Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tidenes dårligste netthandel opplevelse - Amentio

Anbefalte innlegg

Noen klager på 1-2 ukers levering. Det som kan være hakket vanskeligere å svelge er leveringstiden jeg opplever på Amentio.

Starten på historien er bestilling av diverse varer 21. November. Amentio var ca 200,- billigere totalt enn andre butikker, så da bestemte jeg meg for å prøve dem. Det var problemer med betaling med VISA akkurat da, så jeg forhåndsbetalte.

Siden den gang har det gått over 5 måneder uten at de har levert skjermkortet de på mystisk vis ikke hadde på lager selvom det stod 19 da jeg bestilte. 5 måneder.... er det overhodet mulig å overleve som aktør på markedet med så dårlig leveringsevne?

Det som har skjedd i saken siden da er at jeg har fått 6 bekreftede leveringsdatoer, og 6 lovnader om erstatningskort av tilsvarende type. Alle gangene har det selvfølgelig vært løgn fra Amentio sin side. Det har ikke kommet noe kort, og unnskyldningene har vært mange og fantasifulle.

En gang fikk jeg beskjed om at de dessverre ikke kunne levere alternative kort fordi de hadde annet produktnummer. En annen gang fikk jeg beskjed om at siden de hadde byttet nettbutikk-løsning var de ikke pliktig til å følge opp bestillinger på forrige butikkløsning. Siste beskjed var at de ikke var mulig å overføre bestillingen til nytt system, og at det dermed ikke var mulig å levere annet kort fra den nye løsningen. Forstå det den som kan....

Uansett: Jeg vil på det aller sterkeste fraråde å benytte Amentio. Jeg har levert over denne saken til et advokatfirma nå, for nå er jeg mektig lei. Det er riktignok ikke stort å hente for egen del, men så kan de i det minste få gleden av store saksomkostninger. Vet ikke hva annet man kan gjøre for å få dem til å skjerpe seg. Annet enn å prate med andre bekjente slik at de unngår å gjøre samme feil. Heretter blir det kun Netshop, PS og Komplett for min del.

Håvard Høyaas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket skjermkort er det snakk om ? Det har nemlig vært litt problemer med å få tak i GTX2xx serien for en tid tilbake grunnet produksjonsproblemer hos TSMC i Taiwan. Men det skal ha ordnet seg nå.

Har opplevd lignende sak som deg, men da hos Netshop som flyttet leveringstid fremover i omtrent 2 måneder. Men det er også viktig å huske på at nettbutikkene er avhengige av leverandørenes leveringsdatoer, og om de er unøyaktige, ja da blir datoene hos nettbutikkene det også. De burde heller bare slutte å sette opp ubekreftede leveringdatoer, det er forbanna irriterende. 5 måneder er dog drøyt lang tid, håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er en Dirt 2 edition av 5870. I november og desember var det ikke så lett å oppdrive disse, men de siste 4 månedene har de ikke hatt noen god unnskyldning. Så vidt jeg kan forstå på selgerne hos Amentio blokkerer salgssjefen deres det når de forsøker å ordne opp.

Jeg har vanskelig for å tro at det er god økonomi å gjøre folk så forbannet på servicen at de slutter som kunder og fraråder alle bekjente å handle der. Amentio regner vel antagelig med at lave priser gjør at de kan tillate seg en slik råtten service. Kanskje de har rett på kort sikt, for folk velger nok å kjøpe billigste sted første gangen.

Kanskje er fora som disse egnet til å advare folk slik at de unngår å gjøre samme feil. Det meste jeg kan håpe på er at de blir fjernet fra prisguide.no slik at folk ikke fristes til å handle hos kjeltringer (jeg regner dem faktisk som det når de beholder pengene mine i over 5 mnd uten å levere hverken det jeg har bestilt eller alternative varer).

Håvard

Lenke til kommentar

Jeg har lest tidligere også at Amentio venter med å sende ut varer til de kan tjene på dem. Det er vel en metode de kan bruke for å holde seg lavt i pris. Legge ut varer rimeligere enn de andre for så å sende dem ut når prisen har sunket nok til at det lønner seg å selge.

Mistanken din er forøvrig korrekt. Jeg kjøpte og betalte kortet mens det kostet 2300 eller deromkring. Nå nekter de å sende kort, mest sannsynlig fordi innkjøpsprisen nå er høyere. Kanskje de endelig sender kort om et års tid når de kan gå med overskudd på det.

Lenke til kommentar

2300 er så lavt at man må forvente at det er en feilprising, og du vil dermed måtte vente til prisen på kortet faktisk har sunket dit. Amentio burde ha sent ut mail og sagt at det er feilprising, men de vil nok beholde kundene(pengene), men vil ikke si at de er direkte urimelige her.

Det beste du kan gjøre er å bare avbestille, og om du kontakter advokatfirma vil jeg lett si at du er mer urimelig enn de er.

Lenke til kommentar
Deretter er det tilbake til PS, Netshop og Komplett, som faktisk tar service på alvor.

Min opplevelse er i alle fall at PS og Komplett (som jeg bruker aller oftest) for min egen del har hatt en jevnt over god og konsistent service på levering og o.a. De har jo ikke vært unntatt for en og annen klage, men disse har i alle fall eget lager slik at man kan forvente seg at varene blir levert innen rimelig tid.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

2300 er så lavt at man må forvente at det er en feilprising, og du vil dermed måtte vente til prisen på kortet faktisk har sunket dit.

Eh... Så kunden skal altså lide for butikkens feilprising ?

Virker dette motsatt vei også, slik at jeg kan vente med betalingen inntil varen har en pris jeg er fornøyd med ?

Lenke til kommentar

Neida, dette var ikke feilprising. Frem til fabrikkene som produserte 40nm brikkene for ATI fikk problemer gikk faktisk prisen såpass lavt. Når det viste seg at ATI fikk store problemer med å levere pga dette gikk prisene opp med ca 1000,-. Altså ingen grunn til å tro at prisene var feil på tidspunktet det ble bestilt. Også andre web butikker hadde kortene liggende ute til rundt 2300-2500,-.

Det å ta dette videre er rett og slett fordi de nekter å sende ut tilsvarende vare, noe de er forpliktet til uten urimelig opphold iflg kjøpsloven. Om de bare hadde sendt et annet kort ville jeg selvfølgelig latt saken ligge. Saken blir svært annerledes når de 6 ganger lover å gjøre nettopp dette og salgssjefen stopper prosessen for å spare penger.

Håvard

Lenke til kommentar

2300 er så lavt at man må forvente at det er en feilprising, og du vil dermed måtte vente til prisen på kortet faktisk har sunket dit.

Eh... Så kunden skal altså lide for butikkens feilprising ?

Virker dette motsatt vei også, slik at jeg kan vente med betalingen inntil varen har en pris jeg er fornøyd med ?

Du inngår frivillig en avtale med en butikk, det skjer altså på deres villkår, og det står tydelig i villkårene deres at feilprising kan skje.

Det amentio gjør galt i denne saken er å si at kortet snart kommer (som de alltid gjør, for å tjene mer penger), istedenfor å si at det var feilpriset.

Det kunden gjør galt her er å ikke avbestille, han har gått inn i en avtale, og nå liker han ikke avtalen lenger, så da er det bare å gå ut av den.

Lenke til kommentar

Det er nå engang ikke slik det fungerer. Når man har inngått et kjøp er dette bindende med mindre den ene parten ikke oppfyller sin del av altalen. Eksempelvis om kunden ikke betaler eller butikken gjør en feil slik som i denne saken. Jeg kan heve kjøpet om jeg ønsker det, men det er mer riktig at Amentio må stå for sine forpliktelser. Har man skrevet at det er 19 på lager til en pris og tatt imot pengene for det, så skal de stå for det. Når de i tillegg har lovet tilsvarende vare 6 ganger uten å levere så synes jeg ikke de bør slippe så lett unna.

