Dragonlove Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Siden jeg stod opp har jeg reist fire timer frem i tid. Reiste menst jeg sov også. Faktisk reiser jeg en hel masse frem i tid hele tiden. Og om jeg reiser til Usa så reiser jeg en 4-5 timer tilbake i tid Nei, du reiser forover i tid. Hvordan kan jeg reise forover i tid når de ligger noen timer etter oss der borte? reiser jeg til Kina så reiser jeg forover i tid. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Så om du flyr rundt jorda har du reist tilbake et døgn i tid? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Så om du flyr rundt jorda har du reist tilbake et døgn i tid? Ja akkurat som i Supermann filmen, hehe, neida, det var på en måte ment som en spøk da, jeg vet jo at man ikke kan reise i tid uten at man kan reise raskere enn lyset, men på en måte så blir det jo som å reise i tid mellom de forskjellige tidssonene. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Spennende lesning. Noen som vet om en eller annen filosofisk bok som handler om dette temaet ? Om å reise i tid, eller tid kjennerelt. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Spennende lesning. Noen som vet om en eller annen filosofisk bok som handler om dette temaet ? Om å reise i tid, eller tid kjennerelt. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Spennende lesning. Noen som vet om en eller annen filosofisk bok som handler om dette temaet ? Om å reise i tid, eller tid kjennerelt. Ta en titt på www.amazon.com, de selger masse angående det der. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan kan jeg reise forover i tid når de ligger noen timer etter oss der borte? reiser jeg til Kina så reiser jeg forover i tid. De ligger ikke etter oss i tiden. Sjekk ut tidssoner. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan kan jeg reise forover i tid når de ligger noen timer etter oss der borte? reiser jeg til Kina så reiser jeg forover i tid. De ligger ikke etter oss i tiden. Sjekk ut tidssoner. New York er klokka nå 12.44 man 3 mai http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=179 Er ikke det etter oss? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jo, men ikke på tidsreise måte. Ting skjer ikke der etter at det har skjedd her. Vi er alle på samme sted i tiden, men vi har bare stilt klokka litt forskjellig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan kan jeg reise forover i tid når de ligger noen timer etter oss der borte? reiser jeg til Kina så reiser jeg forover i tid. De ligger ikke etter oss i tiden. Sjekk ut tidssoner. New York er klokka nå 12.44 man 3 mai http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=179 Er ikke det etter oss? Om jeg stiller min klokke til 6. mai 12:14, er jeg da foran dere i tid? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hahaha. Det var jo tidenes argument, eller? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det handlet bl.a om tidsreiser i dagens Verdt å vite (NRK P2). Jeg har ikke hørt innslaget enda, men jeg har lastet ned programmet som podcast. Lenke til kommentar
uvorewerh Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Bra diskusjon. Ikke la tråden dø ut! Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det er mye vi vet. Samtidig er det også mye vi vet, men ikke aner hvorfor oppfører seg som det gjør. Gravitasjon er fortsatt en gåte for standardmodellen. Det at standardmodellen for øyeblikket, og her bruker jeg ordet øyeblikk i veldig løs forstand, er den beste teorien vi har, betyr ikke at den er rett. Det tror jeg vi alle kan være enige i. Er det egentlig noen grunn til at ting oppfører seg som de gjør? Ta for eksempel konstanten π, vi kan lett klare å regne ut hvilken verdi den har, vi forklarer hvordan den oppfører seg. Men det er ingen som kan forklare hvorfor den oppfører seg slik og har akkurat denne verdien. Sånn er det vel med stort sett alt. På samme måte, er det noen grunn til at relativitetsteorien oppfører seg akkurat slik den gjør? Det tror ikke jeg, det er bare slik verden fungerer. Og det er hvordan verden fungerer vitenskapen prøver å finne svar på, ikke hvorfor. Egentlig er "hvorfor" et helt umulig spørsmål, og kanskje også litt meningsløst? Vi kan beskrive hva vi ser rundt oss vitenskapelig, men vi kan da umulig prøve å beskrive hva som ligger bak det vi kan se, hvis det i det hele tatt er noe. Det blir litt som å finne mening bak ting som best kan beskrives som "det bare er sånn". Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det er jo et helt legitimt spørsmål å stille seg. Som sagt er det jo ingen som har svaret. For øvrig kan vi ikke regne ut verdien til pi, eller andre irrasjonelle tall, ettersom de har et uendelig antall siffer. Vi kan jo så klart approksimere en verdi, men ikke mer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Du er ganske bastant. Først påstår du at det er teoretisk umulig å bevege seg fortere enn lyshastigheten, så gir jeg deg eksempler på noe som i teorien gjør det. Da finner du bare noe nytt du påstår er umulig, ting du ikke har noe som helst grunnlag for å vite om går an eller ikke. Spørsmålet var om det teoretisk sett går an å bevege seg fortere enn lyset, det gjør det. Uansett om hypotetiske partikler som gjør det er påvis eller ikke. Når du skal argumentere for at tids reise ikke er mulig drar du bare frem de teorier og metoder som ikke ville fungere for å reise i tid. Det eneste du gjør er å ramse opp ting som ikke går. Det er ikke der med sagt at det er umulig å reise i tid. Bare fordi vi ikke har klart det enda så betyr det ikke at det er umulig. Personlig har jeg ikke veldig tro på det, men jeg er litt forsiktig med å blånekte for at ting er mulig. Det er veldig mange som har dumma seg ut på den måte. Det han gjør er å forklar deg at dine eksempler er ikke eksempler på å gå fortere enn lyset. Det er eksempler på å gå enn kortere distanse og dermed kunne komme seg fortere igjennom rommet. Hvis det er mulig å gå fortere enn lyset. Kan du forklare 1. Hvordan får man til mer enn uendelig mye energi. Ikke glem at Og kan du forklare time dilation, fordi hvis man går raskere enn lyset vil tiden gå mer enn uendelig fort for den som ser på. Altså, så lenge objektet har en masse og det har mennesker, så kommer du deg ikke over lyshastigheten. Det man dermot er mulig er at teorien er feil, men vanligvis pleier ikke teorier å være fullstendig feil. Newtons lover holder forsatt til lave hastigheter. Endret 16. mai 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Er det vel ikke. Jeg kommer med eksempler på ting som teoretisk sett kan bevege seg fortere enn lyset og de blir akseptert. Les gjennom tråen en gang til. Hva skjer forresten med den fine brøken din når v > c? Igjen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Er det vel ikke. Jeg kommer med eksempler på ting som teoretisk sett kan bevege seg fortere enn lyset og de blir akseptert. Les gjennom tråen en gang til. Hva skjer forresten med den fine brøken din når v > c? Igjen: http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon Fordi tachyon partikler har ingen masse eller rettere sagt har en imaginær masse om de skulle eksistere. Det finnes ikke et eneste objekt med masse som kan gå raskere enn lyset. Mennesker har ikke imaginær masse har de? Og det finnes også ingen bevis for at de eksisterer. Endret 16. mai 2010 av Camlon Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 lol se her http://www.youtube.com/watch?v=E2sp-clMk8s weird right? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Nå er vel ikke diskusjonen om vi har påvist tachyon, men om det er mulig å bevege seg fortere enn lyset, teoretisk sett. Igjen: Les tråden. Uansett vi ikke det å bevege seg fortere enn lyset gjøre deg i stand til å bevege deg fritt i tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå