Gå til innhold

Bøyde pins i cpu sokkel, skadelig for cpu?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Asus P6TSE hk, der en av minneslotene ikke fungerer. Fant ut at dette var pga noen bøyde pins i cpu sokkelen, har bare 4 gb minne så er ikke noe stort problem. Det jeg da lurer på er om dette kan være skadelig for cpu på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell det er litt verre med retting av pins på Intel.

I motsettning til AMD er pinnene syltynne og i sokkelen på hovedkortet og ikke på CPUen.

Har rettet ut litt pins selv, måten man gjør det på er å sjekke sokkelen med lyset fra siden og se etter forandringer i lysmønstret, det er da du ser skjeve pinner svært lett.

Deretter kan en blypenn være ett ypperlig redskap, enkelte bruker også tapetkniv.

Lenke til kommentar

Vell det er litt verre med retting av pins på Intel.

I motsettning til AMD er pinnene syltynne og i sokkelen på hovedkortet og ikke på CPUen.

Har rettet ut litt pins selv, måten man gjør det på er å sjekke sokkelen med lyset fra siden og se etter forandringer i lysmønstret, det er da du ser skjeve pinner svært lett.

Deretter kan en blypenn være ett ypperlig redskap, enkelte bruker også tapetkniv.

Vet at det er litt værre å rette ut pins på intel, for det er det jeg har gjort :) Men var umulig å få alle 100% i samme posisjon som før, men minneslotene jeg trenger fungerer som de skal, så dett er er ikke noe problem. Eneste jeg lurer på er om cpu kan ta skade av at alle pinsa ikke er 100% rette? Har allerede retta på de så mye jeg får til :)

Lenke til kommentar

Det kan bli varmgang i dårlige kontakter hvis pinnene det er snakk om er pinner som skal levere strøm (i stedet for signaler).

http://www.anandtech.com/show/2859

(merk at artikkelen gjelder ekstrem-klokking på "friske" kort, men med reduserte/svekkede pinner skal du ikke se bort i fra at de samme også kan skje ved lett overklokking)

Det er dessverre vanskelig å avdekke vite hvilke pinner som går til hva. Du har jo allerede funnet at noen av de ødelagte pinnene dine går til RAM, men det kan godt være at noen skal ta seg av strømforsyning også.

Lenke til kommentar

Det kan bli varmgang i dårlige kontakter hvis pinnene det er snakk om er pinner som skal levere strøm (i stedet for signaler).

http://www.anandtech.com/show/2859

(merk at artikkelen gjelder ekstrem-klokking på "friske" kort, men med reduserte/svekkede pinner skal du ikke se bort i fra at de samme også kan skje ved lett overklokking)

Det er dessverre vanskelig å avdekke vite hvilke pinner som går til hva. Du har jo allerede funnet at noen av de ødelagte pinnene dine går til RAM, men det kan godt være at noen skal ta seg av strømforsyning også.

Okok, har overklokka og atm kjører cpu på 3.8 ghz. Tror nok jeg kjøper meg ett nytt hk, forhåpentligvis så har komlplett noen bra hovedkort i demovarene sine :) Noen tips til hk forresten? I ca samme prisklasse som det jeg har nå. Likte virkelig biosen på asus kortet, men vil ikke ha P6T en gang til, siden jeg har sett mange som sliter med at det ikke vil registrere all ramen, noe som antakelig skyldes pinsa som blir lett bøyde eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gidda å bytte ut hovedkortet om alt fungerer som det skal og er stabilt.

Tror nok ikke jeg gidder det med det første heller, siden det fungerer og alt er 100% stabilt. Holder for lommeboka at jeg skal kjøpe nye vifter og viftestyring og masse andre småting :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...