Hvorfor skulle de skjerpe servicen hvis kundene bare finner seg i det og tar tapet selv ? Ønsker vi virkelig at nettbutikker skal få oppføre seg slik ? 5 måneder leveringstid uten å ordne opp er da mer enn de fleste av oss er komfortable med vel ?

Lenke til kommentar
Altså ingen grunn til å tro at prisene var feil på tidspunktet det ble bestilt. Også andre web butikker hadde kortene liggende ute til rundt 2300-2500,-.

Det var kun andre butikker i WebMercs kjeden (Multicom etc) som hadde feilprisingen. Antakelig hadde WebMercs leverandøren blandet et 5870 kort med et 5850 kort. I bunn og grunn er det neppe direkte Amentio sin feil, selv om de har vist dårlig evne til å ordne opp.

Men alle med litt vett forstår at ingen selger 5870 til 5850 pris, og spesielt ikke på et tidspunkt da etterspørselen etter disse kortene var kjempestor. Feilprisingen var dessuten tema i mange tråder på forumet akkurat da. Å tro at dette ikke var feilprising, blir alt for naivt.

Endret av ballsack
Lenke til kommentar

Amentio har ikke bestridt prisen. De er enige i at det ikke var feilprising. Som sagt er problemet at de ikke ordner opp. Uansett hvor medgjørlig og grei man er mot leverandør kan man ikke si det er rimelig å måtte vente over 5 måneder mens man serveres stadig nye unnskydninger og lovnader om annen vare.

Håvard

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter! Stå på og ikke hør på de andre her som er på lønningslisten til Amentio.

Ser over her at Multicom er i samme kjede. Ikke overraskende. Måtte "lure" de for å få tilbake penger jeg hadde forhåndsbetalt, så det er ikke alltid like lett å avbestille som noen skal ha det til.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter! Stå på og ikke hør på de andre her som er på lønningslisten til Amentio.

Ser over her at Multicom er i samme kjede. Ikke overraskende. Måtte "lure" de for å få tilbake penger jeg hadde forhåndsbetalt, så det er ikke alltid like lett å avbestille som noen skal ha det til.

Sånne utsagn gjør deg så troverdig.. Regner med at du er betalt av en annen nettbutikk :roll:

Multicom er ikke nødvendigvis samme kjede, men de bruker også webmercs systemet, på lik linje med en rekke andre butikker, og det betyr ikke at de er dårlige, men webmercs brukes fordi det i teorien kan driftes av en person alene, og det er billig, så ser man jo fort hvordan de blir dårlige.

Som sagt, er du ikke fornøyd med hvordan den ene parten oppfører seg, så er det ikke værre enn at du avbryter handelen, problemet er at du vil ha et 5870 kort til 2300kr, hadde det vært normalpris hadde du aldri giddet å vente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du inngår frivillig en avtale med en butikk, det skjer altså på deres villkår, og det står tydelig i villkårene deres at feilprising kan skje.

Det amentio gjør galt i denne saken er å si at kortet snart kommer (som de alltid gjør, for å tjene mer penger), istedenfor å si at det var feilpriset.

Det kunden gjør galt her er å ikke avbestille, han har gått inn i en avtale, og nå liker han ikke avtalen lenger, så da er det bare å gå ut av den.

Ok, jeg tar den. Så lenge jeg kan trekke meg fra "avtalen" når butikken ikke lenger kan holde sin del av den. (Noe som skjer nesten hver gang pga. "Forventet dato").

Problemet dukker vel opp når folk har betalt på forhånd, jeg antar det ikke alltid er like å ta prosessen med å få tilbakebetalt penger. Dette gjelder vel særlig når butikken til stadighet hevder at varen er "rett rundt hjørnet".

NetShop/Komplett har sine hentebuer hvor en betaler ved henting. Praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...