Gå til innhold

Manfrotto M055XPROB med Manfrotto M498RC2

Anbefalte innlegg

Sitter å ser etter meg tripod + ballhead, så ser jeg at mange anbefaller disse. Noen som har erfaringer med de sammen? er det skikkelig stødig? Det jeg har fra før er noe billige greier som så vidt tåler at du puster på det før bildene blir uskarpt. Er M055XPROB + M498RC2 verdt 2250 + frakt?

Jeg skulle også hatt meg ett fast objektiv til canon eos 7D. Det skal brukes til natur/landskap fotografering. Helst til under 4000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det selv, men har ikke prøvd det for mye ute i naturen enda. Jeg har brukt Velbon 600R mye, men trengte etter hvert noe mer stødig og noe med mer muligheter.

Jeg liker stativet veldig godt, man kommer nesten helt ned på marka hvis man legger stanga i midten på langs (veldig enkelt). Men det er tungt, noe som kan være litt slit. Men alt i alt veldig bra.

Hodet er jeg delt om. Det er kanskje bare kulehode som ikke er helt min ting. Likte armen på Velbon 600R bedre, hvor man bare vred på den for å gjøre hodet bevegelig. Man slapp å fikle med skruer.. Så jeg bytter muligens ut til noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer samme kombinasjon selv, og har funnet en del gode kritikker av nettopp denne kombinasjonen. Slet litt med å forstå forskjellen på 494RC2, 496RC2 og 489RC2 helt til jeg så dem fysisk i butikk. Størrelsesforskjellen er temmelig markant. Selv akter jeg å gå for 498RC2, både pga. at det er mer solid, men også da det har en dedikert skrue for "panorama-funksjon".

Lenke til kommentar

Eller bytt til noe arca swiss kompatibelt, som Kirk eller RRS.

Jeg byttet til RRS på min Manfrotto 468, og det ble virkelig mye mye bedre. Både kamera og særlig de objektivene som kan festes på stativet var ustabile på Manfrotto sin hurtigplate (jeg hadde RC0)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant emne. Jeg finner veldig motstridende informasjon ute på nettet.

Noen hevder at Manfrottos 190-serie og også 055-serie er alt for ustabile, raklete, og at "stativ x" er mye bedre.

Noen av de samme hevder også at 055 er alt for tungt til å ta med seg, og/eller at 190 er alt for lavt.

Disse anbefaler gjerne ett eller annet lagd av Gitzo i karbon-fiber som koster 2-3 ganger så mye som jeg er villig til å gi for et stativ.

Kan det være at disse benytter seg av "lange tele-linser", og dermed kommer opp i problemer som jeg aldri ser på den vide sida av 100mm? Jeg har sett litt på Manfrotto 055 XDB + 494RC2/496RC2 som ser ut til å ha mye av det jeg trenger uten en masse "ræl".

Et spørsmål: jeg har Manfrotto 482 uten hurtigkobling på gorillapoden min. På den så er det vanskelig å nå 90 grader/porterett fordi bunnplata er i veien. Er det også et problem på 49x RC2-hodene?

Japan photo reklamerer for 055xprob + 498RC2 til 1995,- Dersom man skal kjøpe disse separat fra en leverandør så sier prisguiden (1394+853) = 2247,- (+ frakt, Amentio)

https://prisguiden.no/product.php?product_id=106797

https://prisguiden.no/product.php?product_id=113136

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Er det denne du har?

img_-431110075_0_Big.800x500.jpg

jeg kan ikke helt forstå hvordan bunnplata (festeplata?) på denne kan være til hinder for portrettmodus, men dette hodet bygger jo veldig lite i høyden, slik at kamerahuset i seg selv fort kan komme i kontakt med stativet fordi avstanden mellom dem er såpass liten. Dette er ikke ett problem med mer robuste hoder, som f.eks. 488, fordi disse løfter kamerahuset mye mer (det begrenser selvfølgelig også til en viss grad hvor lavt du kan komme, f.eks. i forbindelse med makro).

Og som nevnt tidligere, hoder med RC4 festeplate gir deg mye mer støtte enn RC2 og RC0.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Er det denne du har?

img_-431110075_0_Big.800x500.jpg

jeg kan ikke helt forstå hvordan bunnplata (festeplata?) på denne kan være til hinder for portrettmodus, men dette hodet bygger jo veldig lite i høyden, slik at kamerahuset i seg selv fort kan komme i kontakt med stativet fordi avstanden mellom dem er såpass liten. Dette er ikke ett problem med mer robuste hoder, som f.eks. 488, fordi disse løfter kamerahuset mye mer (det begrenser selvfølgelig også til en viss grad hvor lavt du kan komme, f.eks. i forbindelse med makro).

Og som nevnt tidligere, hoder med RC4 festeplate gir deg mye mer støtte enn RC2 og RC0.

Beskrivelsen din er helt rett. Gorillapoden har en plate som kameraet kommer i kontakt med (og/eller beina kommer i veien):

joby-gorillapod-slrzoom-flexible-tripod-for-digital-slr-cameras-gp301en.jpg

Ved hvilken total vekt, objektivstørrelse og brennvidder mener du at RC4 er viktig? Siden JP har pakketilbud med 498RC2 så blir det en betydelig merkostnad.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...