Gå til innhold

Er 35-40 år for gammelt for å begynne på et nytt studium?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Dersom en er lei det en driver med og går med tanker om å skifte yrke til noe som er helt forskjellig ifra det en drev med før, er det for seint å gå igang med en ny utdanning når en er 35år? Hva med 40år? Universitet eller høyskolestudium. Blir arbeidsgivere skeptisk når en har begynnt på utdanning som ikke har noe med det en gjorde før såpass gammel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det minste problemet er vel studiene.

tror de fleste universiteter har egne ordninger når det kommer til inntak av voksne studenter.

 

Det å komme seg inn i arbeidsmarkedet som ~40 er nok værre, da du vil konkurere med folk i 20 årene osv.

men såklart vil man så kan man :)

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Det er aldri for sent! Hva slags studier er det du vil begynne på da?

 

Hvorfor er det vanskelig å komme seg inn i arbeidsmarkedet som 40-åring, weebl? Jeg ville heller ansatt en nyutdannet 40-åring enn en nyutdannet 20-åring gitt at alle andre forutsetninger var like(kunnskap, karakterer osv.). Det har noe med livserfaring å gjøre.

 

Min mor begynte som regnskapsfører som 16-åring, men tok lærerutdanning i 30-årene og stortrives nå som lærer. Det er en del penger som "går tapt" pga manglende inntekt, men det kan ikke sammenlignes med vunnet livsglede pga at du får en jobb du trives bedre i. Stå på!

Lenke til kommentar

Det er aldri for sent! Hva slags studier er det du vil begynne på da?

 

Hvorfor er det vanskelig å komme seg inn i arbeidsmarkedet som 40-åring, weebl? Jeg ville heller ansatt en nyutdannet 40-åring enn en nyutdannet 20-åring gitt at alle andre forutsetninger var like(kunnskap, karakterer osv.). Det har noe med livserfaring å gjøre.

 

Min mor begynte som regnskapsfører som 16-åring, men tok lærerutdanning i 30-årene og stortrives nå som lærer. Det er en del penger som "går tapt" pga manglende inntekt, men det kan ikke sammenlignes med vunnet livsglede pga at du får en jobb du trives bedre i. Stå på!

 

så klart er en 40 åring mye mer voksen og ansvarlig enn enn 20 åring (I de fleste tilfeller)

men man er også 20 år nærmere pensjonering og når man blir eldre så blir jo kroppen mer sliten også.

dette med helse sees ganske mye på når man søker jobb da en person som har dårligere helse vil være mindre atraktiv for arbeidsgiveren da dette kan innebære tap av penger ved sykemeldinger osv.

 

men for all del, vil man som 40 så er det ikke noe problem

Lenke til kommentar

så klart er en 40 åring mye mer voksen og ansvarlig enn enn 20 åring (I de fleste tilfeller)

men man er også 20 år nærmere pensjonering og når man blir eldre så blir jo kroppen mer sliten også.

dette med helse sees ganske mye på når man søker jobb da en person som har dårligere helse vil være mindre atraktiv for arbeidsgiveren da dette kan innebære tap av penger ved sykemeldinger osv.

 

men for all del, vil man som 40 så er det ikke noe problem

Det er ikke så normalt å være 20 år i én jobb i dag uansett. De fleste bytter. Og de store lederne er ofte 50+ uansett. Ser ikke det negative med det du skriver. Dårlig helse? Tullprat. Det er nok ganske få som tar opp dårlig helse som et tema når en 40-åring kommer på jobbintervju. Angåenge sykemeldinger så er 40-50-åringer de beste å ansette ettersom statistisk sett de har færrest sykedager. HVERTFALL sammenlignet med en 20-åring som statistisk sett ikke har jobbmoral i det hele tatt. Nei, jeg står faktisk på mitt her.

Lenke til kommentar

Takk for motiverende tilbakemeldinger.

 

Tenkte meg å satse på bachelor i psykologi i første omgang. Er for ordnes skyld i begynnelsen av 30-årene nå, men tror jeg må spare meg noe mer penger før jeg begynner på studier, tenker at det blir vanskelig å leve på Lånekassens 8900,-... Så det sprøs om jeg ikke må utsette det noen år. Vil bare ikke at det skal bli for seint:/

Endret av no_id
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...