikke bare pris på alvor. Amentio rydder opp i denne spesifike saken ved å sende med et nytt XFX kort som er tilsvarende det jeg betalte for, og setter i tillegg inn en sum som erstatning for rentetapet den tiden pengene har stått på deres konto uten at det har kommet varer. Jeg er fornøyd med løsningen, og avslutter derfor saken mot dem. Håvard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå