Gå til innhold

Sliter med å gå opp i vekt.

Anbefalte innlegg

Hei,

har nå trent i 8 måneder(?), 1,5-2 timer 3 ganger i uka og merker det greit på kroppen.

Over tid har jeg satt noen mål som jeg prøver å oppnå.

[X] 10x ++ i chins, chins hammergrip og kropshevninger.

[X] Egen kropsvekt i benkpress.

[ ] Nå 80kg kroppsvekt.

....

...

Da jeg startet å trene veide jeg 75 kg (182 høy) og det gjør jeg fortsatt. Har bare merket at jeg har fått mer muskler, men føler at det ikke er stort mer å hente. Har vært oppi 77kg men ligger more or less på 76kg.

Etter hver treningsøkt tar jeg en 50g shake, og når jeg kommer hjem tar jeg en ny shake med carbohydrater og Creatin.

I tillegg til dette har jeg skiftet over til grovbrød, spiser jevt og tar ZMA og Tran på natta.

Har også omtrent kuttet ut kaffe da det er med på å dehydrere kroppen.

Har et energiforbruk fra helvete og sliter med å legge på meg. Er høyt og lavt hele tiden fra jeg står opp 0700 til jeg legger meg 0100. Er også alltid hul og sjesken.

Har veldig lyst å nå 80kg slik at jeg har noe å bygge på for jeg føler at jeg snart begynner å stangnere.

Forslag noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

drikk tre pils om dagen, spis mye luftig brød, gjerne med avocado, det skal visst være lett å gå opp i vekt med sov mer enn ni timer natta og spis uregelmessige måltider, til eks ingen frokost, men stor middag. Hjalp for meg.

Lenke til kommentar

drikk tre pils om dagen, spis mye luftig brød, gjerne med avocado, det skal visst være lett å gå opp i vekt med sov mer enn ni timer natta og spis uregelmessige måltider, til eks ingen frokost, men stor middag. Hjalp for meg.

Spiser som regel ikke frokost da jeg prioriterer 5 min lengre i senga... Drikker overkant mye øl fra før, og i helgene kan jeg sove til 1400 om jeg vil. Så noe sluntring er det her.

Lenke til kommentar

Haha.. Ikke hør på han over deg, spis næringsrik mat og mye.. Mye mer enn du gjør nå hvertfall.

Føler egentlig at jeg gjør det. Har en varmmiddag hver dag (ikke nuddler og piss), i lunsj går det i grovbrød og ofte med tunfisk, spekeskinke, egg etc.

I tillegg her jeg skamsulten igjen 1530, så spiser IGJEN før jeg går fra jobb for å så spise hjemme etterpå.

Spiser også fisk 1 - 2 ganger i uka.

Jeg er ikke trøtt og sliten, så jeg vil jo påstå at jeg får den næringen / energien kroppen trenger.

Lenke til kommentar

Si meg alderen din og list opp hva du spiser på en dag.

29 år, alltid vært overenergisk.

En dag kan gå som slik

* Ingen frokost eller 2 skiver (alt etter som)

* Lunsj kl 1100, 4 skiver brød (pålegg er alt fra falukorv, fleskepølse (masse proteiner), tunfisk, spekeskinge, leverpostei og annet).

* Sulten igjen ca 1530 (spiser to skiver til)

* Dersom trening (man, ons, fre) 16-1730/1800. 50g Shake + en carbohydrat&creatin shakemixtur

* Middag: Alltid varmmat. Kan variere fra spagetti, gryterett, seibiff, fiskesuppe med grovbrød, kjøttpudding. Nå som grillsesongen starter så blir det nok mer fra grillen.

* Kveldsmat: Som lunsj.

Har kuttet ut melk da jeg hadde mistanke om allergi, drakk tidligere 1 liter om dagen. Men tror reaksjonene kom fra bivirkning av Pencellinen jeg fikk av legen i 2008 (nøytraliserte magesyra). Kan se ut som jeg kan starte på melk igjen om jeg vil. Men har gått over til Juice (eple og appelsin)(ikke nektar).

Jeg har alltid hatt den innstillingen at man ikke skal tulle med mat, man skal spise det man vil, ikke bruke all verdens light/slim/non-fat produkter. Viktigste er at maten er god. Så jeg dytter som regel i meg det jeg vil ha. Men etter jeg har startet å trene så har samvittigheten gjort at jeg styrer unna bensinstasjonmat (ikke at det har påvirket vekta mi, men mer samvittigheten etter en god økt på Spenst).

Lenke til kommentar

Du trenger ca 3000kcal for å gå opp i vekt.

Med det kostholdet du har nå er du LANGT ifra 3000kcal, er du heldig så når du 2000kcal.

Frokost:

2 Skiver = 200kcal (100kcal per skive)

Lunsj:

4 skiver = 400kcal

15.30:

2 skiver = 200kcal

Trening:

30g protein 120kcal

50g karb 200kcal

=320kcal

Middag:

500kcal

Kveldsmat:

400kcal

Som du ser, du når 2000kcal.. Og du trenger alt fra 1000-1500kcal mer. Dette kostholdet gir ca 100-120g protein, 20-50g fett og rundt 200-300g karb. Som du ser, for lite protein og fett iforhold til karb. (vill gjetting)

---

Økt proteinet og øk fettet. Bytt ut brødet med noe kjøtt. Drikk melk. Så lager du et kosthold som passer deg og bergener ca 3000kcal+

Lenke til kommentar

Når jeg begynte så veide jeg skrønle 50kg og nå 1 år seinere veier jeg 74kg. Hadde jeg aldri begynt å spise mer og riktig mat så hadde jeg aldri klart å gå opp så mye.

Nå kan jeg velge om jeg vil gå opp eller ned i vekt enkelt, ved å kun regulere kaloriene.

Lenke til kommentar

Du spiser lite, trådstarter. Du driter i frokosten og drikker i helgene. Da blir det dårlige resultater. Jeg gikk opp ca 10kg på litt over 3 mnd. Da spiste jeg mye og trente hardt. Da droppet jeg ikke frokost, da fikk jeg i meg en kalori-/proteinbombe på 1000kcal, 50g proteiner. To skiver holder ikke.

Lenke til kommentar

Må begynne og gjøre noe med meg selv:/ Røyker, drikker, trener ikke, veier lite, spiser ikke noe bra og er ikke aktiv;/

Slutta og røyke så ofte, men slutta og drikke nesten helt og skal begynne og trene + bedre kosthold, er ikke sunt og veie for lite heller vettu;)

Lenke til kommentar

Jeg har svart i tråden din, Alexhoop.

Har ikke store tipsene, men det kan være med å hjelpe. Prøv å drikke melk igjen, start hver dag med ~200g havregryn med helmelk, havregryn inneholder mye karbs som hjelper på vekta. I tillegg kan du ta 6-8 spiseskjeer olivenolje f.eks om dagen. Mandler/nøtter kan du også ta et par never av som snacks. Muscle Juice skal visst være en skikkelig kaloribombe om du er villig til å sjekke det ut. Selvfølgelig, bare noe småtips i forhold til den ræva frokosten din pdd. og noe småtteri du kan trøkke i deg mellom timene.

Lenke til kommentar

Nå er jeg langt i fra en kostholds- eller ernæringsekspert, men slik jeg har forstått tingenes tilstand er karbohydrater et stoff med masse energi som lagres som fett. Fett og proteiner hjelper selvsagt også på å øke vekt, proteinet er jo musklenes byggestein. Hovedsaklig er det vel karbs som man legger på seg av. Om jeg er riv ruskende feil, en eller annen rett på meg og tilføre korrekte opplysninger.

Lenke til kommentar

Karbohydrater gir 4kcal per gram. Mens protein 4kcal (3kcal png 1kcal blir oppbrukt på spalting) og fett 9kcal.

Som du ser gir fett dobbelt så mer kalorier enn karbohydrater. I TS sitt tilfelle så ville 100g fett vært bedre enn 100g karbohydrater.

Karbohydrater kan bli lagret som:

1) Glykogen i muskler og lever

2) Fett

Hvis kroppsen glykogen lagre er fulle så vil resten av karbohydratene bli lagret som fett til seinere energi, men om kaloriforbruk grensen din er på 3000kcal per døgn og du inntar 2500kcal vil du ikke gå opp uanett hvor mye karbohydrater du spiser innenfor 2500kcal. Det vil bli lagret som fett, for å så bli brukt seinere på dagen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...