GNUfan Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Skulle hjelpe en kompis med en ødelagt pc. fant ut at det var harddisken som var død. (en IBM selvfølgeli) då kom store broren inn og kompisen min fortalte han at harddisken va ødelagt. Då sa broren.... til kameraten min: Harddisken snurrer rundt, det er hvor fort harddisken snurrer rundt som bestemmer hvor rask pcn er Han har tydeligvis ikke fått md seg at det er en annen del i en pc, nemli en CPU, lurer på hva den gjør då? Mvh. Erik [kverulere]Man kan ofte oppfatte en maskin som ganske mye raskere med en rask harddisk inne![/kverulere] Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 hehe...Kjenner noen som er veldig dårlig med data, han hadde jo lært at alle PCer hadde vifter..da trakk han den konklusjonen at: Ja, det er jo viftene som styrer pcene, til større vifter du har til raskere går den! Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Faren til kameraten min sa at kabinettet er harddisken... Kan flere, men husker ikke dem nå Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jojo.. Kom på en til..... En kamerat kjøpte en pc for 20k, han spurte hele tiden om den var bedre enn min.. Den var jo bedre men, så har jeg jo P2 400mhz 256mb ram og riva tnt2 Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Jojo.. Kom på en til..... En kamerat kjøpte en pc for 20k, han spurte hele tiden om den var bedre enn min.. Den var jo bedre men, så har jeg jo P2 400mhz 256mb ram og riva tnt2 Det er veldig viktig for folk med lite peiling og mye penger, å vite det at dem "har bedre en deg" .. hehe.. jeg kjenner mange som er sån, kjøper en no , så spør de en eller ann som har peil hva som er bedre en det jeg har kjøpt, så kjøper de litt over.. selv om de ikke trenger. Meeen .. jeg har en bra quote fra en dust som har blitt mobba MYE etter det : Han hadde litt problemer med pc'en til faren da .. god gammel ibm p133 .. og så funka ikke musa.. så tenkte han , kanskje den trenger litt mer strøm .. så han flippa over den svitsjen bak på psu'en for å se om det fiksa biffen .. joa .. hehe.. vakke mye liv i den pc'en etterpå ;P *mobb mobb mobb* hæhæh gud å vi lo da når vi hørte det Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 En "standard" oppfatning blandt lite datakyndige folk er vel muligens at de tror det er SKJERMEN som er selve "pc'en". Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Fikk ikke helt med meg hvilken boks hun snakket om? Ikke jeg heller før det hadde gått en stund, og du skal ikke føle deg uttafor om du ikke forstår hva det er... Det er simpelthen en KVM svitsj (tror det heter det) som du kan koble ett tastatur og en mus til, og dermed kan styre to maskiner. Det går altså vga, mus og tastaturkabel fra hver maskin til denne boksen. Til boksen er det koblet èn monitor, en mus og ett tastatur. Boksen har den funksjonen at du kan svitsje mellom de to maskinene, uten å ha tastatur til hver boks. Så sånn som IT-administratoren tenkte så var CPU == pc`en Harddisk == også pc`en Jeg ble aldri helt klok på hva hun mente var hva, men jobben er nå fakturert og de er happy. DrE Lenke til kommentar
22122277 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 (endret) ... Endret 22. mai 2018 av Wire1 Lenke til kommentar
toretors Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 En "standard" oppfatning blandt lite datakyndige folk er vel muligens at de tror det er SKJERMEN som er selve "pc'en". Det værste er at når dem skal skru på maskinen så klager dem på at den ikke vil på, nemlig av den grunn at dem kun skrudde på skjermen. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Søstra til kompisen min trodde internetten gikk kjappere når de oppgraderte pc'n. De hadde ISDN og oppgraderte hardware til amd xp 1700+ osv og hu trodde hu kunne "surfe" i super-speed da.... [kverulere] Internetten? Du mener vel egentlig overføringshastigheten mellom maskinen og Internettet? Det er så mange som bruker ordene feil. "Internetten" (på godt norsk) blir ikke raskere selv om du bruker en fet linje. Det er bare oppkoblingen til nettet som blir raskere... Uansett så tror jeg at man vil merke en liten økning i hvor hurtig nettsider lastes til maskinen ved å oppgradere cpu'en dersom den forrige var veldig dårlig. [/kverulere] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Han hadde ikke peiling på hva Mhz var.. Ødelegger du stemningen :x Når bruker man Mhz om hvor fort CD`en spinner egentlig?? Vel, man gjør jo egentlig ikke det. Ville bare påpeke at det kan gjøres (1Hz = 1 omdreining) da vil jeg også kverulere. 1hz = 1 omdr/sek Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det verste jeg vet er folk som omtaler kabinettet som "harddisken"................ Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Med tanke på disse "idiotiske" it-administratorne. Og bruk av navn.. Har kikket litt i gamle it-lærebøker og slikt, og det er mye pussige navn som dukker opp. En pc (tower med inhold) for en tid siden ble faktisk kalt cpu alså Central prosessing unit. Dette var jo tross alt nye greier og det å mekke inne i en pc på den tiden var utnkelig.. På samme måte som at vi datafolk som oftest ikke reparereroppgraderer tv'n vår.. Pc'n var med andre ord regnet som en enhet , ikke mange komponenter som arbeider sammen. En cpu-svitsj varer dermed en boks som koblet to enheter sammen om ett sett input. Ergo, jeg er uenig i at "cpu-svitsj" er et dårlig ord. Selvfølgelig synes jeg det var unødvendig å bruke den i dette tilfellet.. Og et tastatur var nok den beste løsningen.. :wink: Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 oo kom på en ting.. mamma sier jo mye dumt.. jeg snakka i tlf med en kamerat.. om minne (ram).. mamma viste vi hadde lite plass på pcen..(hdd) så overhørte hu at vi snakket om minne.. så sa hu "ja, det er ivertfall ikke no bra minne på denne maskinen".. pga. at hu trodde minne var hdd .. øhh.. det var ikke no morsomt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå