Gå til innhold

Litt galskap satsing. ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skrevet et inlegg her før også. Kan bare oppsumere litt.

Har seg slik at jeg har alltid slitt en del på skolen. Er blir 17 nå i år, så jeg skal egentlig begynne på vg2 nå til neste semester.

Det skole året her har egentlig ikke gått veldig bra. Første halv året så begynte jeg som bil mekanikker. Liker og mekke, men kunne aldri tenkt meg og ha det som yrke. Så prøvde jeg elektro det halv året her, og er ikke noe yrke for meg det heller. Selv om jeg liker og skru på pc. Mere som en hobby.

Har alltid hatt er veldig sterkt tilknyttning til film og musikk.

Begynte vel og se Bergman filmer når jeg gikk i 7 klasse. Musikk har jeg veldig stor interesse av også. Det som var planen når jeg sluttet på ungdom skolen var å søke media og kommunikasjon.

Men jeg fikk faen ikke lov. Lærerne og de folka sa det ikke var noe vits i det hele tatt, fordi jeg kommet aldri til og klare alt presse osv der, forhold til retteleggingen jeg fikk på ungdom skolen. Uansett så hadde jeg for dårlig karaterer også sa dem, så de søkte meg inn på en apo linje.

Semestere her har gått veldig til helvete egentlig. Mye skulk (ja,dumt) Men jeg eier ikke mere motivasjon. Kunne sittet og pelt reker hele dagen, en dette.

Så jeg skal søke media og kommunikasjon til neste semester. Veldig liten sjangse for at jeg kommer inn. Men vist dette går cheiz, så er jeg egentlig ute og kjører. Derfor har jeg tenkt litt galskap kansje ?

Si at jeg begynner og gjøre det eneste jeg har lyst til. Bare eksempel da. Si at jeg begynner hos sang pedagog. Jeg satser alt jeg kan hele tiden. Driver fult ut, si kansje 2-3 år da ? Hos sang pedagog. Flere ganger i uken, pluss at jeg driver masse med musikk hjemme. Etter jeg begyner og få et talent, så kan jeg bli med på musikaler, ellernoe sånt. (Jobber selfølgelig ett eller annet sted så jeg håver inn litt penger)

Litt galskap. Men skal man vinne og klare det, må man satse noe.

Enten så går det riktig vei eller så kan det kansje gå helt galt.

Men jeg er villig og satse alt for dette! Drive med det jeg liker best hver dag.

Hva tenker dere om dette ? Er det veldig vågalt av meg og gjøre det ? Jeg mener, jeg vil satse alt for dette! Jeg eier ikke motivasjon lengre for noen ting nesten. Gruer meg bare hver dag til skole osv. Fordi jeg har ingen intresse for det jeg driver med. Og da nytter det heller ikke.

Jeg blir VELDIG takknemelig for alle svar!

Vær så snill og ikke sleng noe dritt. Vil ha ett positivt svar.

Kan gjerne bemerke negative ting også, men ikke sånt som "Slutt og syt og pell deg på skolen og skaff deg et liv" osv.

Noen som har trua på at dette kan gå. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vet du hva du er bra på og har talent for da? Talent er noe som er medfødt og er kun noe man kan bygge på, så det er litt viktig å ha en eller annen form for spisskompetanse hvis man skal satse slik som du beskriver her. Du tenker på å droppe skolen ikke sant? Du ekke alene i den aldersgruppen for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Tja, vet du hva du er bra på og har talent for da? Talent er noe som er medfødt og er kun noe man kan bygge på, så det er litt viktig å ha en eller annen form for spisskompetanse hvis man skal satse slik som du beskriver her. Du tenker på å droppe skolen ikke sant? Du ekke alene i den aldersgruppen for å si det sånn.

Takk for svar.

Jeg er veldig musikalsk av meg. Gir du meg ett piano så klarer jeg og spille etter en låt uten noter. Har aldri synget. Men alikevel så har jeg en bra sangstemme. Flere av vennene mine har også sagt at jeg har en bra sang stemme, iforhold til dem hvertfall. Selvom jeg aldri har synget noe særlig. Så jeg kunne gjerne tenkt meg og bygge det talente vidre. Da tenker jeg på sang.

Jeg kommer til og satse alt jeg greier på og klare det! Jeg er sånn at vist jeg har begynt med noe, så er jeg fast bestemt på og klare det. Men derimot når jeg ikke har noe motivasjon, så nytter det ikke for meg.

