smetho Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hva er egentlig forskjellen her? Vet hva Centrino er, men har alltid forestilt meg at Pentuim Mobile var noe det samme (ja, vet Centrino er mer enn prosessor). Men hva er egentlig Pentium Mobile? Har jeg skjønt ting riktig når jeg sier at Centrino kjører med mindre klokkefrekvens og dermed mindre strømforbruk (som igjen resulterer i mindre varme og støy). Og er Pentium Mobile bare en vanlig prosessor trykket inn i en bærbar med de følger det har? Eller er den også "optimalisert" til bærbare? Noen sett meg på plass her! Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Centrino er en alt-i-ett løsning (trådløs lan, cpu, chipsett), for å kunne merke en maskin med CENTRINO må du ha alt dette fra intel. Pentium M er Prosessoren, en centrino prosessor om du vil. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Så selve prosessoren er lik? Hvorfor kjører da Mobile på mye høyere frekvenser? Øker ikke det strømforbruket og varmen? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Pentium 4 Mobile er strømslukende, varm og har vært standard frem til nå. Nå kommer Pentium Mobile (Pentium M) som vi finner i alle Centrino-maskiner pluss flere andre. Den har lavere klokkefrekvens, mer ytelse og mindre varme... Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Så selve prosessoren er lik? Hvorfor kjører da Mobile på mye høyere frekvenser? Øker ikke det strømforbruket og varmen? Pentium M og Pentium 4 M er IKKE det samme, bare så d er sagt. Her på jobb så kjører vi Toshiba Tecra M1 som standar bærbar pc, den er klokket til 1,4Ghz, men kjører ifra en P4m på 2 Ghz.. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Aha...*lys begynner å gå opp for Thor Morten-san* Men siden Pentium M prosessoren også kommer i andre maskiner enn Centrino-maskiner, vil dette bli et billigere alternativ? Dårligere? Bedre? (selv om en må kjøpe f.eks trådløst utenom) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Aha...*lys begynner å gå opp for Thor Morten-san*Men siden Pentium M prosessoren også kommer i andre maskiner enn Centrino-maskiner, vil dette bli et billigere alternativ? Dårligere? Bedre? (selv om en må kjøpe f.eks trådløst utenom) Bedre, som regel. Mer batteritid, mindre varme og støy. Toppers. :-) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Aha...*lys begynner å gå opp for Thor Morten-san*Men siden Pentium M prosessoren også kommer i andre maskiner enn Centrino-maskiner, vil dette bli et billigere alternativ? Dårligere? Bedre? (selv om en må kjøpe f.eks trådløst utenom) Det vil bli et dyrere, men bedre alternativ Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Var kanskje litt uklar. Vil Centrino, eller de nye "vanlige" med Pentium M være best (og billigest)? Altså råder dere meg til å kjøpe en Centrino, eller en annen med samme type prosessor (uten alt d andre "stæsjet)? Kunne tolkes begge veier den forrige posten min...og svarene deres :)sorry. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Var kanskje litt uklar. Vil Centrino, eller de nye "vanlige" med Pentium M være best (og billigest)? Altså råder dere meg til å kjøpe en Centrino, eller en annen med samme type prosessor (uten alt d andre "stæsjet)?Kunne tolkes begge veier den forrige posten min...og svarene deres :)sorry. Heh, mjoa, skjønner det, men jeg, iallefall, når jeg skal ha meg bærbar, skal jeg UANSETT ha en Pentium M, og hvis det er Centrino er det fint det også. Så jeg ville råde deg til å bare finne den rimligste bærbare med Pentium M (Pga batterilevetiden og støynivået) og kjøpt den. Sjansene er vel da størst for at den er Centrino-sertifisert også Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2003 Ok, takk for svar! Bra å få klare opp min tullete hjerne. Greitt å sette seg inn i ting før en handler. Kommer nok tilbake med mer spørsmål i august Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Ser forsåvidt at du har fått ganske gode svar. Men er du i stand til å lese engelsk vil jeg anbefale deg en artikkel som ligger på www.anandtech.com Du finner den naturlignok under "mobile". Der vil du få en mer eller mindre komplett innføring i hva Centrino er. Anbefales meget sterkt. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 så vidt jeg har forstått har pentium mobile bare 256Kb L2 cache, men pentium m har opptil 1Mb, altså mer internt minne... Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Pentium 4 mobile (P4M) har 512kb L2 cache, Pentium Mobile (P M som er en del av Centrino..) har 1024 kb L2 cache Lenke til kommentar
dk_akj Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Hej Hvilken pc ville I vælge ?? Skal bruges til arbejde og fritid. Inspiron P4 2.4 ghz http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/..._inspn_5100.htm Latitude P4 Mobile 1.3 ghz http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/..._latit_d500.htm Hvor meget opvejer p4 mobile processorens 1 mb cache de manglende mhz ? Prisen for de 2 pc'er er den samme. //akj - Denmark Lenke til kommentar
peach Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Latitude, helt klart! Den har ytelse omtrent som en 2Ghz P4, men har MYE bedre batteritid, + at den utvikler mindre varme og dermed mindre støy. Du bør få med minst 256MB RAM, helst 512MB. Er du fortsatt i tvil, så søker du på google.com etter feks "Dell Inspiron 5100 review" og Dell Latitude D500 review". Da får du en grundig test av dem begge. Anbefales. Lenke til kommentar
tengstedt Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg har haft min 1.4Ghz P-M Z-Note4100 i 1 dag nu. Og min egen lille benchmark viste at den performede ca. som min 2.4GHz P4 arbejdsmaskien Selv med en 5400RPM disk var den næsten lige så hurtig. Yes, jeg er en glad mand Lars Lenke til kommentar
Geir L Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Sliter litt med å velge en P4-M eller en P-M. Er det veeeeldig mye forskjell på støynivået? Hva med forskjellen mellom en vanlig P4 og en P4-M? Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Når det gjelder støynivå tror jeg forskjellen er større mellom en P4 og en P4-M enn mellom en P4-M og en P-M. Lenke til kommentar
Geir L Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Nettopp. Skal bruke saken i stille omgivelser, så enten må det bli P4-M eller P-M. Regners P4-M som "godkjent" i den avdelingen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå