Gå til innhold

Gjøre Modem om til "switch" ?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lett en stund nå på internet for tips og triks for å prøve å gjøre mitt dsl multimodem om til en "switch". Men har vært litt uheldig.

Altså jeg har 2x Telenor ZyXEL p-2602htw-F3 modemer. Det ene brukes som DSL modem og er oppe å kjører for å få internett.

Nå har det seg sånn at jeg bor i et hus som har 2 store leiligheter, hvor hovedleiligheten har internett modemet. Vi har lagt opp kabler osv sånn at jeg har fått montert -> en <- nettverks kontakt til min leilighet, der plugger jeg bare min nettverks kabel fra pc og inn i den og voila så har jeg internet.

Oppsettet er som dette

Hovedleilighet hovedetasje - DSL modem med internett

Kabel opp til

Hovedleilighet Andre etasje - 20 port switch

Kabel derifra og inn til min leilighet (veggkontakt hvor jeg kan plugge meg inn).

Fram til poenget mitt nå;

Jeg har også et Telenor ZyXEL p-2602htw-F3 modem liggende her hos meg, og for å spare litt penger prøver jeg å gjøre dette modemet om til en "switch".

Jeg har fått dette til. Med å slå den lille knappen bakpå om til "WAN" (for å få internet fra en telefon kontakt står det som regel på "DSL").

Og jeg har tatt kabel fra veggkontakten min og plugget i ethernet port nr1 på modemet - Meg selv på port nr2 og min ps3 på nr3.

Dette funker, så jeg har internet, for en liten stund iallefall.

Det jeg plages med er at nettet forsvinner til tid og annen (det er kansje oppe mellom 10 - 20min, så borte i 5min, så kommer det tilbake).

Så jeg lurer på om det er noe annen måte å gjøre dette på eller om det er noe instillinger jeg kan gjøre i modemet for å få internett stabilt mens jeg bruker modemet som en "switch".

Kan utdype det litt mere for å pinpoint problemet, hvertfall hva jeg tror det er.

Når internett forsvinner, mister jeg kontakten på nettverket, på en måte. Jeg finner fortsatt naboen min(på nettverket) som er koblet mot switch'en som står i hans andre etasje (og hans multimodem).

Men når jeg skal inn på modemet (10.0.0.138) kommer jeg inn på det modemet jeg har her (den jeg bruker som switch) og ikke den som står i min nabo sin leilighet.

Men når internett er oppe, kommer jeg direkte inn på modemet hos naboen.

Noe måte å løse problemet på uten at jeg må kjøpe meg en eventuell switch / accessepunkt for og ha i min leilighet?

Takker i forhånd for dem som tar seg tid til å lese dette og kommer meg mulige tips/løsninger!

PS.

Vis det ikke er noe løsning for dette, kan dere eventuelt anbefale meg en billig men solid og god accessepunkt? (PS3'en og kjerringa sin laptop har trådløs, men for dårlig signal til å komme seg inn).

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må slå av DHCP-serveren i det ekstra modemet ditt. Eg kjenner ikkje denne boksen, men eg trur eg fann eit bilete av web-grensesnittet, og tippar at denne innstillinga ligg under Advanced Setup -> LAN. :)

Når du har gjort dette må du passe på at kabelen til hovudmodemet er kobla i ein av dei gule portane på ekstramodemet, og ikkje i WAN-porten. Det kan òg vere du må fornye IP-adresse på PC-en din - om du ikkje veit korleis du gjer dette kan du bare starte PC-en på nytt.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Skal ta å prøve slå av DHCP servern da :)

Og dette finner man under "Network -> Lan" i dette modemet (ifall det er noen andre brukere ute der som er i samme situasjon som meg) =)

Takk for forslaget, skal ta å teste det nå og edit denne posten om hvordan det gikk =)

*EDIT*

Da har jeg koblet i ekstra modemet, slått av DHCP server og restartet pc'en.

Alt funker bra så langt, oppdaterer vis jeg får samme problem igjen som tidligere (at internett detter ut og jeg får direkte kontakt med ekstramodemet istede for hoved modemet) =)

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

hmm.

Takk for tipset, men vis jeg skal kjøpe noe må det bli et trådløst aksessepunkt.

Akkurat nå fungerer dette helt greit etter jeg slo av DHCP servern i ekstramodemet (den detter ikke ut av internet like ofte, nå bare hver annen time ca). Eneste problemet jeg har igjen er at PS3'en får beskjed etter en liten stund at "UPnP" er ikke tiljengelig. Men det er noe med PS3'en tror jeg, siden internett funker en stund på den.

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

Aha, høres bra ut det.

Vis jeg nå får tak i en sånn. Lyst å hjelpe meg med bridge?

Kan du forklare litt nermere? Hovedmodemet (telenormodemet) som står inne i hovedleiligheten.

Monterer jeg da denne trådløs ruteren her inne hos meg og kobler den via kabel også bridger her inne hos meg eller? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

Da var jeg tilbake.

Det med telenor modemet jeg hadde funket ikke så bra (blei bare værre etterhvert).

Så naboen min fant en gammel "modem/ruter" som jeg prøver å bruke nå (funker fint).

Men (alltid et men),

Jeg kobler nettverkskabelen min ifra veggen og inn i "Cable/Wan" på rutern.

Så kobler jeg nettverkskablen min fra PC og inn i port1 på rutern.

Nå har jeg internet og trådløsfunksjonen på rutern funker (får koblet ps3'en på trådløsen).

Problemet jeg har nå er at jeg ikke lengre er med i nettverket i huset så jeg må lage en egen "Homegroup" i windows7. Herved finner jeg ikke naboen min på hverken ps3 eller datamaskinen.

Nå som jeg er koblet til denne rutern går jeg direkte inn på den istedefor hovedrutern som ligger inne hos naboen.

Dette vil si, han har telenor modem der man kommer seg inn via 10.0.0.138 mens jeg som sitter med denne rutern går inn via 192.168.1.1 (Vis jeg taster inn 10.0.0.138 kommer jeg meg inn i hovedrutern også).

Så da er det ikke så rart at jeg må lage et nytt "homegroup"? Er det noe mulighet for å stille inn rutern til bare å brukes som en "switch" sånn at jeg kommer meg inn på hoved nettverket? sånn at vi kan finne hverandre, syntes det er litt rart jeg ikke finner han.

Rutern jeg bruker nå er; 3com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router

Takker på forhånd for dem som orker å hjelpe til :)

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

Du må logge inn på routeren din.

Hvis du skal stille inn kryptering på trådløsnettet, så gjør det nå.

Deretter går du inn på innstillinger for LAN. Der finner du DHCP server. Fjern haken ved denne og lagre. Koble nettverkskabel fra veggen i en av LAN-portene i routeren din.

Den vil nå fungere som switch og trådløsaksesspunkt.

Hvis du skal stille den tilbake til vanlig routerfunksjon senere, så må du resette den ved å stikke inn en pennespiss bak i 10 sek.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Jeg prøvde dette igår med å restarte pc og routern, og da ville den ikke finne internet osv.

Og jeg prøvde nå, og det funket. Merkelige greier!

Tusen takk for hjelpen la7dfa \o/

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

Jeg kobler nettverkskabelen min ifra veggen og inn i "Cable/Wan" på rutern.

Så kobler jeg nettverkskablen min fra PC og inn i port1 på rutern.

Du skal aldri koble noe inn på en WAN-port på disse med mindre du skal bruke det som ruter mot internett.

-SKal du bruke det som switch eller aksesspunkt så skal alt kobles i LAN-portene.

Lenke til kommentar

Når man ikke får det til å fungere, så kan en sjekke hvilken ipadresse datamaskinen har (CMD, ipconfig).

Det vil fortelle hvor den får adresse fra og hvilken gateway den bruker.

Hvis den har adresse fra de gamle innstillingene, så kan man skrive

ipconfig /release

ipconfig /renew

ipconfig

Får den fortsatt ip fra routeren, så er DHCP ikke slått av.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann, nå var jeg her igjen \o

Jeg skal omstille på krypteringen til denne rutern (alt funker flott forrestn).

Men nå sliter jeg med å komme meg inn på rutern.

Jeg plugger ut alle ledninger (bortsett fra strøm da). Plugger kablen fra min pc og inn i lan port 1 i rutern, men jeg får bare opp "unidentified network" i windowsen.

Samme får jeg vis jeg plugger kablen fra veggkontaken inn i DSL/Router porten og pc kablen inn i port 1.

Jeg har også prøvd å ta ut strømmen så putte inn igjen kjapt et par ganger (jeg går ut ifra dette kan skade "rutern/modemet" så tørte ikke å gjøre det flere ganger).

Har også restarta pc'en / slått av og på rutern/modemet men ingenting ser ut til å funke ;<

Det er ikke noe reset knapp på denne rutern jeg har så har ingen aning hvordan jeg skal få den resetta så jeg kan fikse litt :s

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

Jeg kan ta bilder av hele boksen vis du vil, close-ups, men jeg har sett i hver krik og krok på boksen men uten hell.

Tror jeg må få deg på speed dial på tlf, sliter titt og ofte og du hvirker en mann med stor erfaring innen dette ;)

Men ja, kan sende de bildene vis du gidder å kikke på det =)

Endret av Tilmandra
Lenke til kommentar

Ahhh, endelig fant jeg ut hvordan man reset rutern.

Dra ut strømmen

Måtte ta en ethernet kabel og putte inn i "Cable/DSL" porten, så ta den andre enden og putte inn i LAN Port 1. Putte inn strømmen igjen, vente ca 30sec så dra ut kabeln fra "Cable/DSL" porten og putte den enden inn i pc'en (så PC porten og LAN Port 1 er koblet sammen på rutern).

Da kom jeg meg inn og at var resetta til factory default \o/

Så vi andre sliter med dette at en ruter ikke har reset knapp, så funker sikkert dette på de ruterne også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...