Tenker på og droppe ut fra vgs ja. Derfor det er litt galskap som jeg sier.

Fordi at jeg har 0 mulighet for å komme inn på de 2 linjene jeg ønsker. Pluss at det eneste jeg vil er og kunne jobbe og kanskje leve av netopp det. Om jeg ikke satser på det jeg vil, så skjer det ingen verdens ting heller.

Takker for flere synspunkter!

EDIT : Du skrev også at det er flere som dropper ut av vgs ja. Stemmer nok det. Men som sagt, jeg vil satse alt jeg kan. Flere av vennene mine som har sluttet, men de har ingen mål. De sitter bare hjemme og slasker.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg foreslår at du prøver å se om du liker å gå medier og kommunikasjon dersom du kommer inn på det. Ikke la lærere/andre folk dra deg ned med at du ikke klarer det og det, selv om det kanskje kan være vanskelig. Er ikke alle skoler som har like høye krav til karakterer (på samme linje).

Kanskje IKT kunne vært noe, om du er interessert i å skru på pc og holde på med datarelaterte ting?

Uansett så er det viktig at du gjør det du vil, og ikke det alle andre sier du må. Er kanskje litt vågalt ja, det spørs egentlig på hva du har tenkt. Men vil du det nok så klarer du det nok til slutt.

Edit: Etter å ha lest det forrige innlegget så foreslår jeg heller musikk, dans og drama (hvis det er det den linja heter)? Men det er kanskje for sent å søke nå, dersom du ikke allerede hadde det på "ønskelista" før fristen i mars.

Tror det kan være greit å ha gått noen år på vgs uansett, til senere en gang når du skal søke jobb. Så de ser at du ikke har gått rundt og ikke gjort en dritt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg ville hatt noe å falle tilbake på. Hva med å gå på en drama- linje eller lignende, istedet for å tvinge deg selv til å gå på allmenn? Dumt å finne ut at du ikke slår igjennom og dermed begynne på Narvesen eller bli fast på NAV. Den fallhøyden er stor!

Man bør drive med det en har lyst til og brenner for, men å satse livet ditt for å bli artist er en stor sjanse å ta hvis du ikke har noe å gjøre hvis du ikke lykkes.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt noe å falle tilbake på. Hva med å gå på en drama- linje eller lignende, istedet for å tvinge deg selv til å gå på allmenn? Dumt å finne ut at du ikke slår igjennom og dermed begynne på Narvesen eller bli fast på NAV. Den fallhøyden er stor!

Man bør drive med det en har lyst til og brenner for, men å satse livet ditt for å bli artist er en stor sjanse å ta hvis du ikke har noe å gjøre hvis du ikke lykkes.

Til dere begge som skrev, tusen takk!

Jeg har ikke sagt at jeg skal droppe ut fra vgs! Jeg sa at vist jeg ikke kommer inn på noe av det jeg har lyst til, så vil muligens da den sjangsen og satse alt!

Drama linja hadde jeg nesten glemt nå. Men er det ikke veldig høyt krav for og komme inn på den linja ? Læreren min sa at det var vanskeligere og komme inn på drama en media. Stemmer det ?

Isåfall setter jeg drama som førte valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det vet jeg ikke, men jeg hadde heller stolt på rådgiver på skolen, enn en lærer. Rådgiver får ofte en oversikt over hva det minste kravet var året før på forskjellige skoler og linjer, så jeg ville spurt der.

Men kan du forresten endre det nå da? Trodde frsiten for det var 1. mars.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, men jeg hadde heller stolt på rådgiver på skolen, enn en lærer. Rådgiver får ofte en oversikt over hva det minste kravet var året før på forskjellige skoler og linjer, så jeg ville spurt der.

Men kan du forresten endre det nå da? Trodde frsiten for det var 1. mars.

Ok. Jeg mente faktisk rådgiver ^^ Han jeg har snakket med.

Er en sånn derre angre frist til 1 juni, så kan søke 2 ganger.

Men noen som vet ca i snitt hva som kreves for å komme inn på drama ? Jeg fikk plutselig voldsomt lyst til og søke der nå.

Der lærer man jo sang, og pluss at jeg går vgs da. Så da forstørrer vel det sjangsene senere i livet også.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Noen som går på musikk dans og drama linja her ?

Er det sånn at man må gjøre en audition for å komme inn ?

En kamerat av meg har aldri vært spesielt interesert i musikk.

Hverken kunne han synge eller spille noe. Men han kom jo inn på den skolen forde ? Han er flinkere nå da. :)

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det varierer kanskje fra skole til skole, men du kan sikkert spørre rådgiveren din? H*n kan vel opplyse deg hvis skolene har opptaksprøver som er nødvendig for å komme inn.

Jeg vet f.eks. at en jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen sendte inn noe musikk han hadde spillt inn og brent ut på en cd til skolen år han søkte for å komme inn på musikk/dans/drama-linje.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg søkt på Musikk, dans og drama så da får jeg håpe for alt i værden at jeg kommer inn der.

Men lurer litt på hvordan man blir artist manager ?

Sånn som Jan Fredrik Karlsen foreksempel.

Har seg jo sånn at jeg har utrolige lyst til og jobbe med musikk.

Jeg er ikke så veldig flink til og synge eller spille. Så ville gjerne bli en dyktig artist manager. Hvordan går jeg fram da ? Jeg lytter så klart veldig mye på musikk. Følger med på musikk prorammer og lærer veldig mye av det.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Da har jeg søkt på Musikk, dans og drama så da får jeg håpe for alt i værden at jeg kommer inn der.

Jeg er ikke så veldig flink til og synge eller spille. Så ville gjerne bli en dyktig artist manager. Hvordan går jeg fram da ? Jeg lytter så klart veldig mye på musikk. Følger med på musikk prorammer og lærer veldig mye av det.

Vell jeg har besøkt et første år musikk dans og drama det de lærer er å såpesialisere seg på et instrument å øver på det ved hjelp av lærer :) kjenner en del som har gått på det men blitt lei ;)

Lenke til kommentar

Vell jeg har besøkt et første år musikk dans og drama det de lærer er å såpesialisere seg på et instrument å øver på det ved hjelp av lærer :) kjenner en del som har gått på det men blitt lei ;)

Takk for svar. Ja, om de blir lei, så har de vel rett og slett ikke interesse nok for det.

Lenke til kommentar

feil talent er ikke medfødt, det er evnen til og orke og øve på en bestemt ting i time etter time som er hemmeligheten bak folk som er ekstremt flinke til noe. du vil sikkert trekke frem eksempler som mozart, fordi han begynte og komponere allerede som 5 åring, men ingen hører på den musikken fordi den er dårlig. faktumet er at først når han ble voksen lagde han musikk som vi hører på i dag

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, om de blir lei, så har de vel rett og slett ikke interesse nok for det.

Du har nok rett i det ;) eller ikke ville satset played it safe :)

Men tips til deg: Viktig å velge ting man er int når man velger utdanning :) men la noen av dine int være hobbyer, er viktig det :yes:

Lenke til kommentar

feil talent er ikke medfødt, det er evnen til og orke og øve på en bestemt ting i time etter time som er hemmeligheten bak folk som er ekstremt flinke til noe. du vil sikkert trekke frem eksempler som mozart, fordi han begynte og komponere allerede som 5 åring, men ingen hører på den musikken fordi den er dårlig. faktumet er at først når han ble voksen lagde han musikk som vi hører på i dag

Tullprat. Talent og genuin interesse går ikke alltid ut på det samme. Det er interesse som gjør at folk øver og det er disiplin som gjør at folk øver mer enn andre. Talent er et medfødt grunnlag og det er mange mennesker som kaster bort talentet sitt ved å ikke øve.

Kimosabi er et godt eksempel: Begynte å spille håndball som 11åring, ble umiddelbart en av de beste på laget og ble sesongens toppscorer eller beste spiller flere ganger etterhvert som årene gikk. Ble plukka ut på kretslaget men mista interessen og fant andre ting å gjøre istedet da jeg var 17-18. Det var få som trente så lite som meg, allikevel ble jeg regnet som den beste venstrebacken/skytteren på laget. Prøvde å starte igjen da jeg var 22 men hverken kroppen, skuddet, viljen eller talentet var der lengre.

Lenke til kommentar

Angående talent: For å bli verdens beste i noe, for eksempel slik Messi er i fotball, Tiger er/var i golf og slik Mozart var i musikken trenger man ca 10 000 treningstimer. Leste om dette i Illustrert Vitenskap for en stund siden. Man trenger også et medfødt talent.

Men det er ikke det som det er snakk om for TS.

TS: Gratulerer med et fornuftig valg :)

Angående å bli Jan F. Karlsen 2: Jeg ville gått på BI eller lignende. Men det hjelper sikkert å ha erfaring innen musikkindustrien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...