Gå til innhold

Gitar rett i lydkortet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde ikke være noe problem, men du får jo ikke skikkelig el-gitar lyd, da. Jeg kjørte el-gitaren rett i stereoanlegget i gamle dager, og det virket fint (bortsett fra at det ble mono, da :) ). Med en fuzzboks i mellom virket det enda bedre...

Lenke til kommentar

Jeg har spilt inn en del på dennne måten, men da med en effektpedal i mellom og bruk av line in så jeg er ikke 100% sikker..

Husk å skru ned volumet på mic/line in helt ned så du ikke får forvrenging.

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Det er alltid teknisk sett mulig å koble gitaren direkte til PCen. Men det høres helt forferdelig ut i opptak...  :wink:

Stemmer!

Gitar rett i mic eller line inngang=dårlig lyd

Det er bedre å plassere en Mic foran forsterkeren, og ta opp på den måten.

Lenke til kommentar

Har en Behringer MX 602A tilkoblet line in på lydkortene. I denne kobler jeg så til hva det måtte være av mikrofoner og gitarer. Bruker en Shure SM57 mikrofon foran gitarforsterkeren, og må si det høres mye bedre ut enn den sterile og karakterløse lyden du får ved å koble gitaren direkte inn i lydkortet.

Går vi tilbake til spørsmålet er svaret: ja.

Lenke til kommentar

Men har du et bra lydkort, så kan du laste ned gitar effekter.

Jeg fikk veldig bra resultat med akkustisk gitar og litt enkel audigy klang.

Men skal du ha ækte rør vreng, så må du ha rør. Så enkelt er det.

Jeg har drevet som lyd tekniker, og i studio innspilling er det vanlig å plassere en mik framfor forsterken.

En Shure SM57 gjør susen der.

En SM57 gjør også susen på tam trommene!

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Jeg prøvde med en billig elgitar, det gikk overraskende bra ( gitaren var riktignok koblet igjennom en mixer).

Jeg fikk både skikkelig amerikansk køntri lyd og overdrive og heavy metal lyd på mitt audigy kort. Koblet også en halvakustisk rett på mic inngangen, det ble all right lyd, men den vrengte seg hvis man ikke stilte volumet på gitaren mye ned.

Kjøp deg en Marshall forsterker til 2000kr istedet! Det er rått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...